Budafok belváros diákszemmel – SzÉpítészek, közösségi tervezéssel Budafok-Tétény belvárosának megújulásáért!
A SzÉpítészek projekt célja az általános és középiskolás korosztály bevonása Budafok belváros megújulásának közösségi tervezésébe. A projekt 2014. február-április között valósult meg a Promontorium Polgári Casino, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (MKNE) és a kultúrAktív Egyesület együttműködésében.
Budafok-Tétény sváb hagyományokkal rendelkező
városrész, amely kisvárosias karakterét máig megőrizte, számos kulturális és
építészeti értékkel rendelkezik. Azonban belvárosa igen leromlott állapotban
van, funkcióinak már nem tud teljesen eleget tenni, nagy az áthaladó autós és
tömegközlekedési forgalom, a kerületben működő egyéb kereskedelmi központok
pedig elvonják a szabadidős tevékenységekre fordítható kapacitást. A kerület érdeklődést
tanúsít az alulhasznosított területek élő városi szövetté alakítására, a
Belváros stratégiai megújítására.
A program
célja, hogy a gyerekekben
tudatosságot, felelősségvállalást alakítson ki környezetük iránt, hogy erősebb
kötődésük, helyidentitásuk alakuljon ki lakóhelyük iránt, és így tevékenyen
részt tudjanak vállalni annak formálásban, alakításában.
A foglalkozások
A meghirdetett programra jelentkező négy iskolában
tartottunk 10-16 éves gyerekeknek két-két alkalommal épített környezeti
nevelési foglalkozásokat: a Herman Ottó Általános Iskolában, a Gádor Általános Iskolában, Kossuth Lajos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában, Budai
Nagy Antal Gimnáziumban.
Az első
alkalommal a gyerekekkel az iskolában megbeszéltük a köztér fogalmát, és
hogy milyen elemekkel, utcabútorokkal lehet berendezni ezeket a köztereket.
Ezután fotókon mutattunk be már megvalósult magyar és nemzetközi példákat olyan
leromlott, elhagyatott területekről, közterekről, parkokról, melyek felújításuk
során újból a városok vérkeringésének fontos részévé válhattak. Majd
megismerkedtünk Budafok-Tétény belvárosának térképével. A rövid áttekintés után közösen útra keltünk, hogy megvizsgáljuk az érintett területet.
A gyerekek először az érzékszerveik segítségével
fedezték fel Budafok főterét: egy-egy érzékszervre koncentrálva megfigyelték a
főtér hangjait, zajait, szagokat, különböző felületeit, anyagait, színeit
és formáit. Ezután séta közben megbeszéltük,
hogy a gyerekek mit szeretnek, és mi nem tetszik nekik a belvárosban. A benyomásokat
fotón rögzítettük.
A gyerekek feladata az volt, hogy megfigyeléseiket a séta
után egy öröm-bánat térképen dolgozzák fel tanáraik segítségével az iskolában vagy
otthon. Az öröm-bánat térképen a nekik tetsző és a nem tetsző helyeket
jelenítették meg rajzzal, fotó kollázsokkal, kommentárokkal.
A második alkalommal
mindenki bemutatta az öröm-bánat térképét.
Ezután egy általuk kiválasztott területet kellett hulladékanyagokból megépíteniük
és a saját igényeik, elképzeléseik szerint átalakítaniuk. A gyerekek 3-5 fős
csoportokban dolgoztak. Miután csoportonként megbeszéltük az induláshoz
szükséges alapokat, különböző tervezési szempontokat (célcsoport, különböző felhasználási igények, utcaburkolatok, stb.) kaptak tőlünk, amik
segítették őket a tervezés folyamán. A maketteket szelektív hulladékból, a
természetben található bogyókból, kavicsokból, ágakból készítették, amiket
szintén az iskolában a tanárral vagy otthon fejeztek be.
Tapasztalatok
A gyerekek jól érzékelték Budafok belvárosának az
esztétikailag és funkcionálisan kifogásolható tereit. Legtöbben a zöld és vizes
felületek hiányát próbálták rendezni, illetve a különböző célcsoportok (nem
csak a kis gyerekek, hanem a kamaszok és fiatalok, sportolni vágyók, kutyát
tartók) igényeit is igyekeztek integrálni. Szinte mindenkinek a tervében
megjelent a zajmentesítés, a forgalom enyhítés vágya.
A projekt keretében két alkalommal tudtunk
találkozni a gyerekekkel. Fontos volt az első alkalom felkészítő része. Úgy érzékeltük, hogy a minél többszöri találkozás a gyerekkel és a pedagógusokkal rendkívül hasznos. Az öröm-bánat térképek készítése (a probléma feltárás és annak projektciója, reprezentálása) megalapozta a makettezést, így nagyon fontos ennek a munkafolyamatnak az alapos felkészítése. Kiemelnénk a tanárok
felkészítésének jelentőségét egy ilyen jellegű, a tanárok szoros együttműködésére építő projektben.
Azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek a kis léptéket és a
térképet nehezen tudják értelmezni, szívesebben dolgoznak nagy léptékben, akár méretbeli kötöttségek nélkül. Azonban, ha a cél az, hogy különböző csoportok által készített makettek azonos léptékben készüljenek el, akkor érdemes egy olyan viszonyítási alapot adni nekik,
amiben tudnak gondolkodni, mint például lego-, vagy playmobil ember figurája.
A tervezési folyamatot nagyban segítették a tervezési
szempontok. A gyerekek könnyen elkanyarodtak a realitástól, és nem a témába
vágó elképzeléseket akartak megvalósítani. Ilyenkor a leírt, a kezükbe adott és átbeszélt tervezési szempontok segítettek abban, hogy milyen keretek között érdemes gondolkodni.
Kiállítás és vitafórum
A közösen készített munkákat kiállítás során
tártuk a helyi lakosság és a helyi döntéshozók elé a Budai Nagy Antal
Gimnáziumban (2014. április 23-25). A kiállítást egy vitafórum egészítette ki, ahol a gyerekek a helyi civil közösség
előtt mutathatták be a pályamunkáikat.
A program bemutatásra kerül a Budafok-Tétény
belváros közösségi tervezési eredményeit összefoglaló kiadványban is.
A munkák 2014. június 20-tól október 15-ig
megtekinthetőek Budafok belvárosi bútor üzlet kirakatában. Tervezzünk
további kiállításokat és szakmai beszámolót, és egy portfolió és/vagy modul
kidolgozását is a tapasztalatokra építve.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése