Februárban ismét találkozott a
ParticiPécs csapat. Most már azzal a céllal jöttünk össze, hogy véglegesítsük a
városfejlesztő játékunk prototípusát. Néhány bemelegítő játék után bele is
vágtunk a munkába…
Erre az alkalomra összesen három
különböző prototípus készült. Katona Réka prototípusa volt az eddigi
legszínesebb terv. Szokásához híven Réka most is igyekezett megbontani a
játéktábla merevségét, és egy folyamatosan alakuló absztrakt városi teret
mutatott be nekünk. A kezdetben üres térben lóugrással haladhattak és foglaltatnak
teret a játékosok, a térfoglalás során pedig apró beavatkozásokat valósíthattak
meg a városban. A cél természetesen az volt, hogy egy négyzetcentiméter se maradjon
szabadon!
Plutzer Anikó és Gyergyák Jani
prototípusa is ezt a kreatív vonalat képviselte. A játéktáblájukon látható
organikus forma a várost szimbolizálja. A képzeletnek és a kreativitásnak az ő
játékukban sem szabott semmi határokat: a játékosok a forma belsejében bármilyen
fejlesztést végrehajthattak: utakat építhettek, parkosíthattak, építhettek és
befektethettek. A cél pedig az volt, hogy minél több, és minél előnyösebb
fejlesztéseket hajtsunk végre, a játékot pedig természetesen a legjobb
fejlesztő nyerte!
Az új prototípusok mellett
megszületett az eddigi eredmények összegzése is. Íme a ParticiPécs játék:
A JÁTÉK TÖRTÉNETE
A játék egy nem szokványos pécsi hétvégét mesél el. Egy szombati napon a város lakosai, vagyis a játékosok, megpróbálnak minél többet tenni a városukért, és minél több városi közösségi programon részt venni. Elmehetnek szemetet szedni a Mecsekre, vidám graffitiket készíthetnek legálfalakra, beiratkozhatnak a Tudásközpontba, elmehetnek egy Kaukázus koncertre, vagy részt vehetnek közterületek átalakításában. Vajon mennyi mindent tudnak tenni együtt a játékosok a saját városért?
A JÁTÉK CÉLJA
A játék célja a város élhetőbbé tétele. A játékosok ezért egyénileg, vagy spontán szerveződő csapatokban tehetnek kisebb beavatkozásokat, vagy vehetnek részt közösségi programokon. A cél, hogy minél több beavatkozás, illetve program valósuljon meg.
Erre egy szombati nap, összesen 16 óra (16 kör) áll a rendelkezésükre.
A beavatkozásokhoz, és a programokon való részvételhez a játékosoknak el kell látogatniuk az adott helyszínekre és ezeken fejlesztési elemet kell elhelyezniük. A hangsúly a többi játékossal való együttműködésen van, ugyanis egyedül nehéz bármit is megvalósítani. Minél többen működnek közre egy-egy fejlesztés vagy program megvalósításában, annál több pontot szereznek.
A játékosok közös célért küzdenek, így közösen gyűjtik a pontokat. Minél több fejlesztést tudnak megvalósítani, és minél jobban együtt tudnak működni, annál több pontot tudnak együtt megszerezni. És természetesen annál jobb eredményt érnek el a játék végén!
A JÁTÉK MENETE
A prototípus már tartalmazza a
szabályok nagy részét, a játékmenet kezd kirajzolódni. Minden játékos más
mezőről (a saját „otthonából”) indul. Az együttműködés ezért komoly
kommunikációs erőfeszítést igényel, hiszen a játékostársaknak külön útvonalakon
kell eljutniuk a fejlesztési helyszínekre. Útközben betérhetnek lobbizni a
városházára, a szerencsekártya mezőkön pedig vicces kártyákat húzhatnak, amiken
egy-egy történet olvasható. Ezeknek mindig következménye van a játékra (pl.: „Választások
voltak és átalakult az önkormányzat. Minden lobbiból nyert építőelemet vissza
kell adni…”, vagy: „Részt vettél egy aláírásgyűjtési akcióban, ezért kapsz egy
tetszőleges építőelemet”, stb.).
A prototípust a csapat egyhangúan
elfogadta. Mindenki nagyon boldog volt, hiszen mindenki felismerhette egy-egy
ötletét a játékban – és végre, a ParticiPécs történetében először, sikerült
valamit egyhangúan megszavazni!
Ezután Pécs főépítésze, Csaba
Ders jött el hozzánk, hogy megnézze a játékot, kiegészítse az ötleteivel és
elmesélje nekünk saját városfejlesztési vízióját. Rendkívül inspiráló volt a
főépítész előadása, nagyon sok mindent megtudtunk a városról, rengeteg ötletet
kaptunk a játékunkhoz, és ami talán a legfontosabb, ráébresztett minket a
kreatív tér fontosságára.
A beszélgetés végére
egyetértettünk abban, hogy az elkészült prototípus nagyon hasznos abból a szempontból,
hogy a téma iránt érzékenyítheti a fiatalokat és fontos alapinformációkhoz
juthatnak a játék során. Ezt azonban mindenképp ki kell egészíteni egy kreatív
résszel, amiben a játékosok teret kapnak arra, hogy a saját igényeikre
reflektálva ötleteket fogalmazzanak meg. A ParticiPécs játék tehát két részből
fog állni: egy kalandtúrás alapozó részből és egy kreatív kiegészítőből.
Ez a kompromisszum mindenkinek
nagyon tetszett, úgyhogy ennek megfelelően folytatjuk a munkát. Februárban az alap
verziót készítjük el, hogy azt március elején bemutathassuk a nagyközönségnek,
utána pedig folytatjuk a munkát a kreatív rész tervezésével!
Folyt. köv.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése