Ugrás a fő tartalomra

Gödöllő gyerekeknek séta

A Tiéd a Város! sorozatunkhoz számos új könyv van előkészületben. A Gödöllő gyerekeknek kézirata még meg sem jelent, de már iskolai foglalkozás alapjául szolgál: a Török Ignác Gimnázium felsőtagozatosai az iskolai év utolsó napját a könyv alapján összeállított városfelfedező akadályversenyen töltötték! Köszönjük Guba Andrásnak a szervezést és a beszámolót!


A Gödöllő gyerekeknek könyv alapján az egyik szerző, Guba András, aki a Gödöllői Török Ignác Gimnázium tanára a diákönkormányzattal együtt egy gödöllői akadályversenyt szervezett az iskola felső tagozatos diákjai számára 2015. június 15-re. Az ötlet onnan jött, hogy az utolsó tanítás nélküli munkanapon – ami ráadásul hétfő – hasznosan töltsék el a diákok a napot. A kisebbek Gödöllő nevezetességeivel ismerkedtek, a nagyobbak pedig a verseny szervezésében jeleskedtek, amiért ráadásul közösségi szolgálatos órákat is elszámolhattak.


Az 5-8. osztályosok változatos programokban vehettek részt. Először a csoportoknak az iskola udvarán különféle növényeket kellett megkeresniük és róluk információkat feljegyezniük. Így megtudhatták, hogy a páfrányfenyőnek milyen különleges  a levele és hog gyógyszerként is használják. Azután az iskola falain levő tablókon kerestek személyeket: láthatták tanáraikat érettségizős korukban. Végül egy városismereti akadálypályát kellett teljesíteniük.

"A kastéllyal szembeni parkban élek, mindennapjaimban a fák alatt bújok meg. Sajnos a kastélyban élőkkel a  viszonyom nem túl fényes: az egykor ott élő emberek csak az agancsomért és a bundámért kedveltek."
A komplex feladatok keretében megismerhették a nvezetességeket a Rákos-patak mentén és Gödöllő belvárosában. Először is a helyszínt kellett megtalálniuk leírások alapján. Ott kérdések hangzottak el a hellyel kapcsolatban, például Kis Balázs ruházatáról és játékszeréről. Milyen játékszer lehet Kis Balázs kezében? Sokan valamilyen sci-fi eszközre gondoltak, vagy valamilyen dobóeszközre, pl. bumerángra.


Az Alsó parkban meglátogatták a Világfát és a Cserkész-szobrot. Itt megtudhatták, hogy a Cserkész-szobor helyén korábban Lenin-szobor állt, és lerajzolhatták, újratervezhették az oldalán található domborműveket. Az ismeretszerzésen kívül mozoghattak is a tanulók: különböző ügyességi feladatokat teljesíthettek, többek között a Világfa előtti japáncseresznye-fasor körül kellett futniuk időre.

 
Südi Bea, az esemény főszervezője és a diákönkormányzat elnöke elmondta, hogy már nagyon régóta készülnek az esemény megszervezésére és szerinte sikeres volt a nap. A tanítás utolsó napján a tanulók olyan élményekkel gazdagodhattak, amelyekkel a mindennapi oktatáson nemigen: részt vehettek egy épített környezeti nevelési programban és mozoghattak is egy nagyot.

Közreműködők

Szöveg: Guba András
Fotók: Varga Orsolya (10.A)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan