Ugrás a fő tartalomra

Épület - Forma és funkció

Hogy jókedvvel indítsuk az újévet, megfogadtuk, hogy felfrissítjük a kissé elhanyagolt módszertani börze fülünket. Ezért most megosztjuk veletek az Épített környezeti nevelés c. könyvünk példatárának első feladatát. Az I. Témakörünk az épület. Az építészeti témájú mintafeladatok célja, hogy a gyerekek új szemmel tekintsenek a saját szobájukra, az otthonuk belső tereire, a saját lakóházukra, a foglalkozás helyszínére, vagy bármely általuk ismert épületre. A forma és a funkció összefüggéseit a különleges épületek feladat kapcsán dolgozhatjuk fel a gyerekekkel.



Különleges épületek

Téma: kísérletezés az építészeti formákkal
A témával kapcsolatos tartalmak: formaismeret, épülettípusok, építészeti funkciók ismerete 

Kompetenciák:  

  • forma és funkció összefüggéseinek felismerése és megértése
  • tér- és formaalakítás 
  • saját építészeti gondolatoknak átültetése a gyakorlatba
  • építészeti kreativitás
  • nyitottság az újszerű építészeti formák iránt

Módszerek: makett építés, irányított beszélgetés



Feladat: A gyerekek makett építés során szereznek tapasztalatot az építészeti forma és funkció összefüggéseiről. A gyakorlat előtt folytassunk irányított beszélgetést a csoporttal a különböző épülettípusokról. Milyen épülettípusokat ismernek a gyerekek? Ezeknek általában milyen formájuk van? Mi lehet a forma és a funkció között a kapcsolat? Néhány példát részletesebben is elemzünk. A konkrét példákat választhatjuk a gyerekek közvetlen környezetéből, vagy bemutathatunk egy-egy jellegzetes, ismert épületet (lakóház, templom, gyárépület, uszoda, csillagvizsgáló, stb.).

Ezután a gyerekek kapjanak önálló feladatot. Mindenki építsen egy-egy épülettípust a rendelkezése álló anyagokból. A gyakorlat célja, hogy olyan formát alkossanak, ami összhangban van az épület funkciójával. A foglalkozásvezető segítsen, hogy a makettek rendelkezzenek a szükséges helyiségekkel, megfelelő legyen a téralakítás és térkapcsolódás, a belső terek mérete, a megvilágítás, a falak és nyílások kialakítása és az anyaghasználat. A pedagógusoknak Tatai Mária Az épített környezet című könyvét ajánljuk a felkészüléshez. 

Miután a makettek elkészültek, a gyerekek mutassák be egymásnak az épületeket és közösen vitassák meg, hogy megfelelő-e a formaválasztás, illetve megfelel-e a forma az épület rendeltetésének. 


Életkor: 8 éves kortól 
Időtartam: 2 x 60 perc
Anyagszükséglet: vetítő; a makett építéshez: dobozok, kartonok, csomagolópapír, alufólia, hurkapálca, vatta, plexilemez, textilmaradékok, farostlemez, egyéb hulladékok, vágó- és ragasztóeszközök. 




Makett építés
Az építészek munkájának fontos eleme a makett építés. Az épületmodell egyfelől a tervezési folyamathoz kapcsolódhat, mint az építészeti gondolat, a vázlatterv, látványterv vagy a kiviteli terv vizuális és térbeli megjelenítésének az eszköze. Másfelől készülhet makett szemléltető vagy dokumentációs szándékkal meglévő épületekről, vagy már nem, illetve csak romjaiban létező épületek rekonstrukciójáról. Összetettségének köszönhetően a makettezés az oktatásban is kiválóan alkalmazható módszer. Segíti a különböző építészeti fogalmak (tér, forma, tömeg, szerkezet, anyag) szemléltetését és megértését, illetve az építészeti gondolatok kifejezését. Különösen a kisebb, 4-8 éves gyerekek esetében ajánlott a térbeli alkotási gyakorlatok alkalmazása. Életkori sajátosságaikból adódóan számukra a rajz, vagyis a térbeli formák ábrázolása síkban gyakran nehézségekbe ütközik - térbeli alkotásokkal jobban kifejezésre tudják juttatni gondolataikat.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...