Izápy-Tóth Nikoletta beszámolója a ferencvárosi helytörténeti táborról:
A hamarosan megjelenő könyvem
adta az apropóját, hogy egy IX. kerületi iskolában tábort szervezzek. Két
fontos célom volt. Az egyik, hogy olyan érdekes programot állítsak össze, ami
Ferencvároson belül megoldható, és megállja a helyét egy gyerekeknek szervezett
nyári táborban. A másik pedig, hogy a programokat kiegészítsék olyan rávezető
beszélgetések, játékos feladatok, melyekkel a gyerekeket rá lehet venni, hogy
nézzenek maguk köré, és, ha már ezt megtették, gondolkozzanak el azon, amit
látnak.
HÉTFŐ
Első napra az ismerkedést
terveztem először egymással, utána pedig az épített környezettel kapcsolatban.
Miután megtudtuk egymás nevét, testünkkel építettünk tereket, térszerkezeteket.
Ezután hurkapálcikákból építkeztünk. Az alap a háromszög volt, majd
kiemelkedtünk a térből, és különböző alakzatokat készítettünk. A gyerekek
nagyon élvezték az építést, itt nyíltak ki először igazán. Kicsit sajnáltam is
mikor elfogyott a beépítésre szánt hurkapálca.
Délután elindultunk felfedezni három iskolához közeli teret: a Bakáts téret, a Boráros téret, és a Nehru parkot. E három közösségi tér funkció szerint három különböző típusú tér, úgy mint kisvárosi tér, közlekedési csomópont, és zöld parksáv a Duna mentén. Célom az volt, hogy a gyerekek a városlakók, várost használó emberek szemével próbálják megvizsgálni, hogyan működik az adott tér. Ehhez először érzékenyítő játékok segítségével fel kellett fedezniük, meg kellett ismerkedniük a térrel. Ezután minden gyereknek be kellett bújnia valakinek a bőrébe: volt aki kutyát sétáltató idős néni lett, volt aki eltörte a lábát, volt tinédzser, külföldi, vak, munkába siető aktatáskás, vagy éppen babakocsis anyuka. Egy nagy körbe állva kérdéseket kaptak, és aki úgy érezte meg tudja oldani az adott feladatot az adott téren, az előre léphetett egyet a kör közepe felé. A kérdéssorozat után meg lehetett beszélni, ki az aki nem tudott lépni, és miért.
Mire a harmadik térre értünk, már
érezhetően lankadt a figyelem, és mint tizenéves városlakók birtokba vették a
focipályát, és a játszóteret.
KEDD
Második nap a hidakról szólt.
Először egy időszalag segítségével próbáltuk érzékelni a dunai hidak építésének
történetét. Felrajzoltuk hogyan is nézett ki egy hajóhíd, vagy egy lengőhíd,
megbeszéltük mi történ télen, amikor jött a hideg és a jég. Láthatták, hogy bár
a történelem során többször is felvetődött egy állandó híd építése Pest és Buda
között, ez először ez 1849-ben sikerült a Lánchíd megépítésével. Miután mindezt megbeszéltük, siettünk, hogy
elérjük a hajót, ami a Boráros térről vitt át minket a Gellért térre.
Itt találkoztunk a Szabadság híd hídmesterével, aki mesélt nekünk a munkájáról, a hídról, megmutatta az érdekesebb szerkezeti elemeket. Végigsétálva a hídon láthattuk melyik kis ajtón szokott bemászni, hogy megvizsgálja minden rendben van-e a híddal, vagy hol szokott lemenni a hídlábakhoz, ha valaki véletlenül beejtette a mobiltelefonját. Izgalmas volt érzékelni a híd mozgását a dilatációnál, amit a korlát kopottsága mutatott, mely a mozgásoktól keletkezett rajta. Megtudhattuk mit rögzít a nagy csavar, és a szerelem lakatok sorsáról is tájékozódhattunk. Ez utóbbi a lányok fantáziáját igen beindította, így miután megnéztük a hidakról szóló kiállítást az egykori Vámházban, utána megtekinthettük a titokzatos lakatgyűjteményt is a túloldalon. Ezúton is nagy köszönet Fábián Ferenc hídmesternek az izgalmas bemutatóért.
Miután elköszöntünk a
hídmestertől, megnéztük a Váci utca torkolatánál a régi városfalat, amit az
utca burkolata mutat meg. Ezután bementünk a Vásárcsarnokba gyümölcsöt
vásárolni. A gyerekek a rendelkezésükre álló pénzt kellet, hogy beosszák, és
megvegyék a megbeszélt gyümölcsöket. Tanulságos tapasztalat volt, hogy aki
idénygyümölcsöt vett (barack, málna), az több áruval érkezett meg a találkozó
helyre, mint aki a drágább nem idény (alma), vagy nem hazai (banán)
gyümölcsöket vette. Bár a Központi Vásárcsarnok épülete egy külön programot is
megérne, a kiadós hidas program után fáradtan és éhesen visszatértünk az
iskolába.
Délután egy kis pihenő után
mindenki nekilátott a hídépítésnek, amit csak természetes anyagokból
építhettek. Ehhez a legtöbben már napokkal korábban el kezdték gyűjteni a
papírhulladékot otthon. A hídépítésbe mindenki teljes gőzzel vetette bele
magát.
Íme az eredmények:
A hídépítés után jóízűen megette
mindenki az uzsonnáját, és a Vásárcsarnokban vásárolt gyümölcs is elfogyott
mind egy szálig.
SZERDA
Szerdán a víz útját vizsgáltuk. A
gyerekeknek egy képzeletbeli tükör két oldalára kellett állniuk. Az egyik
oldalán 2017-es évet írtunk, a másikon 1860-at. Párban kellett eljátszaniuk
hogyan mosakodnak meg reggel, mit csinálnak, ha egy pohár vizet akarnak inni, hogyan mosogatnak, hogyan mennek WC-re,
hogy oldják meg az esti fürdést, hogyan
locsolják meg a kertet. Szóba került a lajtos kocsi, a népfürdő, a Duna
ivóvízként való használata, a víz útja, tisztítása, az első szökőkút.
Mivel Ferencvárosban épült annak
idején az első népfürdő, a Dandár fürdő, így elmentünk, hogy megnézzük ma
hogyan működik. Vezetőnktől megtudtuk, hogy az egykori épületből ma már csak
tulajdonképpen a homlokzat eredeti, a fürdőt átépítették gyógyfürdőnek. A
gyerekek sajnálatára vizét nem próbálhatták ki, mert számukra ez a víz ártalmas. Ezúton szeretném megköszönni
vezetőnknek a fürdő bemutatását!
Utunk második állomása a Kvassay
zsilip volt. A zsilipet a csepeli oldalról kellett megközelíteni. Egy külön kis
elzárt világba érkeztünk, ahol még hangulatos családi házakat is láthattunk.
Itt is sok érdekeset megtudtunk a szakaszmérnöktől. Láttuk a zsilip hatalmas
kapuit, majd átkelve felette a keskeny hídon megnézhettük felülről a gépeket
is, melyek a vízszint szabályozásában vesznek részt. Ezúton szeretnék
köszönetet mondani vezetőnknek, Görbe Zoltánnak az érdekes ismertetőért.
A zsilipen átkelve
visszajutottunk Ferencvárosba, és elindultunk délutáni úti célunk felé, a várva
várt strandra. Kevesen tudják, hogy itt a zsiliphez közel működik egy a
közönség által is látogatható termálvizes strand. A strand az egykori VITUKI (A Vízgazdálkodási
és Kutató Intézet) területén fekszik. Az intézet 2012-ben megszűnt, azóta a
toronyház többnyire üresen áll.
Szerencsére a strand nem lett az enyészeté. A városi forgalomtól távol
eső, külső szemlélők elől rejtett medencéjét, csak aki hévvel utazik, az
láthatja. Egyetlen hátránya, hogy vize mély, ezért csak úszni tudó gyerekkel
érdemes felkeresni. A gyerekek a
kötetlen pancsolás közben kaptak egy nagyon színvonalas és hasznos egy órás
oktatást.
CSÜTÖRTÖK
Ez a nap a csokoládéról szólt
elsősorban. A reggelt rögtön a ráhangolódással kezdtük. A gyerekeknek az iskola
udvarán meg kellett keresniük az elrejtett csokicsomagokat. Mindegyik csomagban
volt a csokin kívül egy kirakó darab. A kirakó darabokból három különböző
mozaikképet lehetett kirakni. Ezek közül az egyik kapcsolatban állt a
Csokoládégyárral.
Ezután elindultunk, hogy
felfedezzük a Vaskapu utcában található Csokoládégyárat. Ez Ferencváros egyik
olyan gyára, amely még mindig működik. A gyerekek egy igényes múzeumpedagógiai
foglalkozás keretében megismerhették a csokoládé eredetét, és elkészítésének
állomásait. Ezek után védőöltözetbe beöltözve betekinthettünk az üzem
működésébe. A látogatás végeztével pedig mindenki kapott egy kis
ajándékcsomagot csokis finomságokkal.
Az iskolába visszafelé felmentünk
a Nemzeti Színház előtt található Zikkurat tetejére, ahonnan jól beláthattuk a
Duna-partot. Ez alkalmat adott, hogy beszélgessünk a világörökségről, és a
világörökséggé nyilvánított Duna-parti szakaszról.
Az ebéd, és egy kis pihenés után
irodalmi kalandozáson vettek részt a gyerekek. Négy csoportba bontva egy-egy
felnőtt kísérővel haladtak végig a játékos sétán, ahol többek között
megtudhatták hol lakott, és alkotott Arany János, Mikszáth Kálmán, Lázár Ervin,
valamint Molnár Ferenc „Pál utca fiúk” regényének fontosabb állomásaival is
találkozhattak.
A napot csokoládéba mártogatott
kókuszgolyók készítésével, és elfogyasztásával fejeztük be.
PÉNTEK
A tábor utolsó napján korán
indultunk egy nagyon izgalmasnak ígérkező programra, a ferencvárosi rendező
pályaudvarra. Az illatos út felől megközelíthető gördítő dombon kezdtünk.
Minden gyerek örömére azokon a töltéseken lévő kicsi lépcsőkön kellett felmászni
a dombra, melynek használata máskülönben tilos.
Fölérve a dombra egy teljesen más
világba csöppentünk. Mindenfelé sínek és vagonok. A dombról lesétálva
megtudhattuk hogyan gördítik le a kocsikat egyik, illetve másik sínre. Az egyre
gyorsuló vagonokat a lejtő aljában automatikus fékező rendszer lassította., ami
igen éles visító hanggal járt, ezért itt a fülünkre kellett tennünk a kezünket.
Tényleg hangos volt!
Miután több szerelvény lejutását
is megcsodálhattuk fülünkre tapasztott kézzel, felmentünk az irányítótoronyba.
A toronyból a vasútállomás olyan volt, mint egy makettpálya. Innen irányítják a
vagonok szétosztását, melyik mikor melyik vágányra mehet. Következő
állomásunkig, a szerelőműhelyig hosszú sétát kellett tennünk. Utunk során egy
külön kis város képe rajzolódott ki lakóházakkal, kertekkel, kultúrházzal,
könyvtárral, utcákkal, terekkel. A lakóházak kivételével többnyire minden
elhagyatott, és szomorúan elhanyagolt volt. A szerelő műhelynél ketté vált a
csapat, és míg az egyik társaság bemászhatott a szerelőaknába, és megtudhatott
sok érdekességet a különböző típusú vonatokról, addig a másik csapat mozdonyt
vezethetett.
Ezúton szeretnék köszönetet
mondani vezetőinknek, és minden egyes dolgozónak, akik kedvesen, és türelemmel
kalauzoltak végig ezen a felejthetetlen, és tartalmas programon.
URBANITY
A nap és a hét záróprogramja a
kultúrAktív Egyesület „Urbanity” nevű társasjátéka volt. A játék segítségével a
gyerekek a héten megismert ferencvárosi helyszínekről beszélgethettek. Miközben
a felvetett problémák, ötletek megoldásán gondolkoztak, arról beszélgettek,
hogyan tehetnék élhetőbbé, érdekesebbé a városukat. A délelőtti program után
igen kifáradva kezdték a játékot, de
pillanatok alatt egymás szájából vették ki a szót, hogy elmondják saját
véleményüket, vagy egy újabb nézőpontból közelítsék meg a kérdést.
Végezetül szeretném megköszönni
az iskola részéről Éva néninek, a kultúrAktív Egyesülettől pedig Gyárfás Eszternek és Ádám Lacinak a sok segítséget, a gyerekek terelgetését, és nem utolsósorban Ginának
az „Urbanity” játékban való közreműködését!
A kerület még sok felfedezni
valót hagyott, mely egy újabb tábor programja lehet majd.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése