2013-ban a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. foglalkozás-sorozatokat indított pécsi középiskolások számára az építészet, a kesztyű kézművesség, a fotográfia és az elektronikus sajtó kreatív területeken. A kultúrAktív Egyesület az építészeti foglalkozásokon működik közre, amelyek szakmai vezetője Bencze Zoltán építész.
A fél éven át tartó foglalkozássorozat
célja, hogy érzékennyé tegye a részt vevő fiatalokat az építészeti és
városi témák iránt, megismerkedjenek a területhez kapcsolódó továbbtanulási
lehetőségekkel, sikeres építészekkel és tervezőkkel, és közösen gondolkodjanak
az épített környezetről.
A tavaszi félévben 14
foglalkozás került megrendezésre, ebből a kultúraktív képviseletében Tóth
Eszter az alábbi foglalkozásokat tartotta:
- Bevezetés: Mi a város?
- Várostörténet: A római város
- Várostörténet: A középkortól napjainkig
- Közterek: Mi a köztér?
- Közterek: Közterek minősége
- Tervezés: A Balokány átalakítása
Az őszi félévben új csapattal folytattuk a foglalkozásokat, ezek összefoglalóját a blogunkon olvashatjátok!
Első foglalkozás:
A város
Az első kultúrAktívos Építészet és város foglalkozásunkon a
várossal foglalkoztunk. Megpróbáltunk megfogalmazni egy általános meghatározást,
felmértük, hogy milyen a saját városképünk, és megnéztük, hogy milyen
szempontokból lehet vizsgálni a városi jelenségeket.
Egy bemelegítő feladat után mentális
térképeket rajzoltunk. Vajon ki hogyan látja a várost? Először a fejünkben lévő
város határait rajzoltuk meg. Majd a fontosabb tájékozódási pontokat. Ezután az
ezeket összekötő útvonalakat és csomópontokat. Végül bemutattuk egymásnak a
térképeket és összehasonlítottuk őket. Természetesen mindenki teljesen más
térképet rajzolt Pécsről, más helyszíneket emelt ki, más határokat határozott
meg. Megvitattuk, hogy mik a hasonlóságok, hol vannak a legnagyobb különbségek
és miért térnek el egymástól a fejünkben lévő mentális térképek.
Ezután négyfős kiscsoportokban dolgoztunk,
és az volt a feladat, hogy írjunk egy meghatározást a városról. Az amúgy sem
könnyű feladatot nehezítette, hogy szerepeket osztottunk ki: volt egy
szociológus, egy földrajz tudós, egy politikus és egy várostervező minden
csapatban. Mindenki kapott egy, a szerepének megfelelő rövid szöveget, amiből
megismerhette az általa képviselt szempontot. Természetesen mindenkinek nagyon
más elképzelése volt arról, hogy mi is az a város, és milyen kritériumok
alapján lehet meghatározni. Volt, ahol heves vita alakult ki, azonban végül nagyon
jó megoldások születtek. Az egyik csapat írásban foglalta össze a véleményét:
A város nagyobb népességcsoport viszonylag kis területre koncentrált
állandó lakhelye. A város sajátos életformával rendelkezik, amelynek minősége
lélekszámától, népsűrűségétől, és funkcionális típusától függ. Az életminőséget
meghatározzák a közigazgatási és egyéb intézmények és az épített környezet
minősége, illetve a természeti erőforrásokkal való gazdálkodás.
A másik csapat vizuálisan
ábrázolta a város definícióját:
Folyt. köv.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése