Ugrás a fő tartalomra

ParticiHét - egy hét, amikor átalakul a város

A ParticiHét során Pécs köztereit alakítottuk át fiatalokkal – egyelőre a ParticiPécs játék terében, de azzal a céllal, hogy erősítsük a játékosok aktív részvételét a lakókörnyezetük alakításában. Egy héten keresztül minden nap más iskolában játszottunk a városfejlesztő társasjátékkal, kicsikkel és nagyokkal. Virágokat ültettünk, gerilla horgoltunk, padot festettünk, parkour versenyt szerveztünk, közösségi kertészkedtünk és rengeteg kreatív ötletet dolgoztunk ki, amikkel szebbé és élhetőbbé varázsolhatnánk a városi tereket. 



De mi is az a ParticiPécs?

A ParticiPécs egy kooperatív városfejlesztő társasjáték, amelynek alapja Pécs városa, a kerettörténete pedig a valóság… A játék egy szombati napot mesél el, amelyen néhány fiatal összefog, hogy kis léptékű köztéri beavatkozásokkal szebbé, érdekesebbé és élhetőbbé tegyék a várost. Az akciókat azonban csak együttműködve tudják végrehajtani… Akárcsak a való életben, a játékban is folyamatosan egymást figyelve, egymással kommunikálva kell kis csoportokat alakítaniuk a fiataloknak. Találkoznak, közösen végrehajtják az akciót, közösségi tevékenységet, majd elválnak és másokkal találkoznak, hogy újabb tevékenységeket hajtsanak végre. A város pedig közben folyamatosan változik…  A játéknak nincs vesztese, a nyertese pedig csak a közösség lehet: a cél, hogy minél több köztéri beavatkozás és közösségi program valósuljon meg egyetlen nap alatt.


Miről tanít a játék?

Az oktatójáték célja, hogy a fiatalok játékos módon sajátítsanak el olyan cselekvési mintákat, amelyek hozzásegítik őket, hogy konstruktív és proaktív módon alakítsák saját környezetüket. A játékosok megismerhetnek olyan akciókat, a részvételnek olyan formáit, amelyekkel ők maguk közvetlenül is változtathatnak a városi tereken. Konkrét civil kezdeményezéseket, helyi példákat is megismerhetnek. A játék történetét mozgató meglepetés kártyákon olvashatnak a városfejlesztés főbb szereplőiről, a városi terek alakulását meghatározó mechanizmusokról. Mindez azt a célt szolgálja, hogy megérezzék: a városi környezet nem statikus adottság, amihez alkalmazkodni kell, hanem a folyamatosan változó életterünk, amelyet felelősen kell alakítanunk a saját igényeink szerint. 


Mit tartalmaz az iskolai foglalkozás?

Először természetesen a ParticiPécs játékkal játszunk, majd a második menetben, a ParticiPécs kreatív részében a játékosok maguk is megtervezhetnek egy-egy konkrét köztéri beavatkozást. Kis csoportokban először kiválasztanak egy problémás helyszínt, és megfogalmazzák, hogy miért nem szeretnek ott lenni, mi zavarja őket (ronda, barátságtalan, hiányzik valami, gondozatlan, stb.). Ezután a diákok meghatározzák, hogy milyen stratégiával lehetne ezen a problémán változtatni (például felújítani, gondozni, figyelmet felkelteni, építeni valamit, stb.). Ezekhez a döntésekhez segítő kártyákat kapnak a játékosok. Majd végül ki kell találniuk, hogy milyen konkrét akcióval tudnának javítani a problémán.

A kétórás foglalkozást a kultúrAktív Egyesület szakképzett kutató pedagógusaiból, építészeiből és várostervezőiből álló önkéntes csapat bonyolítja le. 



Mi történt a ParticiHéten?

#Előkészület
Először tanárokkal próbáltuk ki a játékot. Kíváncsiak voltunk a véleményükre, meglátásaikra, esetleges módosítási javaslataikra. Februárban a Babits Mihály Gyakorló Gimnázium, a Pollack Mihály Műszaki Szakközépiskola és a Művészeti Gimnázium tanáraival játszottunk. Nagyon hasznos visszajelzéseket kaptunk, amiket igyekeztünk az utolsó javításokba beépíteni.  

# Babits
Március 23-án a Babits Mihály Gyakorló Gimnáziumban játszottunk. Ez volt a főpróba. Izgultunk, nagyon készültünk – főleg Divéki Lili, aki a ParticiPécs játékfejlesztő csapat tagja 2013 óta, és a Babits diákja, neki különösen nagy izgalom volt a saját iskolájában bemutatni a játékot. Bár a késő délutáni órában a vártnál kevesebb diák jött el a rendezvényre, sikerült tanárokat is meghívni a játékba és egy rendkívül jó hangulatú, városszépítő eseményen vehettünk részt. 



# Pollack
Március 25-én a Pollack Mihály Műszaki Szakközép Iskola két 14. évfolyamos osztályának tartottunk foglalkozást. Itt kipróbáltuk az asztali társast és a kreatív játékot is. Bár a diákok közül az elején néhányan szkeptikusan tekintettek a társasjátékra, ahogy elkezdtünk játszani, szinte pillanatok alatt mindenki belefeledkezve alakította a várost. Lelkesen tervezték a közös akciókat, jókat derültek a meglepetés kártyákon, és a végén meg is akarták vásárolni a játékot. De legalább a szülinapi bulikra kölcsönkérni… Sajnos a játék nincs forgalomban, mi azonban nagyon szívesen visszük bárhová a foglalkozásainkat! A Pollackos diákok aztán ugyanilyen lelkesen álltak neki saját köztéri foglalkozásokat tervezni. Összesen négy csoport dolgozott ki koncepciót, és mindegyik arról tanúskodott, hogy érzékenyen járták körbe a feladatot. Érdekes helyszíneket választottak, valós problémákkal, amelyekre rendkívül ötletes, kreatív megoldásokat javasoltak. Ti gondoltatok már például arra, hogy vízhatlan anyagot feszítsetek két fa ágai közé a buszmegállóban, hogy legyen hová állni, ha esik az eső?


# Művészeti
Március 26-án a Művészeti Gimnázium 9. osztályos diákjaival játszottunk. Az osztály nagy része bejárós diák, így nekik külön izgalmas volt, hogy a játék során magáról a városról is nagyon sokat tanulhattak. A játék előtt ezért a város nevezetességeit, ismert és közkedvelt köztereit beszéltük át a játéktáblán látható térkép segítségével. Ezután ők is hamar elmerültek a játékban, és a kreatív feladat során nagyon szellemes ötleteket dolgoztak ki. Nektek feltűnt már, hogy a vasútállomáson sehol nem lehet látni, hogy mennyi az idő? A nap, mint nap vonattal járó diákokat ez nagyon zavarja, így kitalálták, hogy napórát állítanak fel a peronon. Zseniális gondolat.




# Lions Családi Napközi
A ParticiPécs játékot egy éven keresztül a Pécs Normandia Lions Klub székhelyén fejlesztettük. Itt találkozott havonta egyszer a csapat, hogy a hétvégi workshopokon kidolgozzuk a városfejlesztő társas koncepcióját. A Pécs Normandia Lions Klub családi napközit is működtet, ahová felsős diákok járnak délutánonként. Természetes volt, hogy nekik is bemutatjuk a játékot. Itt is nagy sikert arattunk.
# Mezőszél Utcai Általános Iskola
A Mezőszél Utcai Általános Iskola tanárai is szerették volna kipróbálni a ParticiPécs játékot, és meghívtak minket a tantestületi napra, hogy bemutassuk a foglalkozásunkat. A tanárok lelkesen játszottak, értékelték a játék témáját, a tartalmi elemeket, és elhívtak minket, hogy a diákoknak is tartsunk ParticiPécs napot. Májusban visszatérünk!
Folytatás
A nagy sikerre való tekintettel május 4 – 11. között ismét ParticiHét lesz! Addig is olvashattok rólunk a ParticiPécs honlapon, a ParticiPécs facebook oldalunkon, vagy írjatok az info@participecs.hu emailcímen.


A kultúrAktív Egyesület projektje az Európai Unió Fiatalok Lendületben Programja támogatásával valósult meg.
A ParticiHét program Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával, a 2014. évi “LÉPJ – Légy Pécs Jövője” pályázat keretében valósult meg.

Fotók: Hegyi Júlia Lily

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan