Ugrás a fő tartalomra

Biatorbágyon innen és túl

Tótpál Judittal nemrégiben találkoztunk a Golden Cubes Awards díjátadóján, ahol a “Fedezzük fel Biatorbágyot!” programról tartott rövid prezentációjában minket is megemlített. Ezt a fonalat elkapva most felidéztük vele, miért is különleges tagja a “Biatorbágy gyerekeknek” nem csak a Tiéd a város!-nak, de Biatorbágy életének is.



2017-ben jelent meg a Biatorbágy gyerekeknek könyv, és azóta is sikerrel használják a helyi iskolák. Hogyan jött létre a kiadvány? 

A biatorbágyi Értéktár Bizottság, melynek 2015 óta vagyok a vezetője, nagy hangsúlyt fektet az ismeretterjesztésre. A Hungarikum-törvényben leírt, alulról szerveződő értéktár-mozgalom akkor lehet igazán sikeres, ha az értékvédelem ügye sokakat megérint. Mi Biatorbágyon úgy gondoljuk, hogy a téma iránti érzékenyítést a gyerekeknél kell elkezdeni. Erre alapozva működik a helyi általános iskolákkal közös Fedezzük fel Biatorbágyot! program. Ennek a programnak a kísérő kiadványaként valósult meg a Biatorbágy gyerekeknek. A kultúrAktív Tiéd a város c. könyvsorozatát ismertem, a felépítése nagyon szimpatikus volt; a gyerekek számára izgalmasan mutatja be az adott város és a városi élet minden aspektusát. A könyvek azonos logika mentén, mégis egyéni ízzel mutatják be a különböző városokat. Minden kötet picit más, a sorozat mégis egységes, a sok kis könyv egymást erősíti. A biatorbágyi városvezetés elfogadta az érveimet azzal kapcsolatban, hogy a gyereknek szóló helyi kiadványunkkal a kultúrAktív sorozatához kapcsolódjunk. Eszterrel elég gyorsan megtaláltuk a közös nevezőt, Simon-Ihász Veronika tervezőgrafikus kicsit később csatlakozott hozzánk, de vele is hamar egy húron pendültünk. Eszter rutinjának, az én helyismeretemnek és Veronika munkabírásának köszönhetően nagyon gyorsan; ha jól számolom 9 hónap alatt megszületett a könyv. A Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Művészeti Akadémia valamint Biatorbágy Város Önkormányzata támogatta anyagilag a munkát. 

A könyv a Tiéd a város sorozat részeként jelent meg. Mitől lett igazán "biatorbágyi" ez a kiadvány? 

A Tiéd a város c. sorozat könyveiben a gyereket az adott városra jellemző figurák kísérik, vezetik városi kalandjaik során. A biatorbágyi kötetben két fecske csivitel a gyerekeknek a város történetéről, a híres biatorbágyiakról, a város működéséről. Az egyik fecske egy parti fecske, aki a régi homokbányában lakik, ahol valóban nagy parti fecske telep található, a másik pedig egy füsti fecske, aki lakott területen él, egy eresz alatt. A két kisfecske megjeleníti azt a kettősséget is, amely jellemzője a biatorbágyi kötetnek: nagyon hangsúlyosan megjelenik a várost körülvevő természet, a város mint települési környezet értelmezett, az épített- és a természeti környezet szorosan összefügg egymással. A másik sajátossága a biatorbágyi kötetnek a Két faluból egy város c. fejezet, mely egyrészt a korábban önálló életet élő, saját identitással és településközponttal rendelkező falvak összenövésével létrejött új helyzetet mutatja be, másrészt a városiasodó élet változásait. Harmadrészt pedig az agglomeráció részeként láttatja a várost. Ezek azok a tartalmi részek, amik a sorozaton belül a biatorbágyi kötet sajátosságai. A tartalmi specialitásokon túl természetesen a grafika is megkülönbözteti a kiadványt; Simon-Ihász Veronika munkája a sorozat többi kötetéhez hasonlóan magas színvonalú, ugyanakkor egyedi karakterűvé tette a biatorbágyi könyvet. 

Hogyan használják a könyvet a helyi iskolák? 

Az iskolákban minden tanévben az aktuális negyedik osztályosok kapják meg a könyvet. A tanítók egyéni döntésén, kreativitásán múlik, hogyan használják. Van, aki a tanév során, iskolai keretek közt is talál benne a tananyaghoz kapcsolódó információt, és van, aki a kirándulások alkalmával veszi elő.  

2020-ban a kiadványhoz kapcsolódó Fedezd fel Biatorbágyot! program megnyerte a Nemzetközi Építész Szövetség által alapított Golden Cubes hazai fődíját. Mi a program sikerének a titka? 

A Golden Cubes eredményhirdetésén az hangzott el, hogy a Fedezzük fel Biatorbágyot! programot bárhol megvalósíthatónak találta a zsűri. Azt hiszem, ez a siker titka. 

Mit tanácsolnál más településeknek, akik hasonló kiadványban gondolkodnak, hogyan tudják helyi szinten sikerre vinni ezt a programot? 

A kiadványt nem szabad magára hagyni, fontos, hogy kapcsolódjon valamilyen közösséghez, helyi programokhoz, akciókhoz. Minél szélesebb körben beágyazott programhoz kötődik, annál nagyobb léptékben lesz ismert a könyv.

A könyvbe bele is tudtok lapozni itt.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan