Időpont:
2018. április 6.
Tóth Eszter
az írás megjelent az Épített környezeti nevelés kisgyermekkorban c. konferenciakötetben
Irodalom:
Guba Anna, Pataky Gabriella és Tóth Eszter (2017): Épített környezeti nevelés az óvodában. Pécs: kultúrAktív Egyesület és Magyar Építész Kamara
Tóth Eszter és Pataky Gabriella (szerk.) (2018): Épített környezeti nevelés kisgyermekkorban. Eötvös Lóránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, Budapest 2018. április 6. Pécs: kultúrAktív Egyesület
Helyszín:
ELTE Tanító- és Óvóképző Kar | 1126 Budapest | Kiss János altábornagy u. 40.
A térérzékelés, a térhasználat és
a téralakítás képességeinek fejlesztésének, valamint az épített környezettel
kapcsolatos ismeretek átadásának az oktatás és nevelés részét kell képeznie már
a legkisebb kortól, hogy a felnövekvő generációban kialakuljon a minőségi
környezet iránti igény, illetve az esztétikai és társadalmi kérdések iránti
érzékenység.
A kultúrAktív Egyesület Építészet
és Pedagógia konferenciasorozatának utolsó rendezvénye ezért kiemelten a
kisgyermekkori nevelés gyakorlatát, elméletét és lehetőségeit helyezi a
középpontba. Az Épített környezeti
nevelés kisgyermekkorban c. konferencia az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
3612 Vizuális Képességek Kutatóműhelyével és a Bálványos Huba Vizuális Nevelési
Kutatóműhely együttműködésben valósult meg.
Az épített környezeti nevelés célja a fizikai környezettel kapcsolatos
tudás átadása, az épített terekben megnyilvánuló kulturális és társadalmi
értékek iránti figyelemfelkeltés, illetve a környezet alakításában való
társadalmi részvétel elősegítése. Az épített környezeti nevelés gyakorlata arra
irányul, hogy tudatosítsa a személyes igényeket, térhasználati szokásokat, az
építészeti minőség szempontjait, és az épített környezetet meghatározó
bonyolult összefüggéseket és viszonyrendszereket (Guba, Pataky, Tóth, 2017). E
speciális pedagógiai terület célja tehát az érzékenyítés, a kritikus szemlélet
és a véleményalkotás ösztönzése, amely a megfelelő módszerekkel már
kisgyermekkorban is fejleszthető.
A konferencia előadásai és szakmai műhelyei az épített környezeti
nevelés módszertanának, alapvető ismeretanyagának és a benne rejlő pedagógiai
lehetőségeknek a kora- és kisgyermekkori nevelésben való alkalmazására
irányultak. Az előadások a témakört elsősorban a komplex művészeti nevelés,
valamint az alsófokú pedagógusképzés és a rajz- és vizuális kultúra szakos
tanárképzés kontextusában vizsgálták.
A konferencia programja
A konferencia nyitó szekciójában dr. habil. Márkus Éva, az ELTE TÓK
megbízott dékánja, Bálint Imre, a Magyar Építész Kamara megbízottja, Tóth
Eszter, a kultúrAktív Egyesület elnöke és Pataky Gabriella, az ELTE TÓK
Vizuális Nevelési Tanszékének adjunktusa mondtak köszöntő beszédet. Dr. habil. Márkus Éva köszöntőjében
hangsúlyozta az épített környezeti nevelés jelentőségét a kisgyermekkori
nevelésben, és kiemelte, hogy a vizuális nevelés és a felnőttkori nyitott
gondolkodás alapjainak megteremtése alapvető feladata az óvodai nevelésnek. Az
ELTE TÓK az ország legnépszerűbb kisgyermekkori nevelő, alsó fokú
pedagógusképző intézménye, amelyben fontos szerepet kap a korszerű vizuális
nevelés, a nemzetközi irányzatok és az aktuális kutatási eredményekre épülő
pedagógia. Így a külföldi minták alapján 2011 óta már egyre intenzívebb épített
környezeti nevelés folyik a karon, a kultúrAktív Egyesülettel együttműködve
pedig 2013 óta az épített környezeti
nevelés önálló részterületként is jelen van a óvópedagógus képzésben. Ezt
követően Bálint Imre a Magyar
Építész Kamara elkötelezett támogatását fejezte ki az épített környezeti
nevelésre irányuló kezdeményezések iránt.
A továbbiakban a konferencia előadásai két markánsan különböző
szekcióban tárgyalták az épített környezeti nevelés aktuális helyzetét és fejlesztési
lehetőségeit a pedagógusképzésben. Az első részben rangos hazai és nemzetközi
szakemberek előadásaiból nyertek tájékoztatást a résztvevők, amelyek
tapasztalatait a második részben interaktív műhelymunkában és műtermi
alkotásban ültethették át a gyakorlatba.
Miért fontos az épített környezeti nevelés – már kisgyermekkorban?
Az elméleti előadások első blokkja
arra kereste a választ, hogy miért fontos az épített környezeti nevelés. Dr. habil. Dúll Andrea, az ELTE PPK
Szervezet- és Környezetpszichológia Tanszék tanszékvezetője a
környezetpszichológia felől közelítette meg a kérdést. Kiemelte, hogy a
környezet és az ember mindig egymásra értelmezett, vagyis az embert csakúgy
meghatározza az (fizikai, társas, stb.) környezete, mint ahogy a környezetet is
az ember alakítja. Ez a folyamatos meghatározottság azonban nem tudatos. A
gyermekek fejlődése során a környezeti ingerek hamar kikerülnek a tudatos
tartományból, ami természetes és szükséges folyamat, hiszen fontos az ingerek
tömegét kordában tartani, szelektálni, hogy a koncentrációnk valóban a
létfontosságú dolgokra irányuljon. Azonban ezáltal a hosszútávú hatást kifejtő
környezeti ingerek rejtve maradnak – nem tudjuk, hogy milyen terek miért vannak
pozitív vagy negatív hatással a közérzetünkre, társas kapcsolatainkra,
teljesítményünkre. Az épített környezeti nevelés ezen a ponton lép közbe, és
kíván hatást elérni, úgy, hogy a figyelmet a környezet tudatos megfigyelésére
és értelmezésére, az ember-környezet kölcsönhatás tudatos alakítására
irányítja.
Tóth
Eszter, a kultúrAktív Egyesület elnök a személyiségfejlődés szempontját
előtérbe helyezve, pedagógiai megközelítésből világított rá az épített
környezeti nevelés szerepére. Kisgyermekkorban a kognitív fejlődés a szűkebb
értelemben vett környezet felfedezése során történik, sőt a környezetnek a
különböző képességeken túl az identitás fejlődésében is meghatározó szerepe van
- a környezet felfedezése összekapcsolódik az én felfedezésével. A
környezetnek, a környezettel való interakciónak tehát kulcsszerepe van a
személyiségfejlődésben, azonban a fizikai környezet megismerése az
elvárosiasodás és a motorizáció következtében jelentősen megváltozott. Ezért
fontos tudatos nevelési tevékenységekkel segíteni ezt a folyamatot, és fejleszteni
a környezeti kompetenciákat. A pedagógia feladata, hogy olyan módszereket fejlesszen
és alkalmazzon, amelyek az épített környezet összetett értelmezését komplex
nevelési formákkal teszik lehetővé.
Hogyan lehet beépíteni az épített környezeti nevelést a
pedagógusképzésbe?
Az elméleti előadások második
blokkja az épített környezeti nevelésnek a pedagógusképzésben betöltött helyét
és szerepét járta körül. Dr. Helené
Illeris, az Agderi Egyetem, Művészeti Kar Vizuális és Előadói Művészetek
Tanszékének egyetemi tanára a közösségi művészet lehetőségein keresztül
vizsgálta a témát. Hangsúlyozta, hogy a pedagógusoknak és a kutatóknak olyan
tanulási folyamatokat kell kialakítaniuk, amelyek az identitásépítést, a
közösséget és a fenntarthatóságot hangsúlyozzák. A konferencián bemutatott,
helyi művészekkel és kutatókkal indított művészeti-kutatási projekt erre a
pedagógusi szemléletmódra nyújtott elméleti és gyakorlati segédletet. A projekt
során a közösségi alkotás lehetőségeit kutatta az oktatásban, és kitért az
eredményeknek a pedagógusképzésbe való beemelésének módjára.
Christiane
Schmidt-Maiwald, a Ludwigsburgi Pedagógiai Főiskola Művészeti, Zenei és Sport
Intézetének helyettes egyetemi tanára a környezet tudatos alakításához, a tárgykészítéshez
és konstruáláshoz szükséges fejlesztési szempontokat ismertette. Az előadásban
egy empirikus kutatás eredményeire támaszkodott, amely során német és kínai
tanítóképzős hallgatók térérzékelési és –ábrázolási képességeit vizsgálta. A
térbeli reprezentáció hibáit megfigyelve szisztematikus didaktikus
beavatkozásokat dolgozott ki, amelyek a perspektivikus térbeli ábrázolás
fenntartható tanítását segítik – akár az iskolában, akár a
pedagógusképzésben.
Mi a szerepe a pedagógiai tereknek a nevelésben?
A harmadik elméleti blokk előadásai a pedagógiai terek szerepét járták körül. Dr. Pataky Gabriella, az ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszék adjunktusa az oktatás tereiről beszélt, melyek a rejtett tanterv részei: meghatározzák a pedagógiai kultúrát, befolyásolják az azokban fejlődők személyiségének alakulását. Ezeket pedig érdemes kritikával szemlélni! Ehhez érdekes tanulságokkal szolgált egy nemzetközi művészeti kutatási projekt, egy metafora kutatás és egy 714 óvodás és kisiskolás korú gyerek részvételével zajló ikonográfiai vizsgálat eredménye.
Zajacz Judit, a kultúrAktív Egyesület titkára építész szempontból vizsgálta a pedagógiai terek minőségi kritériumait. Mesterdiplomájában egy budapesti óvoda terveit készítette el gyermekek bevonásával. Előadásában bemutatta a gyermekekkel való tervezés folyamatát és módszereit, kiemelve az építész számára szerzett tanulságokat.
Juhász
Csilla, a Deutscher Kindergarten Budapest óvodavezetője a budapesti
német óvoda innovatív pedagógiai szemléletét mutatta be, kiemelve az óvodai
környezet minőségét és szerepét a nevelői munkában. Az inspiráló környezet itt nem csak díszlet,
hanem pedagógiai eszköz a hétköznapokban, amelyet az óvópedagógusok tudatosan
használnak a gyermekek fejlesztése során.
Hogyan illeszkedik az épített környezet az kisgyermekkori nevelési
gyakorlatba?
A negyedik elméleti blokk a kisgyermekkori épített környezeti
nevelés gyakorlati aspektusait tárgyalta, hidat képezve az elméleti és
gyakorlati szekciók között. Dr. Monika
Miller, a Ludwigsburgi Pedagógiai Főiskola, Művészeti, Zenei és Sport
Intézetének egyetemi tanára kutatásai a gyermekek építő és tárgyalkotó
tevékenységek közben végbemenő fizikai-térbeli képzelőerejének fejlődésére
irányulnak. Előadásában egy empirikus kutatás került bemutatásra, amely során
alsó tagozatos gyerekek terveztek és maketteztek játszótéri elemeket, majd a
megfigyelésekre épülő konkrét oktatási minták kerültek bemutatásra.
Végül Berta-Szénási Panna,
a PTE, „Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskolájának
doktorandusza, és Fekete Nóra, a
Hello Wood tervezője ismertették a DEMO WOOD építészeti gyakorlatát, és az
óvodás korosztállyal alkalmazott Design és Egészség Modellt.
Gyakorlati műhelymunka és kísérő programok
A konferencia második részében a kisgyermekkori nevelésben
alkalmazható módszereket ismerhettek meg és próbálhattak ki a gyakorlatban a
résztvevők. Szentandrási Dóra
építész, a GYIK Műhely oktatója, és a MOME doktorandusza Zegzugos tereink címmel tartott workshopot. A résztvevők különböző
szélességű kartoncsíkokból, ragasztó nélkül, illesztéses technikával építették
meg egy képzeletbeli város fantasztikus építményeit.
Bodócky
István a MOME címzetes egyetemi tanára egy mesére épülő alkotóműhelyt
vezetett, amelyben a mesejáték során a résztvevők a konszenzuális térhasználat
gondolatát formálták meg egy metaforikus tárgy elkészítése során.
A workshopok mellett számos kiállítás mutatta be az
épített környezeti nevelés változatos módszertani lehetőségeit – az óvodától (Tamás Adrienn: Esettanulmány / Deutscher
Kindergarten Budapest) és az általános iskolától (a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola
és Gimnázium 1-4. osztályos tanulóinak
kiállítása, amely Egyszerűen
megvalósítható téri feladatokat mutatott be. Vezetőtanár:
Mészáros
Zsuzska építőművész), a
középiskolán át (a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 5-12.
osztályos tanulóinak kiállítása a TérKommandó
szakkör keretében megvalósult iskolai közösségi terek kialakításáról. Vezetőtanár: Mészáros Zsuzska építőművész) egészen a felsőoktatásig (a Moholy-Nagy
Művészeti Egyetem építőművészet BA és MA hallgatóinak pop-up kiállítása. Szervezők:
Szerencsés Rita, Petrányi Luca); és
természetesen a tanárképzésig (Pataky
Gabriella: Plasztikai és vizuális
kompetenciák fejlesztése műtermi épített környezeti nevelés gyakorlatokkal.
ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszék).
Ezek mellett kiállításra kerültek a Fővárosi
Komplex Rajzverseny 2018 téri
feladatai (Garamvölgyi Béla
festőművész, vizuális kultúra vezetőtanár, Mészáros
Zsuzsanna építőművész, vizuális kultúra vezetőtanár, Póczos Valéria textiltervező designer, vizuális kultúra
vezetőtanár, Zele János
szobrászművész, vizuális kultúra vezetőtanár). Az előadásokat a MOME Elméleti Intézet Design- és vizuálisművészet-tanár mesterképzési szak hallgatóinak flashmobja (Vezető
oktató: Dr. Pataky Gabriella).
Eredmények és
kitekintés
A téma relevanciáját bizonyította
a nagy szakmai érdeklődés, amely konferenciát övezte. Több, mint 150 résztvevő
volt jelen az ország különböző részeiről, jelentős szakmai, felsőoktatási,
közoktatási és közművelődési intézményeket képviselve.
A konferencia
előadásai online elérhető konferenciafüzetben jelennek meg, szélesebb
közönséget is megszólítva.
Tóth Eszter
az írás megjelent az Épített környezeti nevelés kisgyermekkorban c. konferenciakötetben
Irodalom:
Guba Anna, Pataky Gabriella és Tóth Eszter (2017): Épített környezeti nevelés az óvodában. Pécs: kultúrAktív Egyesület és Magyar Építész Kamara
Tóth Eszter és Pataky Gabriella (szerk.) (2018): Épített környezeti nevelés kisgyermekkorban. Eötvös Lóránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, Budapest 2018. április 6. Pécs: kultúrAktív Egyesület
A kultúrAktív Egyesület
2017/18-ban Építészet és Pedagógia
címmel konferenciasorozatot szervezett, amelynek célja, hogy az épített
környezeti nevelés legújabb irányait és eredményeit tárja fel a szakmai
közönségnek.
A
konferenciasorozat további rendezvényei:
I. ÉPÍTETT
KÖRNYEZETI NEVELÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Időpont:
2017. május 11.
Helyszín:
Budapest, SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar
II. ÉPÍTÉSZEK AZ
ISKOLÁBAN
Időpont: 2017.
november 2-3.
Helyszín: Pécs,
PTE Műszaki és Informatikai Kar
Szervező: kultúrAktívEgyesület
Partnerek: ELTETanító- és Óvóképző Kar, 3612 Vizuális Képességek Kutatóműhelye, Magyar ÉpítészKamara
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
Megjegyzések
Megjegyzés küldése