Ugrás a fő tartalomra

Áprilisi kultúrAktív klubdélután

Az áprilisi klubdélután alkalmával az épített környezeti nevelés az óvodában témát jártuk körbe! Így alkalmunk nyílt, hogy egy  kicsit újra óvodások legyünk és a korosztály bőrébe bújva újragondoljuk a kelléktárunkat!


Az alkalom egy rövid elméleti bevezetővel kezdődött, ezután szó esett az elmúlt évben a témával kapcsolatos megvalósult programokról, az ELTE-TÓK-on futó (Tanító- és Óvóképző Kar) projektről. A bevezető után minden klubdélutánon résztvevő óvodássá változott át, és innentől a játék jegyében telt a délelőtt. Kipróbáltunk több olyan épített környezeti neveléssel kapcsolatos játékot is, amelyek az óvodás korosztály számára is élvezhetőek: énekeltünk, autóztunk, autópályát építettünk, manóvárat gyurmáztunk, kuckót készítettünk.


Különösképpen izgalmas volt a logikai készletre kitalált játékegyüttes, mely sokunk számára új élmény volt! A hasonló formájú és színű tárgyak keresése a teremben, a kirakós csapatverseny és az elképzelt manóvár építése a különböző darabokból csak ízelítő a készlet inspirálta izgalmas játékokból!


A városi közlekedéssel kapcsolatos szerepjáték után (mindenki belebújt a kiskocsi szerepébe és a forgalmat imitáltuk a napszakok váltakozása szerint, melynek függvényében alakultak ki a forgalmi dugók, kereszteződések, hangok és kapcsolatok) terepet rendeztünk. Ezen az elképzelt topográfián száguldottak autóink és a képzeletünk és járhattuk be személyes városnegyedeinket!

 

Ezután építkeztünk: hangosan énekelve a "Bújj-bújj-zöld ág"-ra önmagunkból várat; elmélyülten és csendben sóliszt gyurmából és illatos fűszerekből kastélyt; átszellemülve és közös erőből biztonságos kuckót! Érdekes volt felfedezni az összefüggést a gyurmakastélyok kialakítása és a tagok személyisége között: megjelentek finom aprólékos részletek, nyomott-vésett-mozaik textúrák, forma- és tömegjáték, áttörések és kitöltések, különböző tömegek, léptékek és történetek!

 


A játékok közben, után közösen megbeszéltük, hogy milyen módon jelent meg bennük az épített környezeti neveléssel kapcsolatos tartalom, esetleg hogyan lehet több ilyen jellegű tartalommal megtölteni a játékokat. A legtöbb játékot úgy választottuk, találtuk ki, hogy azok az óvodai környezetben is könnyen megvalósíthatóak legyenek, ne legyenek túl hosszúak, illetve a játékokhoz szükséges eszközök is fellelhetőek legyenek egy óvodában.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan