2014. jan. 11.

Építészet és város - foglalkozássorozat középiskolásoknak

2013-ban a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. foglalkozás-sorozatokat indított pécsi középiskolások számára az építészet, a kesztyű kézművesség, a fotográfia és az elektronikus sajtó kreatív területeken. A kultúrAktív Egyesület az építészeti foglalkozásokon működik közre, amelyek szakmai vezetője Bencze Zoltán építész.


A fél éven át tartó foglalkozássorozat célja, hogy érzékennyé tegye a részt vevő fiatalokat az építészeti és városi témák iránt, megismerkedjenek a területhez kapcsolódó továbbtanulási lehetőségekkel, sikeres építészekkel és tervezőkkel, és közösen gondolkodjanak az épített környezetről.

A tavaszi félévben 14 foglalkozás került megrendezésre, ebből a kultúraktív képviseletében Tóth Eszter az alábbi foglalkozásokat tartotta:

-    Bevezetés: Mi a város?
-    Várostörténet: A római város
-    Várostörténet: A középkortól napjainkig
-    Közterek: Mi a köztér?
-    Közterek: Közterek minősége
-    Tervezés: A Balokány átalakítása




Az őszi félévben új csapattal folytattuk a foglalkozásokat, ezek összefoglalóját a blogunkon olvashatjátok!

Első foglalkozás: A város

Az első kultúrAktívos Építészet és város foglalkozásunkon a várossal foglalkoztunk. Megpróbáltunk megfogalmazni egy általános meghatározást, felmértük, hogy milyen a saját városképünk, és megnéztük, hogy milyen szempontokból lehet vizsgálni a városi jelenségeket.

Egy bemelegítő feladat után mentális térképeket rajzoltunk. Vajon ki hogyan látja a várost? Először a fejünkben lévő város határait rajzoltuk meg. Majd a fontosabb tájékozódási pontokat. Ezután az ezeket összekötő útvonalakat és csomópontokat. Végül bemutattuk egymásnak a térképeket és összehasonlítottuk őket. Természetesen mindenki teljesen más térképet rajzolt Pécsről, más helyszíneket emelt ki, más határokat határozott meg. Megvitattuk, hogy mik a hasonlóságok, hol vannak a legnagyobb különbségek és miért térnek el egymástól a fejünkben lévő mentális térképek. 




Ezután négyfős kiscsoportokban dolgoztunk, és az volt a feladat, hogy írjunk egy meghatározást a városról. Az amúgy sem könnyű feladatot nehezítette, hogy szerepeket osztottunk ki: volt egy szociológus, egy földrajz tudós, egy politikus és egy várostervező minden csapatban. Mindenki kapott egy, a szerepének megfelelő rövid szöveget, amiből megismerhette az általa képviselt szempontot. Természetesen mindenkinek nagyon más elképzelése volt arról, hogy mi is az a város, és milyen kritériumok alapján lehet meghatározni. Volt, ahol heves vita alakult ki, azonban végül nagyon jó megoldások születtek. Az egyik csapat írásban foglalta össze a véleményét:

A város nagyobb népességcsoport viszonylag kis területre koncentrált állandó lakhelye. A város sajátos életformával rendelkezik, amelynek minősége lélekszámától, népsűrűségétől, és funkcionális típusától függ. Az életminőséget meghatározzák a közigazgatási és egyéb intézmények és az épített környezet minősége, illetve a természeti erőforrásokkal való gazdálkodás.

A másik csapat vizuálisan ábrázolta a város definícióját: 


Folyt. köv. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése