Ugrás a fő tartalomra

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését, ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen hallgató fiatalok a témakörbe.


Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között.


A projekthez a MOME építészhallgatói is kapcsolódtak diplomatárgyuk kapcsán, amelynek fókuszában a közösségi tervezés és a fiatalok, gimnazista korosztály álltak. Első terveik alapján fiatalokat vontak volna be iskolakörnyezetükben közelében elhelyezkedő köztér újragondolosába, elemzésébe ehhez kerestek együttműködő partnert és szakmai támogatást. Így az ő esetük nem órai kereteken belül valósult meg, hanem konzultációs alkalmak során megismerhették a kultúrAktív Egyesület által alkalmazott módszertanokat, amelyeket különböző közösségi tervezési projektekben már sikeresen alkalmaztunk. Ezekből adaptáltunk át az ő konkrét helyszínükhöz és a fiatalokhoz igazodva, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. A helyszín köztérről az iskola közelébe került: az iskolaudvar lett, a résztvevőink pedig 10. osztályos fiatalok lettek.


Miután az iskolával sikerült tanórai keretek közé beilleszteni a foglalkozásokat, elkezdődött az óratervek időkerethez igazítása. Megismerkedtünk az osztállyal, feltérképeztük az udvart, a benne rejlő lehetőségeket, a gyengeségeit az osztály szemszögéből. Elkezdtünk közösen ötletelni, gondolkozni milyen változtatásokkal tudnánk jobbá tenni, majd ezeket az ötleteket egy nagyméretű, udvart ábrázoló maketten vizualizáltunk is, általuk készített makettekkel, rajzokkal. Ezeket összegezte a tervező csapat és készített számukra több tervet az udvarhoz kapcsolódóan, melyeket a gyerekek kiértékeltek. Végül ezeknek az összegzése hozta az eredményt, végső tervet. A szükséges anyagokat beszerezte a csapat, majd előkészítette úgy, hogy az építés napján már csak olyan műveletek legyenek hátra, melyeket a fiatalokkal is biztonságosan el tudunk végezni (behajtás, méretre vágás, összeszerelés stb.). Tehát az alkalmat megelőzte egy intenzív előkészítő fázis, hiszen a diákok szaktudás híján nem tudnak mindenben részt venni, így annak érdekében, hogy minél gördülékenyebben menjen aznap a közös munka, minden szükséges anyag előkészítve érkezett meg az iskolába.


Az építésre egy május eleji szombati napon került sor, Iskolai Közösségi Szolgálat keretén belül, illetve önkéntes, saját elköteleződés alapján. Sok-sok fiatallalosztályfőnökükkel, egy szülő részvételével, továbbá még néhány csatlakozó egyetemistával kiegészülve láttunk neki a munkának.  Aznap munkacsoportokra osztva mindenki másban tudott segédkezni, mivel az építményünk több elemből állt össze. Lehetőség volt faanyagot méretre szabni, fűrészelni, csavart behajtani, illetve a kert rendezetlen állapotával foglalkozni, kertészkedni, gyomlálni, udvart takarítani. Forgórendszer szerűen mindenki részt vehetett a különböző tevékenységekben, senki nem maradt ki semmilyen izgalmas tevékenységből. A nap végére végül állt az építményünk! Azonban a munkának itt még nincs vége, hiszen árnyékoló is kell és a fát is kezelni kell...így nemsokára visszatérünk az udvarra.









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését,  ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen egyetemista fiatalok a témakörbe. Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építészhallgatóinak korábban bemutatott projektje egy napos június eleji napon zárult, ahol felhelyezésre került a közösségi térre a ponyva is, amely enyhe árnyékot ad az erősen benapozott teraszon. Ez az a nap egy salátázós, limonádézós alkalommal egybekötött esemény volt, ahol a gyerekek bi...