Ugrás a fő tartalomra

Áprilisi kultúrAktív klubdélután

Az áprilisi klubdélután alkalmával az épített környezeti nevelés az óvodában témát jártuk körbe! Így alkalmunk nyílt, hogy egy  kicsit újra óvodások legyünk és a korosztály bőrébe bújva újragondoljuk a kelléktárunkat!


Az alkalom egy rövid elméleti bevezetővel kezdődött, ezután szó esett az elmúlt évben a témával kapcsolatos megvalósult programokról, az ELTE-TÓK-on futó (Tanító- és Óvóképző Kar) projektről. A bevezető után minden klubdélutánon résztvevő óvodássá változott át, és innentől a játék jegyében telt a délelőtt. Kipróbáltunk több olyan épített környezeti neveléssel kapcsolatos játékot is, amelyek az óvodás korosztály számára is élvezhetőek: énekeltünk, autóztunk, autópályát építettünk, manóvárat gyurmáztunk, kuckót készítettünk.


Különösképpen izgalmas volt a logikai készletre kitalált játékegyüttes, mely sokunk számára új élmény volt! A hasonló formájú és színű tárgyak keresése a teremben, a kirakós csapatverseny és az elképzelt manóvár építése a különböző darabokból csak ízelítő a készlet inspirálta izgalmas játékokból!


A városi közlekedéssel kapcsolatos szerepjáték után (mindenki belebújt a kiskocsi szerepébe és a forgalmat imitáltuk a napszakok váltakozása szerint, melynek függvényében alakultak ki a forgalmi dugók, kereszteződések, hangok és kapcsolatok) terepet rendeztünk. Ezen az elképzelt topográfián száguldottak autóink és a képzeletünk és járhattuk be személyes városnegyedeinket!

 

Ezután építkeztünk: hangosan énekelve a "Bújj-bújj-zöld ág"-ra önmagunkból várat; elmélyülten és csendben sóliszt gyurmából és illatos fűszerekből kastélyt; átszellemülve és közös erőből biztonságos kuckót! Érdekes volt felfedezni az összefüggést a gyurmakastélyok kialakítása és a tagok személyisége között: megjelentek finom aprólékos részletek, nyomott-vésett-mozaik textúrák, forma- és tömegjáték, áttörések és kitöltések, különböző tömegek, léptékek és történetek!

 


A játékok közben, után közösen megbeszéltük, hogy milyen módon jelent meg bennük az épített környezeti neveléssel kapcsolatos tartalom, esetleg hogyan lehet több ilyen jellegű tartalommal megtölteni a játékokat. A legtöbb játékot úgy választottuk, találtuk ki, hogy azok az óvodai környezetben is könnyen megvalósíthatóak legyenek, ne legyenek túl hosszúak, illetve a játékokhoz szükséges eszközök is fellelhetőek legyenek egy óvodában.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...