Ugrás a fő tartalomra

Ifjúság és demokrácia

Szilágyi-Nagy Anna a kultúrAktív Egyesület képviseletében vet részt a fiatalok aktív részvételéről szóló EU-s tréningen. Az alábbiakban az ő beszámolóját olvashatjátok. Május 12-től 20-ig Nyitrán voltam a Youth and Democracy for Active Participation elnevezésű workshop-on, melyet a TDM 2000 csapata szervezett 10 ország résztvevőinek. A programon végül Lettország, Bulgária, Görögország, Spanyolország, Szlovákia, Olaszország, Horvátország és Magyarország vett részt.


Az első napon az ismerkedés és csapatépítés után elméleti rész következett, melyben a non-formális, informális és formális oktatás fogalmait tisztáztuk, valamint a 8 képességet, melyeket a gyerekek a foglalkozásaink során elsajátíthatnak. 

Összegyűjtöttük a demokráciához kapcsolódó fogalmakat, tisztázzuk a részvétel fokozatát, majd meghatároztuk a kulcsproblémákat, melyek akadályozhatják a fiatalok demokráciában való részvételét, például: 
  • félnek felszólalni; 
  • félelem a visszautasítástól; 
  • információhiány; 
  • nem ismerik a részvétel módját; 
  • nem éri meg, mert nincs eredménye. 
Végül megoldásokat dolgoztunk ki ezekre a problémákra.


Ezután egy gyakorlati feladat következett, amiben saját workshopot kellett tervezni. Az előkészítés közben sorra vettük, hogy mire kell odafigyelni egyes csoportoknál (kor, vallás, stb.), milyen eszközökre van szükség (terem, papír, toll, olló). Azt is ki kellett dolgozni, hogy mi a workshop célja, mik a résztvevők elvárásai a workshoppal szemben, és a workshopvezetővel szemben.

A keretfeltételek tisztázása után következett a téma kiválasztása. Ehhez a Compass által kiadott feladat gyűjteményeket használtuk, amelyek az emberi jogok megértését célozzák meg. Spanyol és horvát kolléganőimmel végül egy életnagyságú társasjátékot készítettünk, a kígyó és létra játék mintájára, melyben egyes szereplőknek titkos küldetést kellett teljesíteniük:
  1. Az örök vesztes, aki állandóan panaszkodik, hogy veszít, de titokban mindent elkövet, hogy úgy legyen
  2. A csaló, aki titokban előrejut
  3. A vádlott, aki mindenkit csalással vagy a játékszabályok rossz ismeretével vádol
  4. Az új szabályokat készítő, aki mindenkit megpróbál rávenni kitalált szabályok követésére.

A feladat során a csapat megtanulta kezelni az esetlegesen felmerülő konfliktusokat, a téma különböző feldolgozásának lehetőségeit.

A további gyakorlatok során beszéltünk az esélyegyenlőségről, a nemek egyenlőségéről, vallásszabadságról, nemzetiségekről, sztereotípiákról. A workshop alatt a Compass által készített kézikönyv feladatait tekintettük át (Compass - Manual for human rights education with young people, 2012) végül pedig összegeztük, milyennek is kell lennie a jó facilitátornak.

Végül megismerkedtünk az Európai Unió Erasmus + programjával, a Youth in Action programmal, valamint a pályázatírás sarkalatos pontjaival. Majd mi is előkészíthettük a saját pályázatunkat: megírtuk a workshopunk  program- és ütemtervét.

Az egyesület bemutatására is volt lehetőség, pl. az uniós rendezvényen a város főterén, ahol különböző játékos próbák keretében lehetett többet megtudni az Európai Unió tagországairól és a standokon magukat hirdető egyesületekről (TDM 2000, kultúrAktív). A rendezvényt zenés és egyéb műsorok színesítették, végül pedig koncert és a múzeumok éjszakája zárta. Az országok közötti bemutatkozás is jól sikerült, az egyesület megnyerő képet mutatott az érdeklődők számára, még annak ellenére is, hogy minden tájékoztatónk, szóróanyagunk magyar nyelvű volt, és az egyesület csupán 4 éve működik. A PIC kóddal egész Európa nyitva áll előttünk! 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését,  ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen egyetemista fiatalok a témakörbe. Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építészhallgatóinak korábban bemutatott projektje egy napos június eleji napon zárult, ahol felhelyezésre került a közösségi térre a ponyva is, amely enyhe árnyékot ad az erősen benapozott teraszon. Ez az a nap egy salátázós, limonádézós alkalommal egybekötött esemény volt, ahol a gyerekek bi...