2015. febr. 24.

Épület - Anyag és szerkezet

Épített környezeti nevelés c. könyvünk egy újabb feladatát szeretnénk megosztani veletek, mely az épületek témakör 2. feladata! Az építészeti témájú mintafeladatok célja, hogy a gyerekek új szemmel tekintsenek a saját szobájukra, az otthonuk belső tereire, a saját lakóházukra, a foglalkozás helyszínére, vagy bármely általuk ismert épületre. Az anyag és a szerkezet összefüggéseit a falról szóló feladat kapcsán dolgozhatjuk fel a gyerekekkel.


        

A fal

Téma: a falak anyagának és szerkezetének vizsgálata 
A témával kapcsolatos tartalmak: építészeti anyagok és a falak szerkezettípusainak ismerete

Kompetenciák:  

  • a falak térhatároló és téralkotó szerepének megértése
  • építőanyagok tulajdonságainak érzékelése
  • tipikus építészeti szerkezetek megértése és alkalmazása
  • önálló gyűjtés és kutatás 

Módszerek: irányított beszélgetés, anyaggyűjtés, gyűjteményrendszerezés

Feladat: A foglalkozást kezdjük irányított beszélgetéssel: tűnődjünk a gyerekekkel közösen a fal mibenlétéről, tulajdonságairól. Mi a fal szerepe? Miből és hogyan építünk falakat? Az ötleteket jegyezzük fel egy nagyméretű papírra, majd később rögzítsük ezt egy jól látható helyen. 
A következő lépésben a gyerekek gyűjtsenek különböző építőanyagokat: kő, fa, tégla, gipsz, farostlemez, vályog, üveg, acél, műanyag, stb. 


A résztvevők alkossanak párokat, és páronként egy-egy anyagot részletesen vizsgáljanak meg az alábbi szempontok szerint: felület, alakíthatóság, ütésálló és tűzálló képesség, hőszigetelés, vízszigetelés, hangszigetelés, fényáteresztés. A foglalkozásvezető segítse kérdésekkel és eszközökkel (kalapács, gyufa, csiszolópapír, szög, stb.) a vizsgálatot. Próbálják ki közösen, hogy melyik anyag hogyan reagál a különböző felületi behatásokra. Lehet őket csiszolni? Könnyen lehet őket formálni? Be lehet verni a szöget? Gyúlékonyak? Milyen a hőmérsékletük? Átengedik a vizet? Át lehet látni rajtuk? A gyerekek jegyezzék fel a tapasztalataikat előre elkészített kártyákra. A kártyákon szerepeljenek a felsorolt vizsgálati szempontok, a gyerekek egészítsék ki ezeket saját megfigyeléseikkel. 


Ezután a párok mutassák be egymásnak a kutatás eredményeit, majd a csoport készítsen közösen kiállítást, amely az egyes építőanyagokat és azok tulajdonságait mutatja be. 
A foglalkozásvezető mutasson képeket különböző anyagokból készült épületekről és a csoport vitassa meg, hogy a bemutatott példák esetében vajon miért ezeket az anyagokat választották az építészek.  

Megjegyzés: Egy következő foglalkozás keretében a gyerekek a gyakorlatban is kísérletezzenek a különböző építőanyagokkal. Hogyan befolyásolja az anyag kiválasztása az építés módját és a szerkezetet? A gyerekek építsenek hurkapálcából, fanyesedékből, előre gyártott kartonelemekből, építőkockából, átlátszó plexilemezből maketteket, hogy megtapasztalják, hogyan lehet dolgozni a különböző építőanyagokkal. 

Életkor: 10 éves kortól
Időtartam: 2 x 60 perc
Anyagszükséglet: papír, ceruzák, előre legyártott kártyák (az alábbi minőségi szempontok feltüntetésével: felület, alakíthatóság, ütésálló és tűzálló képesség, hőszigetelés, vízszigetelés, hangszigetelés, fényáteresztés), dobozok vagy tárlók a kiállításhoz, vetítő, építészeti példák fotói a vetítéshez

Az illusztrációkat Natasa Makarihina készítette a Kudimkar gyerekeknek c. könyvhöz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése