Ugrás a fő tartalomra

MINDEN TÉRBEN GYEREKEKKEL 3.0 – Fából vaskarika!



Webináriumsorozatunk utolsó alkalmán a megvalósításra helyeztük a hangsúlyt. Miután feltérképeztük a teret, priorizáltunk és közösen ötleteltünk, víziót alkottunk eljött az a pont, hogy a célokat megfogalmazva közösen tervezzünk, építsünk, teszteljük az ötleteket. Előadóink ezúttal abban vezettek minket, hogy hogyan lehet gyerekekkel együtt tervezni, makettet készíteni/ prototípus gyártani vagy egyáltalán beavatkozni a környezetünkbe valamilyen apró változtatás által.  Alább ehhez találsz útmutatást. 

Az előadásokat pedig megtekintheted Youtube-on. Kattits a képre!




Három előadónk: 

Reith Anita  (MATE - Budapest), Háló Veronika Róza (MOME - Budapest) Guilia Gualtieri és Viviana Cordero (Huasipichanga)


Anita //  Mozgass el, nézd meg mi történik! 

Róza // Alkoss abból, ami van!

Guilia és Viviana // Vissza a kezdetekhez…

 

 

ANITA

 

TIPPEK:

Az ismerős helyeken is legyél megfigyelő. Attól még, hogy egy helyen sokat tartózkodsz nem biztos, hogy ismered is. Így a tudatos megfigyelés után rá fogsz ismerni olyan elemekre, amiken érdemes lenne változtatni. Melyik tér, helyszín milyen tevékenységre inspirál? Nem inspirál semmire? Gondold jól végig. Változtass meg valamit a helyszínen. Nem kell építened vagy kifestened elég lehet az is, ha csak simán átrendezed a teret. Elvehetsz, hozzá tehetsz dolgokat a térhez. Próbáld elképzelni hogyan lehetne használni ezt az új teret. Az is lehet, hogy eleve abból indulsz majd ki, hogy tudod mire szeretnéd használni. Kalandra fel és fedezd fel az ismerőset és tedd újszerűvé.

PRAKTIKÁK:

Helyezkedj bele egy külső szerepbe. Tekints tárgyilagosan, kívülállóként a térre.

Nem lesz könnyű feladat egy jól ismert teret így nézni.

Emlékezz vissza, élményekre, hiszen az élményanyag könnyen előhív kreatív ötleteket. Ez segíthet téged akkor, amikor gyerekekkel együtt dolgozol.

MÓDSZER :

  • Nézz körül a lakásban (udvaron, téren, tanteremben stb. ahol éppen tartózkodsz)! Vizsgáld meg a berendezett tér milyen tevékenységekre inspirál. Képzeld el, hogy egy gyerek vagy, aki sosem járt még ezen a helyen! 

  • Készíts egy fotót erről a helyről miközben használod! (kérj meg valakit, hogy fotózzon le vagy akár csinálj egy szelfit)

  • Ezután változtass meg valamit a térben és képzeld el, hogyan lehetne használni az új teret! Készíts erről is fényképet. Tesztelheted is a többiekkel, amit létrehoztál!

Eszközök:  nem szükséges

Előnye: Egyszerű, online, offline is működik. Arra ösztönöz, hogy megismerd a teret, ami körülvesz és úgy szemléld, mint egy „idegen”, egy gyermek, aki mindenre rácsodálkozik. Éppen ezért gyerekeknél tökéletesen alkalmazható mindez, mivel még könnyebben bele tudnak helyezkedni egy ilyen szerepbe.


RÓZA

TIPPEK:

Róza tanácsa Anitát erősíti meg. Fontos, hogy legyél aktív megfigyelője a környezetednek. Alaposan figyeld meg a formákat, színeket, textúrákat. Gondolkozz el azon is, hogy milyen érzeteid vannak, mit váltanak ki belőled az egyes elemek. Ahhoz, hogy jól tudd látni, ami körülötted van elengedhetetlen a megfigyelés és a jelenlét.

PRAKTIKÁK

Vezesd be a gyerekeket is abba a csodálatos világba, ami körülöttük van. Legyetek tudatos megfigyelők, felfedezők, akik látják mi van körülöttük és meg tudják vagy megpróbálják fogalmazni, hogy mit éreznek, amikor látnak dolgokat.

Néha a legegyszerűbb körülöttünk lévő tárgyakból lehet a legjobb dolgokat alkotni! Ezért is légy résen és közvetítsed ezt a gyerekeknek is! Mindig mindenből lehet varázsolni, újat létrehozni. Új funkciót és ezzel együtt új értelmet tudsz adni a térnek, a tárgyaknak.


MÓDSZER:

  • Nézz körbe alaposan ott, ahol vagy!

    • Figyeld meg a: színeket, formákat, textúrákat, textileket, fényeket...milyen érzeteid vannak? Mit látsz, mi az ami tetszik, mi az ami nem? 

  • Miután alaposan körbenéztél válassz egy tárgyat, amelyikkel most tudsz azonosulni, amelyik te lennél ebben a pillanatban.

  • Ezután kezdj el magad köré gyűjteni olyan tárgyakat, amik a közeledben vannak és alkoss belőlük valami újat! Az a cél, hogy valami újat alkoss, új tárgyat hozz létre abból, aminek eredetileg teljesen más funkciója van.

  • Ezután közös megbeszélés során mindenki mutassa be: mit hozott létre, melyik az a tárgy amit választott, melyik szereplője ő annak az alkotásnak és miért? (érdemes találóskérdésként feltenni, hogy „vajon mit alkottam?” így még izgalmasabb és viccesebb).

Eszközök: ami körülöttünk van, bármi!

Előnye: Online és offline is alkalmazható kreatív módszer, ami alkotásra, illetve arra  ösztönöz, hogy újragondoljunk bizonyos funkciókat. Éppen ezért a közösségi tervezés során is élményszerű, vicces és izgalmas gyakorlat lehet.



GUILIANA és VIVIANA


TIPPEK

Guiliana és Viviana előadásuk során visszatértek a kezdetekhez és a térképezéssel foglalkoztak. Az ő tanácsuk, hogy legyél játékos bármelyik lépésről is legyen szó a tervezésben. Segít az, ha olyan helyszínekkel dolgozol, ami ismerős. Adj lehetőséget bemutatni a helyeket, és gondold át milyen szempontból lehet ez pozitív vagy negatív egy gyerek számára. Egy-egy helyről való beszélgetéshez remek az, ha mindenki különböző helyeket választ és meghatározza a közös negatívumokat, pozitívumokat vagy éppen a semleges aspektusokat.

PRAKTIKÁK

Játssz! Mindig alapozz valamilyen játékra a tervezési lépések kialakítása során.

MÓDSZER:

BINGO!

  • Mutassa be mindenki a választott helyszínt.

  • Eközben a többieknek figyelni kell. Ha olyan nézőpont, állásfoglalás hangzik el, ami a saját helyszínedre is igaz, akkor azt kell mondani, hogy BINGO

  • Ezek mentén az egyezések mentén lehet csoportosulni, jobban megismerni egymást nézőpontjait és gondolatai a helyekről

Eszközök: Nem szükségesek eszközök, adhatsz szempontsort is, amin jelölitek a Bingót, de megoldható szóban is. 

Előnye: Nincs eszközigénye éppen ezért mind online mind offline verzióban könnyen kivitelezhető.


A webináriumsorozat a Minden térben gyerekekkel című NKA pályázati projekt keretében valósult meg. 

Köszönjük minden résztvevőnek, aki hozzájárult a megvalósulásához! 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan