Ugrás a fő tartalomra

Mit is jelentett a korszerű lakás 1960-ban?

Szerencsére még van egy kis idő októberig, amikorra a kiállítást tervezik, de jegyezzétek meg a dátumot, mert figyelemreméltó projektről van szó!


Cím: Korszerű lakás, 1960
Téma: Az óbudai kísérleti lakótelep története
Időpont: 2011. október-november
Helyszín: Kiscelli Múzeum, Templomtér




És íme a sajtószöveg:


Hajlamosak vagyunk arra, hogy unalmasnak vagy szürkének bélyegezzük a lakótelepeket, pedig Budapesten is van jó néhány kivétel. Például az 1960-as évek elején épült Óbudai Kísérleti Lakótelep, melynek története sűrítve mutatja be a háború utáni lakáshiányra adott lehetséges válaszok egyikét. 


Az újonnan épült kislakások a lakberendezés területén is sok újdonságot hoztak.
Méretük miatt csak könnyű, kisméretű szobabútorokkal, beépített szekrényekkel voltak bebútorozhatóak, ezekhez a kis alapterületű konyhákhoz tervezték az első beépített típus - konyhabútort. A beépített bútorok alkalmazása új fejezetet nyitott a lakberendezés történetében.



A BTM Kiscelli Múzeuma 2011 októberében Korszerűlakás, 1960: az Óbudai Kísérleti Lakótelep története címen rendez kiállítást. Célja többek között a lakótelep egyes épületeinek, korabeli lakásainak és enteriőrjeinek, valamint lakóinak bemutatása eredeti dokumentumok, építészeti tervek, fényképek, hangfelvételek segítségével. 

A lakók élettörténetét felelevenítő beszélgetések, a lakótelep megnyitásáról, és az azt megelőző lakáskiállításról készült rövidfilmek szintén további érdekes információkat kínálnak a telepről és a korról egyaránt.

A kiállítás külön kitér a lakótelep előzményéül szolgáló 1958-as lakástervezési pályázatra, amelynek díjnyertes terveiből valósult meg az építkezés.


A kiállítás leglátványosabb eleme a Kiscelli Múzeum templomterében 1:1 méretben felépítendő típuslakás, amely berendezési tárgyaival, életnagyságú méretével átélhetően modellezi a lakótelep egyik jellegzetes lakását.

A két hónapon át nyitva tartó kiállítás a témához kapcsolódó előadássorozattal, filmvetítésekkel, tárlatvezetésekkel, és speciális helyszíni vezetésekkel kínál változatos programokat a látogatók számára.



A képek és a szöveg forrása: A Kiscelli Múzeum sajtóközleménye.








Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...