Ugrás a fő tartalomra

Ifjúság és demokrácia

Szilágyi-Nagy Anna a kultúrAktív Egyesület képviseletében vet részt a fiatalok aktív részvételéről szóló EU-s tréningen. Az alábbiakban az ő beszámolóját olvashatjátok. Május 12-től 20-ig Nyitrán voltam a Youth and Democracy for Active Participation elnevezésű workshop-on, melyet a TDM 2000 csapata szervezett 10 ország résztvevőinek. A programon végül Lettország, Bulgária, Görögország, Spanyolország, Szlovákia, Olaszország, Horvátország és Magyarország vett részt.


Az első napon az ismerkedés és csapatépítés után elméleti rész következett, melyben a non-formális, informális és formális oktatás fogalmait tisztáztuk, valamint a 8 képességet, melyeket a gyerekek a foglalkozásaink során elsajátíthatnak. 

Összegyűjtöttük a demokráciához kapcsolódó fogalmakat, tisztázzuk a részvétel fokozatát, majd meghatároztuk a kulcsproblémákat, melyek akadályozhatják a fiatalok demokráciában való részvételét, például: 
  • félnek felszólalni; 
  • félelem a visszautasítástól; 
  • információhiány; 
  • nem ismerik a részvétel módját; 
  • nem éri meg, mert nincs eredménye. 
Végül megoldásokat dolgoztunk ki ezekre a problémákra.


Ezután egy gyakorlati feladat következett, amiben saját workshopot kellett tervezni. Az előkészítés közben sorra vettük, hogy mire kell odafigyelni egyes csoportoknál (kor, vallás, stb.), milyen eszközökre van szükség (terem, papír, toll, olló). Azt is ki kellett dolgozni, hogy mi a workshop célja, mik a résztvevők elvárásai a workshoppal szemben, és a workshopvezetővel szemben.

A keretfeltételek tisztázása után következett a téma kiválasztása. Ehhez a Compass által kiadott feladat gyűjteményeket használtuk, amelyek az emberi jogok megértését célozzák meg. Spanyol és horvát kolléganőimmel végül egy életnagyságú társasjátékot készítettünk, a kígyó és létra játék mintájára, melyben egyes szereplőknek titkos küldetést kellett teljesíteniük:
  1. Az örök vesztes, aki állandóan panaszkodik, hogy veszít, de titokban mindent elkövet, hogy úgy legyen
  2. A csaló, aki titokban előrejut
  3. A vádlott, aki mindenkit csalással vagy a játékszabályok rossz ismeretével vádol
  4. Az új szabályokat készítő, aki mindenkit megpróbál rávenni kitalált szabályok követésére.

A feladat során a csapat megtanulta kezelni az esetlegesen felmerülő konfliktusokat, a téma különböző feldolgozásának lehetőségeit.

A további gyakorlatok során beszéltünk az esélyegyenlőségről, a nemek egyenlőségéről, vallásszabadságról, nemzetiségekről, sztereotípiákról. A workshop alatt a Compass által készített kézikönyv feladatait tekintettük át (Compass - Manual for human rights education with young people, 2012) végül pedig összegeztük, milyennek is kell lennie a jó facilitátornak.

Végül megismerkedtünk az Európai Unió Erasmus + programjával, a Youth in Action programmal, valamint a pályázatírás sarkalatos pontjaival. Majd mi is előkészíthettük a saját pályázatunkat: megírtuk a workshopunk  program- és ütemtervét.

Az egyesület bemutatására is volt lehetőség, pl. az uniós rendezvényen a város főterén, ahol különböző játékos próbák keretében lehetett többet megtudni az Európai Unió tagországairól és a standokon magukat hirdető egyesületekről (TDM 2000, kultúrAktív). A rendezvényt zenés és egyéb műsorok színesítették, végül pedig koncert és a múzeumok éjszakája zárta. Az országok közötti bemutatkozás is jól sikerült, az egyesület megnyerő képet mutatott az érdeklődők számára, még annak ellenére is, hogy minden tájékoztatónk, szóróanyagunk magyar nyelvű volt, és az egyesület csupán 4 éve működik. A PIC kóddal egész Európa nyitva áll előttünk! 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan