Ugrás a fő tartalomra

Maczó Péter infodesign bibliája


Talán elsőre nehéz megtalálni a kapcsolatot az infodesign és az épített környezeti nevelés között, de ha jobban megnézzük, akkor végülis az épített környezeti nevelés célja a városaink tereiben való jobb tájékozódás, az oreientáció segítése, és ezáltal az épített környezeti tudatosság fejlesztése. Így belátható, hogy az infodesign, illetve az infografika, amelyeknek a funkciója a kommunikáció és tájékoztatás, és amelyek többnyire az épített környezetben jelennek meg, nagyon is fontos szerepük lehet a témánkban. Bár Maczó Péter könyvét a szakirodalom címkével láttam el, inkább szól grafikusoknak és formatervezőknek a kiadvány, akiknek az együttműködésére legalább annyira szüksége van az épített környezettel foglalkozó szakembereknek, mint a városantropológusokra vagy a vizuális kultúra tanárokra.

A pár héttel korábban bejegyzett írásunkban említettem az újonnan alapított Design Awardot, ami számunkra is érdekes volt. Ebből a bemutatóból - szándékosan - maradt ki Maczó Péter Ön itt áll - Az infodesignról című könyve, amelyre egy külön bejegyzést szántam, a könyv hatalmas kiterjedése és fontossága miatt. 

Nehéz pár mondatba összefoglalni ezt az óriási képi gyűjteményt és témát. Én napok óta forgatom a kezemben, de ez nem az a típusú könyv, amit pár óra alatt gyorsan át lehet futni. Szinte nincs olyan infografikai téma, amire Maczó Péter ne térne ki. Tapasztalata rengeteg van a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemről, ahol évtizedek óta vezeti a tipográfiai kurzusokat a tervezőgrafikus hallgatóknak.
A szerző átfogó képet nyújt az infografika világáról, beavatva az olvasót a tervezőgrafikusok dillemáiba, döntési helyzeteibe. Talán - ha kritikus akarok lenni - ez a könyv (egyetlen) hibája is, hogy kicsit átláthatatlan és túlzsúfolt. Viszont éppen ezért grafikusok és infodesignnal foglalkozó formatervezők számára alapműként és enciklopédiaként szolgálhat. Hiánypótló mű a magyar nyelven megjelenő infodesignnal és tervezőgrafikával foglalkozó kiadványok között. Méltán lehet a magyar nyelvű infodesign bibliának is nevezni.





A könyv minősége a témához méltóan rendkívül magas (Maczó Péter a könyvet nem csak írta, de tervezte is), amit a Design Award is jutalmazott. Ezt tükrözi a kiadvány ára is (5995 forint), amit azonban érdemes a könyvbe fektetni! (A könyv beszerzése kicsit nehézkes. A legkedvezőbb árat a Bookline-on találtam, az ennél olcsóbb verziók a szállítási költséggel tulajdonképpen a teljes árat közelítik meg és még komplikált is a könyv átvétele a futártól, már aki napközben dolgozik.)

A könyv titka, hogy szigorúan grafikus szemmel kell kézbe venni/nézni! :)



És hogy a könyv tartalmáról részletesebben is essen szó, a könyvből idéznék:

Az infodesign mibenlétét, a tájékoztatás és tájékozódás designelemeit és feladatkörét járja körbe Maczó Péter designkönyve. Mi is az az infodesign, mi a funkciója, milyen designelemekkel könnyíthetjük meg például a városi közlekedést, az információk áramlását, az egyértelmű, minden ember számára érthető tájékoztatást.

Az infodesign többnyire az épített környezetbe beleágyazva segíti elő a kommunikációt – ekképpen igen fontos részét képezi a tervezőgrafikának. Az infodesign közvetítő szerepet tölt be az információ és a befogadó között – épp ezért napjaink grafikusai, designerei, várostervezői, építészei, az emberi kommunikációval foglalkozó szakemberek számára elengedhetetlen az alapos ismerete.
Az életben való eligazodáshoz az embereknek tájékozódniuk kell – ebben segít a jól működő infodesign, a jól tervezett designelemekkel felépülő információs táblák, feliratok, tájékoztatók. Ma már nincsen útszakasz útjelző tábla nélkül, ház felirat nélkül, nincs kapu számozatlanul, vagy gondoljunk csak a levelesládák információira – ez maga az infografika, infodesign… kicsiben.
Az infodesign új kifejezés, melynek létrejöttét a modern kor tette szükségessé. Mindennapjainkban számos jelzés, jel, felirat irányítja útjainkat. Közlekedési táblák, forgalmi, közúti és rendészeti jelzések, tömegközlekedési tájékoztató rendszerek könnyíthetik meg eligazodásunkat.


Kiadta a Scolar Design 2010-ben.
A könyvről részletesebben a kiadó és a Design Award oldalán lehet olvasni, ill. belelapozni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan