Ugrás a fő tartalomra

Épület - A saját szoba

Kinőtted a szobád? Elalszol tanulás közben? Nyáron nem tudsz aludni? Már megint belerúgtál az ágy sarkába? Miért? Változó igényeinkhez, tevékenységeinkhez és körülményeinkhez más és más térre van szükségünk! A most bemutatott módszertannal a gyerekek friss szemmel vizsgálhatják meg saját életterüket, és azt, hogyan befolyásolják a napszakok, fényviszonyok, a bútorok méretei, a tájolás és a kompozíció térérzetüket, közérzetüket és tevékenységeiket. Az átalakított maketten keresztül pedig tesztelhetik, milyen hatással lesznek a különböző változtatások szobájukra!


Az én szobám

Téma: a saját szoba méretarányos modellezése és átalakítása
A témával kapcsolatos tartalmak: a belső terek kialakítását és a belső terek minőségét meghatározó tényezők (színek, formák, anyagok, megvilágítás) ismerete

Kompetenciák:  
  • saját igények megfogalmazása
  • konkrét belső terek kritikus elemzése
  • belső terek tulajdonságainak felismerése
  • a tér, a színek, a formák, az anyagok és a fényhatások tudatos érzékelése
  • a terek atmoszférájának és hatásának érzékelése
  • esztétikai minőség kritériumainak ismerete
  • belsőépítészeti szókincs alkalmazása
  • téralkotás különböző anyagokból
  • külső feltételek, adottságok és az alkotói elképzelések egyeztetése

Módszerek: makett építés 

Feladat: A gyerekek készítsék el saját szobájuk méretarányos makettjét a rendelkezésre álló anyagokból. Ezután mutassák be a maketteket a társaiknak, meséljék el, hogyan használják a szobájukat, hol alszanak, hol tanulnak, hol játszanak, hol tudnak pihenni, melyik a kedvenc helyük a szobában.

 

Külön-külön készítsenek elemzést a saját szobájukról az alábbi szempontok szerint: megvilágítás, nyílások, hőmérséklet, hangok és hangszigetelés, anyagok, színek, arányok, méretek, bútorok, díszítőelemek. Írják össze a tevékenységeket, amiket a szobájukban végeznek (alvás, játék, tanulás, pihenés), és vegyék számba, hogy az egyes tevékenységekhez milyen térbeli adottságok szükségesek (pl.: a tanuláshoz elegendő természetes fény, a játékhoz és a játékok tárolásához elegendő tér kell). Írják össze, hogy milyen anyagok és színek jellemzik a szobájukat, és ezek hogyan hatnak a hangulatukra. 
Ezután értékeljék és gondolják át a szobájuk belső kialakítását a fenti szempontokat követve, és végezzenek átalakításokat a maketten. 


Életkor: 8 éves kortól
Időtartam: 2 x 90 perc
Anyagszükséglet: dobozok, kartonok, csomagolópapír, alufólia, hurkapálca, vatta, plexilemez, textilmaradékok, farostlemez, egyéb hulladékok, vágó- és ragasztóeszközök, egy-egy feladatlap, ami az alábbi szempontokat tartalmazza: arányok, méretek, tájolás, nyílások helye és mérete, természetes megvilágítás, hőmérséklet, zajok és hangszigetelés, bútorok, mesterséges világítás, anyagok, színek, díszítőelemek. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

SAFECITY 1.0 konferencia – hogyan lehet a városokat építészeti eszközökkel biztonságossá tenni?

Hogyan lehet biztonságos tereket létrehozni, és hogyan tudjuk építészeti eszközökkel növelni a városlakók biztonságérzetét? A SAFECITY 1.0 konferencia ezeket a kérdéseket járta körül számos terület – építészet és várostervezés, oktatás és gyermekvédelem, szociológia és bűnmegelőzés – felől. Részletes beszámoló következik! Képzeld el, ahogy átvágsz egy téren. Biztonságban érzed magad, ha a terület kihalt és magas sövények, fák szegélyezik? Vagy inkább olyan helyet választanál, ahol sokan mozognak, és a terület átlátható? A válasz magától értetődőnek tűnik, mégsem az – többek közt erre is kézzelfogható példákkal szolgált a konferencia, amely egy, az építészek és urbanisták számára általában ismeretlen terület, az építészeti eszközökkel történő bűnmegelőzés témakörét járta körül. Mi az építészeti bűnmegelőzés? Egyszerű, kreatív eszközök tárháza, amelyeket tudatosan alkalmazva élhetőbb városokat hozhatunk létre. A világon már sok helyen sikeresen alkalmazott módszerrel a hazai sz

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan