Ugrás a fő tartalomra

Paks gyerekeknek könyvbemutató

Egyszer volt, hol nem volt, a Dunán és az atomerőműn is túl, volt egy kis városka, Paks. Erről a városról szól a kultúrAktív Egyesület legújabb kiadványa, a Paks gyerekeknek. 


Vajon mi az a macskalépcső? Hol van pincesor? Hogy készül a paksi halászlé, és miért csak egy lába van a császárnak? Paks és környéke rengeteg érdekességet rejt, amiket a gyerekek Tiéd a város sorozatból ismert vidám, interaktív módon fedezhetnek fel. 

A könyvben helyet kap a gyerekek saját, egyéni képe a városról: kiegészíthetik a történetet a saját, szubjektív térképükkel, az építészeti fejezeteknél utánajárhatnak, hogy az ő házuk miből épült. A természeti részeknél végiggondolhatják, hogy ők mire használják a Dunát, és hogyan hasznosítanák a Duna-partot, a városi kultúrához kapcsolódóan pedig végigjárhatják a kulturális intézményeket, és feljegyezhetik a programokat, amiken részt vettek… Még a saját (talán titkos) családi halászlé receptjét is beírhatják a könyvbe. Így a Paks gyerekeknek kiadványban összekapcsolódik a külső, városi tér a gyerekek belső, személyes valóságával.


A kalandozásban két ürge, Fürge és Görgi az olvasó társa, akik szinte mindent tudnak a városról. Fürge, aki az ürge-mezőn lakik, jól ismeri a városban élő állatokat és növényeket, még az ürge-mezei állatkórusban is énekel. Görgi a belvárosban lakik, és minden nap görkorcsolyával jár iskolába, így jól ismeri az utcákat és az épületeket. 


A könyv szerzői Tóth Eszter, a kultúrAktív elnöke, és Vassné Volf Klaudia paksi építész. A vidám rajzokat Kozma Bernadett és Kecskés Judit készítették, a tördelést és a vizuális összhangot pedig Kapitány Eszter teremtette meg. A csapat több, mint két évig dolgozott a kiadványon – közben többen családot alapítottak, gyerekek születtek és a város is változott. 
A könyv azonban a folyamatosan változó teret állítja középpontba, amit nem csak megélhetünk, de amit alakíthatunk is. 

A könyvet 2014. december 11-én mutattuk be Paks Város Önkormányzatán. A bemutatót nagy érdeklődés övezte. Jelen voltak a kulturális intézmények képviselői, akik ingyenesen jutnak hozzá a kiadványhoz, hogy azt a pedagógiai munkájuk során használni tudják. Több tucat kisgyerek is eljött a bemutatóra, ők a beszélgetés alatt lerajzolhatták, hogy hogyan látják a városukat. A képek pedig természetesen igen sokszínűek lettek! Hogy mi jutott a gyerekek eszébe Paksról? Az otthonuk, a mező, a templomba vezető út … és persze a 6-os út…


A könyvet az info@kulturAktív.hu emailcímen lehet megrendelni.  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...