Ugrás a fő tartalomra

Első kultúrAktív klubdélután

Jó hangulatban telt az október 11-én megrendezett első kultúrAktív klubdélután! Helyszínül a 2B galéria szolgált, mely a hétvégére a 'Vizes Város, Budapest' pályázatról készült kiállításnak adott otthont. Ebben az inspiráló környezetben vágtunk bele az első továbbképzéssel egybekötött klubdélutánba, melynek témája Szilágyi-Nagy Anna mesterdiplomájának környezeti nevelés fejezete volt.





A diploma a Hosszúréti-patak revitalizációja kapcsán felmerülő, az ingázó társadalmat érintő, települési értékektől való elidegenedés folyamatát címezte meg a környezeti nevelés eszközeivel. A módszer kidolgozásában a törökbálinti Zimány Ignác Általános Iskola biológia, földrajz szakos tanára, Kárpátiné Hesz Teréz segített, melyet így az iskola 6. osztályos tanulóihoz sikerült eljuttatni. Az óvodásokhoz szóló foglalkozást pedig a "Csupaszív" Kétnyelvű Óvoda óvodavezető helyettese, Rittmann Erika óvodapedagógus segített kialakítani.

A klubdélután során az iskolás foglalkozás került bemutatásra, melynek játékait ki is próbáltuk. Az első gyakorlat alatt különböző patakszakaszokon készített videók hanganyagából következtettünk a patak környezeti minőségére, hangulatára. Majd a videók megtekintése után számba vettük a városi patakokat érintő legfontosabb környezeti problémákat, szennyezésforrásokat, és újraértékeltük a patakhoz fűződő érzelmi viszonyunkat.


A patak részeinek és a szennyező anyagok terjedésének megértése után, melyet lepedők egymáshoz illesztésével és egy labda segítségével teszteltünk, kirakós versenyben mérkőzött meg a két csapat. A kirakott kép a patak és a környező táj területhasználati egységeit ábrázolta.


Végül közösen összegyűjtöttük a jó patakot leíró tulajdonságokat, mely az iskolákban kiosztott tervezési feladatot megalapozó gyakorlat volt. A délutánt a dolgozat és az iskolások tervezési feladatának eredményeinek bemutatása zárta. 


Jó hír, hogy a gyakorlatok tovább hasznosulnak, legközelebb a 'Vizes Város, Budapest' pályázat nyerteseinek táborában bukkannak fel, hiszen vizeink védelmére nem csak Törökbálinton van szükség!

Kapcsolat



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...