Ugrás a fő tartalomra

A kultúrAktív a Bálványos Huba emlékére rendezett vizuális nevelési konferencián





Gaul Emil jóvoltából részt vettünk a Bálványos Huba emlékére rendezett vizuális nevelési konferencián, melyen bemutattuk a kultúrAktív Egyesület könyv projektjeit és ezeken keresztül az épített környezeti nevelés módszerét. A konferenciát december 3-dikán a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete és az ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszéke a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium támogatásával rendezte. A szervezők Gaul Emil, Kárpáti Andrea, Pataky Gabriella és Zombori Béla voltak.

Bálványos Huba, grafikusművész, művészetpedagógus, az ELTE TÓTK egyetemi tanára, megkerülhetetlen személyisége a hazai vizuális nevelés szakmának, 2011. augusztusában hunyt el. Az ő munkássága előtt tisztelgett a konferencia.

Mivel betegség miatt ugrottam be Sebestyén Ágnes helyett a konferenciára előadóként, így sajnos csak az első két részen tudtam jelen lenni, amin így is rengeteg izgalmas  munkát sikerült megismernem. A pedagógus kollégák lelkesedése és kreativitása igazán motiválóan hatott rám is. Mivel azonban csak a felvezető-köszöntő beszédeknek és 2-3 előadásnak voltam szem- és fültanúja, az előadások pedig 10 percesek voltak, ezért nagyon részletes beszámolóval nem szolgálhatok. Minden esetre bemásolom az előadók és programjaik címeinek listáját - érdemes megjegyezni a neveket.


Megnyitó beszédet mondott Szalay József, MROE elnök és Gaul Emil, Bálványos Hubára emlékezett Bakos Tamás.

Bejelentések
Zombori Béla: A Kaptár műhely bemutatása
Szolga Zsófi: A kultúrAktív Egyesület épített környezeti nevelés programja
Császár Lilla: Vizuális kommunikáció a közösségi hálón

„Így tanítom” - Gyakorló tanárok bemutatója
Fiedler Judit: Módszertani ötletek
Rátonyi és Wolstenholme: Két „community art” projekt
Szarvas, Tóth, Somody: Labirintus program
Szávai István: Ami a Kapcsos-könyvből kimaradt
Varga Gábor: Grafikai kifejezőeszközök alsó tagozaton
Vértesaljai Mária: A világ csak akkor látszik egésznek…

A vizuális képességek és mérésük 6-12 évesek körében – kutatási beszámolók
Kárpáti Andrea: A kutatás bemutatása
Bodóczky István, Pataky Gabriella: A vizuális képességlista
Pataky Gabriella: A konstruáló feladatok és tanulságaik
Báli Péter: Egy mérő feladat, és ahogy megvalósult
Kiss Virág: Egy mérő feladat
Zele János: Egy mérő feladat, és ahogy megvalósult
Simon Tünde: A szocializáció a feladatokban

Rajztanár doktori témák        
Sándor Zsuzsa: Vizuális alkotástípusok a kommunikációban
Voronkó Vera: A tipográfia pszichológiai alapjairól
Fabulya Zoltánné: A tanári tehetség és tanári kreativitás

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...