Ugrás a fő tartalomra

PLABLE: Jó játék kicsit lusta szülők gyerekeinek

Yumiko Tanaka néhány nagyon egyszerű megfigyelésből indult ki, amikor megtervezte ezt a "varázsasztalt", amit az asztal (table) és a játék (play) szavakból alkotott mozaikszóval nevezett el PLABLE-nek.

1. A gyerekek szeretnek különböző zugokban, például az asztal alatt kuckót kialakítani maguknak és képesek akár a nap nagy részét ott tölteni.
2. A szülők szeretik szemmel tartani a gyerekeiket játék közben, de ezzel párhuzamosan arra is megvan az igényük, hogy magukra is szánhassanak egy kis időt. 



Yumiko Tanaka ezt a két dolgot kombinálta egymással. Az asztallap alsó felére egy interaktív várost tervezett, amivel a gyerekek az asztal alá bújva játszhatnak. 


Az asztallapot a szülők eközben a szokásos módon használhatják. De a legapróbb mozdulat, például egy kávéscsésze megmozdítása vagy egy magazin lapozása is apró változásokat indít el az asztal alatti világban: kinő a hegy, megindul a forgalom és ha a szobában besötétedik, felkapcsolódik a közvilágítás.


De az alábbi videó többet mond minden szónál és kiderül belőle, hogy a városos mellett van dinós változat is:)


Első látásra lenyűgözött ez a találmány, de később fenntartásaim támadtak vele kapcsolatban. Igaz, hogy összekapcsolja az ugyanabban a térben tartózkodó felnőttet és gyereket, de anélkül, hogy valódi egymásra figyelés alakulna ki. A szülőnek nem kell mást tennie, mint megvennie ezt a varázsasztalt és nem kell energiát fordítania arra, hogy lekösse a gyerekeket. Emellett nem nyújt teret a gyerekek kezdeményezőkészségének, kreativitásának. A gyerekek a felnőttek öntudatlan tevékenysége által indukált folyamatok lenyűgözött, lekötött, de passzív megfigyelőjévé válnak. A játék szabályai túlságosan szűk kereteket szabnak, amelyek nem teszik lehetővé az alternatív használatot.

A képek és a videó forrása: http://yumikotanaka.net/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan