Ugrás a fő tartalomra

Mit is jelentett a korszerű lakás 1960-ban?

Szerencsére még van egy kis idő októberig, amikorra a kiállítást tervezik, de jegyezzétek meg a dátumot, mert figyelemreméltó projektről van szó!


Cím: Korszerű lakás, 1960
Téma: Az óbudai kísérleti lakótelep története
Időpont: 2011. október-november
Helyszín: Kiscelli Múzeum, Templomtér




És íme a sajtószöveg:


Hajlamosak vagyunk arra, hogy unalmasnak vagy szürkének bélyegezzük a lakótelepeket, pedig Budapesten is van jó néhány kivétel. Például az 1960-as évek elején épült Óbudai Kísérleti Lakótelep, melynek története sűrítve mutatja be a háború utáni lakáshiányra adott lehetséges válaszok egyikét. 


Az újonnan épült kislakások a lakberendezés területén is sok újdonságot hoztak.
Méretük miatt csak könnyű, kisméretű szobabútorokkal, beépített szekrényekkel voltak bebútorozhatóak, ezekhez a kis alapterületű konyhákhoz tervezték az első beépített típus - konyhabútort. A beépített bútorok alkalmazása új fejezetet nyitott a lakberendezés történetében.



A BTM Kiscelli Múzeuma 2011 októberében Korszerűlakás, 1960: az Óbudai Kísérleti Lakótelep története címen rendez kiállítást. Célja többek között a lakótelep egyes épületeinek, korabeli lakásainak és enteriőrjeinek, valamint lakóinak bemutatása eredeti dokumentumok, építészeti tervek, fényképek, hangfelvételek segítségével. 

A lakók élettörténetét felelevenítő beszélgetések, a lakótelep megnyitásáról, és az azt megelőző lakáskiállításról készült rövidfilmek szintén további érdekes információkat kínálnak a telepről és a korról egyaránt.

A kiállítás külön kitér a lakótelep előzményéül szolgáló 1958-as lakástervezési pályázatra, amelynek díjnyertes terveiből valósult meg az építkezés.


A kiállítás leglátványosabb eleme a Kiscelli Múzeum templomterében 1:1 méretben felépítendő típuslakás, amely berendezési tárgyaival, életnagyságú méretével átélhetően modellezi a lakótelep egyik jellegzetes lakását.

A két hónapon át nyitva tartó kiállítás a témához kapcsolódó előadássorozattal, filmvetítésekkel, tárlatvezetésekkel, és speciális helyszíni vezetésekkel kínál változatos programokat a látogatók számára.



A képek és a szöveg forrása: A Kiscelli Múzeum sajtóközleménye.








Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan