Ugrás a fő tartalomra

Világmegváltó játékaink

A Cooperativa Sociale Muovimente olaszországi képzésén saját bőrünkön tapasztalhattuk meg a hősök útját és a jó történet modelljét. Elemeztük személyes hőseinket és jellemző vonásaikat, és a képzés minden napjával egyre közelebb kerültünk a hőssé váláshoz és ahhoz, hogy megváltoztassuk a világot. A tanult modell arra is alkalmas, hogy bemutassuk a játékainkba integrált szemléletváltó folyamatot, és azt, hogy hogyan válhatunk mi is játszva hősökké!



A Hősök Útja modell a történeteinkben - drámában, elbeszélésben, mítoszokban, vallási rítusokban, vagy akár személyes fejlődésünkben - megjelenő közös mintázatokat elemzi és tárja fel. A jó történet receptjét Joseph Campbell Az ezerarcú hős című könyvében vázolta fel. A következőkben bemutatjuk, hogyan is értelmezhető a hősök modell a mi élőtársasainkban! Ha velünk játszol, hőssé válhatsz!


(1) mindennapi élet
(2) kalandra hívás
(3) kétségek
(4) útrakelés
(5) szövetségesek és mentorok találása
(6) a kalandok útja
(7) mélypont és veszteség
(8) jutalom és siker
(9) isteni szikra és változás
(10) hazatérés
(11) átalakulás és végső próba
(12) folytatás
Játékaink a (1) mindennapokba röpítenek, a történet pedig ott kezdődik, ahol Te vagy. Abban a városban ahol élsz, dolgozol és kikapcsolódsz. Ahol semmi sem tragikus, de nem is tökéletes. Minden lehetne egy kicsit zöldebb, élhetőbb vagy éppen izgalmasabb, de nem tudod, hogyan. A játék a környezeted megváltoztatására (2) hív, és ugyan (3) kétségeid vannak, hogy egy társasjáték bármin is változtatni tud, de végül csatlakozol, és már (4) indul is a kaland!


(5) Utad során bejárod a várost, és különböző feladatokat teljesítesz egyedül vagy éppen másokkal együtt. (6) Szövetséget kötsz, társakra lelsz és együtt ültettek fákat, döntötök a műemléki értékű épületek sorsáról és hasznosításáról, támogatjátok vagy ellenzitek a közösségi kerteket, szerveztek utcafesztivált és gerillakötészeti akciót, és eközben együtt gondolkodtok a városról és a közösségi életről.


Természetesen itt is, mint az életben, akadnak (7) nehézségek, és a döntés nem mindig egyszerű. Az idő szalad, és már nem elég, hogy egyedül küzdesz a célodért, meggyőzöl másokat, hogy tartsanak veled az úton, segítsenek az utcai beavatkozásokban, és érveltek a városfejlesztés különböző irányai mellett vagy ellen.


És ekkor beindul az élet, nem marad el a várt (8) jutalom! Épülnek a méhkaptárak, fellendül a városi gazdálkodás, az aluljárók helyett a felszínen közlekedtek és a biciklis út is ott épül, ahol nektek tetszik. Tevékenységeitek és döntéseitek nyomán folyamatosan gazdagodik és (9) változik a város.



És mikor (10) hazatérsz, te már nem ugyanaz vagy, mint előtte, valami (11) átalakult benned, mert ilyen a hőssé válás útja, ilyen egy jó sztori. És a (12) folytatás már csak rajtad múlik, Te döntöd el, hogyan lesz tovább!


A kiemelt szavak a modell egy-egy állomását jelölik. Használd Te is bátran, változtasd és alakítsd saját igényeidhez a munkád során! Ebben az angol nyelvű videóban többet is megtudhatsz a Hősök Útjáról.


A képzésen ezen kívül rengeteg más mesemondó módszerrel és technikával ismerkedtünk meg, melyeket igyekszünk a meglévő foglalkozásainkba integrálni és új újakat indítani! Már alig várjuk, mi sül ki belőle! Köszönjük az élményt!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan