Ugrás a fő tartalomra

Épület - Az otthon

Ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra megfelelő otthont és lakóhelyet, képesnek kell lennünk igényeink kifejezésére. Ebben segít következő feladatunk. A gyakorlat során a gyerekek épített környezet érzékletes leírásán keresztül megtanulják használni az építészeti szókincset.


Itt lakom


Téma: a saját lakóház leírása
A témával kapcsolatos tartalmak: építészeti fogalmak felidézése a saját lakókörnyezet alapján

Kompetenciák:  
  • építészeti szókincs alkalmazása
  • építészeti elemek felidézése emlékezetből 
  • rajz készítése egy konkrét épületről elbeszélés alapján

Módszer: elbeszélés, rajz 


Feladat: Minden gyerek rajzolja le a lehető legrészletesebben kívülről az otthonát (vagy hozzon egy fotót róla). Ezután alkossunk párokat. A pár egyik fele mesélje el a társának, hogyan néz ki az otthona, meséljen a ház külsejéről, a homlokzatról. Közben térjen ki a jellegzetes építészeti részletekre (ablakok, ajtók száma, homlokzati díszítőelemek, tetőforma, kémény, párkányok, stb.). A pár másik tagja a hallottak alapján rajzolja le közben a társa otthonát. Ezután cseréljenek szerepet: aki eddig rajzolt, az meséljen.
Végül fedjék fel és hasonlítsák össze a rajzokat. Mik az eltérések? Mi maradt ki esetleg az elbeszélésből? Milyen építészeti fogalmakkal lehet leírni a kimaradt részleteket? A foglalkozásvezető a rajzolás, illetve az összehasonlítás fázisában felmerülő kifejezéseket írja fel a táblára. 


Életkor: 4 éves kortól
Időtartam: 40 perc
Anyagszükséglet: rajzlap, ceruzák

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

SAFECITY 1.0 konferencia – hogyan lehet a városokat építészeti eszközökkel biztonságossá tenni?

Hogyan lehet biztonságos tereket létrehozni, és hogyan tudjuk építészeti eszközökkel növelni a városlakók biztonságérzetét? A SAFECITY 1.0 konferencia ezeket a kérdéseket járta körül számos terület – építészet és várostervezés, oktatás és gyermekvédelem, szociológia és bűnmegelőzés – felől. Részletes beszámoló következik! Képzeld el, ahogy átvágsz egy téren. Biztonságban érzed magad, ha a terület kihalt és magas sövények, fák szegélyezik? Vagy inkább olyan helyet választanál, ahol sokan mozognak, és a terület átlátható? A válasz magától értetődőnek tűnik, mégsem az – többek közt erre is kézzelfogható példákkal szolgált a konferencia, amely egy, az építészek és urbanisták számára általában ismeretlen terület, az építészeti eszközökkel történő bűnmegelőzés témakörét járta körül. Mi az építészeti bűnmegelőzés? Egyszerű, kreatív eszközök tárháza, amelyeket tudatosan alkalmazva élhetőbb városokat hozhatunk létre. A világon már sok helyen sikeresen alkalmazott módszerrel a hazai sz

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan