Ugrás a fő tartalomra

Mit is jelentett a korszerű lakás 1960-ban?

Szerencsére még van egy kis idő októberig, amikorra a kiállítást tervezik, de jegyezzétek meg a dátumot, mert figyelemreméltó projektről van szó!


Cím: Korszerű lakás, 1960
Téma: Az óbudai kísérleti lakótelep története
Időpont: 2011. október-november
Helyszín: Kiscelli Múzeum, Templomtér




És íme a sajtószöveg:


Hajlamosak vagyunk arra, hogy unalmasnak vagy szürkének bélyegezzük a lakótelepeket, pedig Budapesten is van jó néhány kivétel. Például az 1960-as évek elején épült Óbudai Kísérleti Lakótelep, melynek története sűrítve mutatja be a háború utáni lakáshiányra adott lehetséges válaszok egyikét. 


Az újonnan épült kislakások a lakberendezés területén is sok újdonságot hoztak.
Méretük miatt csak könnyű, kisméretű szobabútorokkal, beépített szekrényekkel voltak bebútorozhatóak, ezekhez a kis alapterületű konyhákhoz tervezték az első beépített típus - konyhabútort. A beépített bútorok alkalmazása új fejezetet nyitott a lakberendezés történetében.



A BTM Kiscelli Múzeuma 2011 októberében Korszerűlakás, 1960: az Óbudai Kísérleti Lakótelep története címen rendez kiállítást. Célja többek között a lakótelep egyes épületeinek, korabeli lakásainak és enteriőrjeinek, valamint lakóinak bemutatása eredeti dokumentumok, építészeti tervek, fényképek, hangfelvételek segítségével. 

A lakók élettörténetét felelevenítő beszélgetések, a lakótelep megnyitásáról, és az azt megelőző lakáskiállításról készült rövidfilmek szintén további érdekes információkat kínálnak a telepről és a korról egyaránt.

A kiállítás külön kitér a lakótelep előzményéül szolgáló 1958-as lakástervezési pályázatra, amelynek díjnyertes terveiből valósult meg az építkezés.


A kiállítás leglátványosabb eleme a Kiscelli Múzeum templomterében 1:1 méretben felépítendő típuslakás, amely berendezési tárgyaival, életnagyságú méretével átélhetően modellezi a lakótelep egyik jellegzetes lakását.

A két hónapon át nyitva tartó kiállítás a témához kapcsolódó előadássorozattal, filmvetítésekkel, tárlatvezetésekkel, és speciális helyszíni vezetésekkel kínál változatos programokat a látogatók számára.



A képek és a szöveg forrása: A Kiscelli Múzeum sajtóközleménye.








Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését,  ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen egyetemista fiatalok a témakörbe. Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építészhallgatóinak korábban bemutatott projektje egy napos június eleji napon zárult, ahol felhelyezésre került a közösségi térre a ponyva is, amely enyhe árnyékot ad az erősen benapozott teraszon. Ez az a nap egy salátázós, limonádézós alkalommal egybekötött esemény volt, ahol a gyerekek bi...