Ugrás a fő tartalomra

Épület - Forma és funkció

Hogy jókedvvel indítsuk az újévet, megfogadtuk, hogy felfrissítjük a kissé elhanyagolt módszertani börze fülünket. Ezért most megosztjuk veletek az Épített környezeti nevelés c. könyvünk példatárának első feladatát. Az I. Témakörünk az épület. Az építészeti témájú mintafeladatok célja, hogy a gyerekek új szemmel tekintsenek a saját szobájukra, az otthonuk belső tereire, a saját lakóházukra, a foglalkozás helyszínére, vagy bármely általuk ismert épületre. A forma és a funkció összefüggéseit a különleges épületek feladat kapcsán dolgozhatjuk fel a gyerekekkel.



Különleges épületek

Téma: kísérletezés az építészeti formákkal
A témával kapcsolatos tartalmak: formaismeret, épülettípusok, építészeti funkciók ismerete 

Kompetenciák:  

  • forma és funkció összefüggéseinek felismerése és megértése
  • tér- és formaalakítás 
  • saját építészeti gondolatoknak átültetése a gyakorlatba
  • építészeti kreativitás
  • nyitottság az újszerű építészeti formák iránt

Módszerek: makett építés, irányított beszélgetés



Feladat: A gyerekek makett építés során szereznek tapasztalatot az építészeti forma és funkció összefüggéseiről. A gyakorlat előtt folytassunk irányított beszélgetést a csoporttal a különböző épülettípusokról. Milyen épülettípusokat ismernek a gyerekek? Ezeknek általában milyen formájuk van? Mi lehet a forma és a funkció között a kapcsolat? Néhány példát részletesebben is elemzünk. A konkrét példákat választhatjuk a gyerekek közvetlen környezetéből, vagy bemutathatunk egy-egy jellegzetes, ismert épületet (lakóház, templom, gyárépület, uszoda, csillagvizsgáló, stb.).

Ezután a gyerekek kapjanak önálló feladatot. Mindenki építsen egy-egy épülettípust a rendelkezése álló anyagokból. A gyakorlat célja, hogy olyan formát alkossanak, ami összhangban van az épület funkciójával. A foglalkozásvezető segítsen, hogy a makettek rendelkezzenek a szükséges helyiségekkel, megfelelő legyen a téralakítás és térkapcsolódás, a belső terek mérete, a megvilágítás, a falak és nyílások kialakítása és az anyaghasználat. A pedagógusoknak Tatai Mária Az épített környezet című könyvét ajánljuk a felkészüléshez. 

Miután a makettek elkészültek, a gyerekek mutassák be egymásnak az épületeket és közösen vitassák meg, hogy megfelelő-e a formaválasztás, illetve megfelel-e a forma az épület rendeltetésének. 


Életkor: 8 éves kortól 
Időtartam: 2 x 60 perc
Anyagszükséglet: vetítő; a makett építéshez: dobozok, kartonok, csomagolópapír, alufólia, hurkapálca, vatta, plexilemez, textilmaradékok, farostlemez, egyéb hulladékok, vágó- és ragasztóeszközök. 




Makett építés
Az építészek munkájának fontos eleme a makett építés. Az épületmodell egyfelől a tervezési folyamathoz kapcsolódhat, mint az építészeti gondolat, a vázlatterv, látványterv vagy a kiviteli terv vizuális és térbeli megjelenítésének az eszköze. Másfelől készülhet makett szemléltető vagy dokumentációs szándékkal meglévő épületekről, vagy már nem, illetve csak romjaiban létező épületek rekonstrukciójáról. Összetettségének köszönhetően a makettezés az oktatásban is kiválóan alkalmazható módszer. Segíti a különböző építészeti fogalmak (tér, forma, tömeg, szerkezet, anyag) szemléltetését és megértését, illetve az építészeti gondolatok kifejezését. Különösen a kisebb, 4-8 éves gyerekek esetében ajánlott a térbeli alkotási gyakorlatok alkalmazása. Életkori sajátosságaikból adódóan számukra a rajz, vagyis a térbeli formák ábrázolása síkban gyakran nehézségekbe ütközik - térbeli alkotásokkal jobban kifejezésre tudják juttatni gondolataikat.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan