Ugrás a fő tartalomra

Épület - Az otthon

Ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra megfelelő otthont és lakóhelyet, képesnek kell lennünk igényeink kifejezésére. Ebben segít következő feladatunk. A gyakorlat során a gyerekek épített környezet érzékletes leírásán keresztül megtanulják használni az építészeti szókincset.


Itt lakom


Téma: a saját lakóház leírása
A témával kapcsolatos tartalmak: építészeti fogalmak felidézése a saját lakókörnyezet alapján

Kompetenciák:  
  • építészeti szókincs alkalmazása
  • építészeti elemek felidézése emlékezetből 
  • rajz készítése egy konkrét épületről elbeszélés alapján

Módszer: elbeszélés, rajz 


Feladat: Minden gyerek rajzolja le a lehető legrészletesebben kívülről az otthonát (vagy hozzon egy fotót róla). Ezután alkossunk párokat. A pár egyik fele mesélje el a társának, hogyan néz ki az otthona, meséljen a ház külsejéről, a homlokzatról. Közben térjen ki a jellegzetes építészeti részletekre (ablakok, ajtók száma, homlokzati díszítőelemek, tetőforma, kémény, párkányok, stb.). A pár másik tagja a hallottak alapján rajzolja le közben a társa otthonát. Ezután cseréljenek szerepet: aki eddig rajzolt, az meséljen.
Végül fedjék fel és hasonlítsák össze a rajzokat. Mik az eltérések? Mi maradt ki esetleg az elbeszélésből? Milyen építészeti fogalmakkal lehet leírni a kimaradt részleteket? A foglalkozásvezető a rajzolás, illetve az összehasonlítás fázisában felmerülő kifejezéseket írja fel a táblára. 


Életkor: 4 éves kortól
Időtartam: 40 perc
Anyagszükséglet: rajzlap, ceruzák

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomtatott formában