A Gyerek_szemmel
a kultúrAktív Egyesület gondozásában megjelenő Gyermek – Város – Építészet
sorozat első kötete. Könyvsorozatunk célja, hogy az épített környezeti nevelés
elméletét és gyakorlatát megismertessük a hazai szakmai közönséggel. A Gyerek_szemmel
című kiadvány az első átfogó ismeretterjesztő kiadvány ebben a témában, amelyet
magyar nyelven is olvashatnak az érdeklődők. A sorozat Épített környezeti nevelés
címmel megjelenő következő kötete ezt egészíti ki oly módon, hogy a témakör
magyarországi vonatkozásait, történetét, lehetőségeit, illetve a módszerek hazai
adaptálhatóságát tárgyalja.
A Gyerek_szemmel magyarországi megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap és a Goethe Intézet támogatta. Szeretnénk külön köszönetet mondani Zöldi Anna építésznek, aki a fordítást szakmai szempontból lektorálta és segítséget nyújtott a magyar terminológia megalkotásában.
A Gyerek_szemmel:
építészet gyerekekkel és gyerekeknek 2009-ben került először a kezünkbe, amikor
a Pécs gyerekeknek című városismereti kiadványunkhoz gyűjtöttünk anyagot. Mindketten
Németországban tartózkodtunk éppen a Robert Bosch Alapítvány Kulturális
menedzserek Közép- és Kelet-Európából programjának ösztöndíjasaiként, ezért úgy
adódott, hogy a német szakirodalomban kezdtük a keresgélést. A Gyerek_szemmel
az elsők között került a kezünkbe, és egy teljesen új világot nyitott meg
előttünk. Mindketten művészettörténészek vagyunk, és bár jelentős pedagógusi és
múzeumpedagógusi gyakorlattal rendelkeztünk, ekkor szembesültünk azzal, hogy
létezik olyan szakmódszertan, amely kifejezetten az építészet gyerekeknek és
fiataloknak való oktatásával foglalkozik, sőt olyan is, amely lehetővé teszi bevonásukat
a várostervezésbe. Így találkoztunk az épített környezeti neveléssel és a részvételi
tervezéssel. Ennek a könyvnek egy speciális módszertan megismerésénél, amit
felhasználhattunk a Pécs gyerekeknek, majd a Tiéd a város sorozathoz tartozó
további városismereti gyerekkönyveink írásakor – sokkal többet köszönhetünk.
A Gyerek_szemmel több azonban egy releváns törekvéseket bemutató nemzetközi körképnél és praktikus módszertani gyűjteménynél. Ráébresztett minket arra, hogy Európa szerte civilek és szakmai szervezetek dolgoztak ki és kínáltak először az épített környezettel kapcsolatos oktatási ajánlatokat és ők ismerték fel annak a szükségességét is, hogy a legfiatalabb polgárok is részt vehessenek a városfejlesztésben. Ezekből az alulról jövő kezdeményezésekből nőttek ki később a legtöbb esetben átfogó, országos oktatási programok, valamint ezeknek köszönhetően válhatott számos helyen az épített környezeti a nevelés a formális oktatás részévé és kaphatott a részvételi tervezés támogató törvényi kereteket. Bár legtöbb országban nő az állami szerepvállalás, a civil kezdeményezések szerepe a mai napig meghatározó. Ezekből a példákból nyertük a kellő önbizalmat a kultúrAktív Egyesület megalapításához, amely Magyarországon elsőként foglalkozik épített környezeti neveléssel. A 2010-es alapítás óta felvettük a kapcsolatot számos olyan szakmai szervezettel és szakértővel, akiknek a nevével a Gyerek_szemmel lapjain találkoztunk először, a többi között a kötet szerkesztőivel is, így jöhetett létre a magyar fordítás.
Meggyőződésünk, hogy a könyv szellemisége hasonlóan nagy hatással lehet a magyarországi szakemberekre és szakmai szervezetekre, akik a gyakorlati példákból inspirációt meríthetnek saját munkájukhoz. Ezért döntöttünk a könyv magyar nyelvre történő fordítása mellett, hogy a kiadványt elérhetővé tegyük a hazai szakemberek számára is. A könyv első fejezetében bemutatott oktatási projektek különösen az építészeti és városi témák iránt érdeklődő pedagógusok, nevelők, ifjúsági munkások és múzeumpedagógusok számára lehet hasznos és érdekes. A könyv második felében tárgyalt részvételi projektek az építészek, a várostervezők, ifjúsági munkások, valamint a szakmai és politikai döntéshozók munkájához nyújthatnak ötleteket és segítséget. A módszertani példatárat pedig bárki könnyedén tudja alkalmazni saját területén – legyen az szabadidős, oktatási vagy tervezési terület - aki gyermekekkel és fiatalokkal foglalkozik.
Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter
Megjegyzések
Megjegyzés küldése