Ugrás a fő tartalomra

Makettezés a III. Nemzetközi Makettfesztiválon a Bálnában

A kultúrAktív Egyesület is részt vett a III. Nemzetközi Makettfesztiválon, amelyen az 1:500 léptékű Budapest makettet mutatták be a Bálnában (korábban CET). A Kortás Építészeti Központ által szervezett rendezvényen az izgalmas, a makett sorsát és jövőjének lehetőségeit elemző séták, workshopok és szimpóziumok mellett mi egy makett foglalkozást tartottunk szelektív hulladékból a gyerek résztvevőknek



A helyszín rendkívül izgalmas volt, mert a Bálna a - Duna-parti fekvésének köszönhetően - üvegablakain keresztül csodálatos rálátásunk volt Budapest belvárosára, így a várost nem csak a meketten vizsgálhatták a jelenlévők, hanem összehasonlíthatták a megfigyelteket a körülöttünk lévő élő helyszínekkel is. Asztalainkat szemben a Dunával helyeztük el.



A makettezés alapját a Budapest makett adta, de fontos szempont volt a folyamatosan érkező és bármikor kilépő gyerekek áradata, így egy vezetett eleje-közepe-vége foglalkozást nem tervezhettünk, csak olyat, amibe könnyű a be- és kilépés, illetve mivel a gyerekek általában az elkészült  végeredményt szívesen magukkal viszik, ebből fakadóan rugalmas, gyors feladatokat próbáltunk kitalálni. Sajnos így egy terepasztal összeillesztéséről, a városi szövet stimulálásáról, megépítéséről – bármennyire is szerettünk volna erre fókuszálni – le kellett, hogy mondjunk.
Szerepeket és helyzeteket alakítottunk ki a városban való építkezéssel kapcsolatban, amiket állatok személyesítettek meg: volt Építész Róka, Polgármester Krokodil, Parkőr Ökör, Iskolaigazgató Paci, akik egy-egy döntéshozói szerepet testesítettek meg, különböző igényekkel és érdekekkel. A gyerekeknek azt mondtuk, hogy olyan épületet vagy helyet építsenek, amit ezek a szereplők építenének, amire nekik lenne szükségük.









Mivel ahogy említettük, a helyzet gyorsan változott, így sajnos ez a kevés üzenet sem működött annyira, amennyire reméltük. A gyerekeknek szüksége lett volna egy bevezető beszélgetésre a fenti szerepekről.  Hiányzott a gyerekek számára a konkrétabb feladat, és talán valamilyen vizuális látvány, vagy példa, ami elindítja a fantáziájukat, ez túl kézzel foghatatlannak bizonyult. Korábbi makettezések alkalmával a gyerekek például a víztorony vagy uszoda meghatározásoknál sokkal gyorsabban rákaptak a kreatív tervezésre és építésre, mivel ezek beazonosíthatóbb épületek voltak, bizonyosabban rendelkeztek már saját élményekkel hozzájuk kötődve.
Ezt a helyzet közben felismerve, később már nem próbáltuk a gyerekeket rávenni a szereplőkkel való azonosulásra, inkább hagytuk őket, hogy a rendelkezésre álló anyagokkal szabadon kísérletezzenek.

Délutánra az asztalt már elborították az izgalmas alapanyagok, köztük sok hulladékpapír, tojástartók, náddarabok, hurkapálcikák, és a délelőttről ott maradt makettek, így a frissen érkező gyerekek könnyebben rákaptak az építésre. Az legkisebbek a testvéreikkel vagy szüleikkel rajzolgattak, a 7-12 év közöttiek kezéből azonban gyönyörű városrészek kerültek ki. Volt, aki magát a helyszínt, a Bálnát gondolta újra, született autós-gyalogos forgalomra tervezett függőhíd merevítőkkel, babaszobák és tornyos paloták. És amikor már majdnem minden elfogyott, előkerült egy zsák krumpli, és míg a Duna fölött lassan lement a nap, megszülettek a legfantasztikusabb krumpli-bútorok, krumpli-arcok, krumplinyomda-minták.





Sok lelkes gyerekkel és (építész) szülővel találkoztunk, utóbbiak maguk is szívesen maketteztek, néha a gyerekek elképzeléseit is túlszárnyalva saját terveikkel. Folyamatos volt az érdeklődés a szombati nap során nem csak az 1:500 léptékű Budapest makett, de a makett készítés iránt is. 

A csapat tagjai: Guba Erzsébet, Götz Eszter, Mészárosz Zsuzska, Nosek Mimma, Szolga Zsófia, Zöldi Anna.

A fotókat Dorkó Dániel és Zöldi Anna készítette.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését,  ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen egyetemista fiatalok a témakörbe. Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építészhallgatóinak korábban bemutatott projektje egy napos június eleji napon zárult, ahol felhelyezésre került a közösségi térre a ponyva is, amely enyhe árnyékot ad az erősen benapozott teraszon. Ez az a nap egy salátázós, limonádézós alkalommal egybekötött esemény volt, ahol a gyerekek bi...