Februárban még egy workshopot
tartottunk, hogy a ParticiPécs prototípusát véglegesítsük, és előkészítsük a játékot
a gyártásra. Gondosan megterveztük a próbajátékot: lerajzoltuk a játéktáblát, és
más játékok bábukészletéből összeállítottuk a ParticiPécshez szükséges bábukat
és építőelemeket. Alig bírtuk kivárni, hogy végre elkezdődjön a játék!
Mielőtt azonban elkezdtünk volna
játszani, kiosztottuk a feladatokat a csapattagok között. Sok szempontra kellett
figyelni játék közben, megvizsgálni, hogy jól működik-e a prototípus, mit kell
javítani, kiegészíteni, finomítani, vagy esetleg újragondolni és eltörölni
ebben az utolsó fázisban. A próbajáték célja tehát a játékelemek
kiegyensúlyozása volt. Ez az egyik legfontosabb és legnagyobb koncentrációt
igénylő feladat a játéktervezés során. Összeszedtük, hogy mi mindent kell szem
előtt tartani a próbajáték során, és az egyes szempontokat kiosztottuk a csapat
tagjai között.
Az egyensúlyozás szempontjai a következők voltak:
a) kihívás és siker
(vajon elég kihívást rejt a játék a
játékosok számára? Nem túl könnyű, vagy nem túl nehéz? Elég változatosak a
kihívások? Az elért sikerekkel arányosan növekednek a kihívások? Különböző
képességű játékosok is meg tudják oldani a feladatokat?...)
b) hosszú vagy rövid
(Megfelelő a játék hossza? Nem túl rövid,
nem túl hosszú? Mi nyújtja el a játékot? Van maximum időkeret?...)
c) fej vagy kezek
(Inkább fizikai vagy szellemi aktivitást
jelent a játék? Több rejtvény izgalmasabbá tenné a játékot? Van olyan része a
játéknak, amiben nem kell gondolkozni? Lehet csökkentett fizikai képességekkel
játszani?...)
d) szabadság vagy kontroll
(Mi kontrollálja a játékosok aktivitását? Elég
döntési szabadsága van a játékosoknak? Mennyire kötik meg a szabályok a
játékmenetet?...)
e) jutalom vagy büntetés
(Milyen jutalmazás van a játékban?
Kellőképpen motiválják ezek a játékosokat? Elég változatos módon lehet ezeket
megszerezni? Elég jutalom van? Van kapcsolódás a jutalmak között? Milyen
büntetés van a játékban? Miért büntetjük a játékosokat? Mit remélünk a
büntetéstől? Ki vannak egyenlítve ugyanolyan súlyú jutalmakkal? Fairnek tűnnek
a játékosok számára?...)
f) képesség vagy szerencse
(Inkább a szerencse vagy a képességek
határozzák meg a játékmenetet? Milyen játékelemek erősítik a szerencse-faktort
a játékban? Nem túl didaktikus a játék? Nem múlik túlságosan sok a
szerencsén?...)
g) esélyegyenlőség
(Szimmetrikus a játék, vagyis mindenki
egyenlő esélyekkel indul? Mi tudja kibillenteni az egyensúlyt? Hogyan lehet ezt
kivédeni? Tudnak különböző képességű játékosok játszani?...)
h) verseny vagy együttműködés
(Inkább versengő vagy együttműködő jellegű
a játék? Milyen lehetőségek vannak az együttműködésre? Van olyan rész, ahol a
játékosok versengenek egymással? Hogyan tudnak kommunikálni a játékosok? Hogyan
lehet javítani az együttműködés minőségét? Mindenkinek ugyanaz a feladata, vagy
kiegészítik egymást?...)
i)
egyszerű
vagy komplex
(Egyszerű vagy bonyolult a játék? Mi teszi
bonyolulttá? Bonyolult, vagyis túl komplex szabályokkal rendelkezik, vagy
komplex – vagyis egyszerű szabályokkal rendelkezik, de ezekből sokféle
szituáció születhet? Hogyan lehetne komplexszé tenni a játékot? Vannak túl
egyszerű elemek a játékban?...)
j)
meghatározó
döntések
Milyen döntéseket tudnak meghozni a
játékosok? Ezek közül melyek befolyásolják a játék menetét? Hogyan teszik ezt?
Van-e domináns stratégia a játékban? Hogyan tudjuk ezt kiküszöbölni? Elég
döntési lehetőségük van a játékosoknak? Van lehetőségük az alacsony rizikóval,
de kisebb eredménnyel, illetve a magasabb rizikóval, de nagyobb eredménnyel
járó játékok között?...)
A próbajáték során a felsorolt szempontok
alapján pontról pontra megvitattuk, hogy mit tapasztaltunk. Megbeszéltük, hogy mit és hogyan kell
kijavítani, kiegyensúlyozni, mi jelenthet rizikót a játék során. Ezután a tapasztalatoknak
megfelelően finomítottuk a játékszabályt és a játéktáblát. A végleges szabály
és táblaterv alapján pedig a grafikusunk, Sirály Dóri neki is láthatott a játék
grafikai tervezéséhez…
Folyt. köv.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése