Ugrás a fő tartalomra

Szeptemberi kultúrAktív Klub

A klubnapon Czirják Ágnes és Kern Orsolya, a Bartók Vizuális Műhely alapítói jártak nálunk. Fotókkal kísért előadással és rádiótorony építéssel szemléltették, mit is jelent számukra az épített környezeti nevelés, honnan inspirálódnak és milyen formában dolgoznak a gyerekekkel. Hogy milyen a Műhely? Friss, izgalmas és kreatív!


Orsolyának a 2013-as Építő játékok Konferencia jelentette az épített környezeti nevelés kezdeteit, mi is ott találkoztunk vele először. A magyar példák inspiráló hatására - GYIK műhely kreatív eszköz- és anyaghasználata; Cseh András kültéri és helyszínhez kötődő foglalkozásai; Beleznai Éva városi kalandozásai - alakult és csiszolódott a saját foglalkozás és műhely ötlete. 


A 2014-es Építőtábort Orsolya még egyedül szervezte Skaliczki Judit és Czirják Ágnes bevonásával. A tábori foglalkozások frissességét a különböző típusú terek saját élményen alapuló felfedezése és aktív megismerése biztosította. A terek (műhely, kiállító tér, belső tér, külső tér) váltakozva kültéri és beltéri feladatokkal kerültek feldolgozásra. A városi séták során az objektív és szubjektív elemzésé volt a főszerep, pl. a helyszíni adatok és érzetek rögzítése jegyzeteléssel, fotózással, skicceléssel, térképezéssel. A beltéri feladatok pedig remek alkalmat adtak a terek mélyebb megértésére, például makettezés vagy játékos térkompozíciós gyakorlatok által.


A nyári táborok színes energiájából merítve Orsolya és Ágnes sikeresen pályáztak a XI. kerületnél a Bartók Vizuális Műhely éves programjának támogatására. Így 2014 tavaszán elindulhatott a programsorozat külsős meghívott előadók közreműködésével. A gyerekek zenéltek a Nyitott Templomok Napján, vizeztek a Feneketlen-tónál, verseltek a költészet napi sétán. Mi az Elevenben a camera obscurát és a Pop-up Pestet mutattuk be a gyerekeknek.


A Műhely vezetőit nem csak a meglévő példák inspirálják, hanem minden, amivel a hétköznapokban találkoznak: legyen az anyag, eszköz, helyszín vagy maga az alkotás folyamata. Ezek szokatlan kombinációjától válik izgalmassá a műhely. Missziójuk, hogy a gyerekek alkotói folyamatokon és kreatív készségeik fejlesztésén keresztül ismerjék meg a mindennapi környezetüket és fedezzék fel a lakóhelyük és a társadalom sokszínűségét.


A folytatást a 2015-ös három hetes Építőtábor jelentette. A 3 tábori turnus programja a csapatra jellemző kreativitás bizonyítéka, mert Orsolyáék szinte a legapróbb gondolatból is képesek egy egész hétre izgalmakat tartogató tábort összeállítani. Itt is jellemző az elemző városi séták és beltéri kreatív feladatok egyensúlya. Van idő igazi tapasztalatokat szerezni, szakértőkkel beszélgetni, és a nap második felében kreatív alkotómunka folyamán a témakörre reflektálni.


Az “Aranyásók” tábor esetében így ihlette a kőbányai pincerendszer idegenvezetője és a hideg, nyirkos, sötét útvesztő térélménye labirintus építésére a gyerekeket (polisztirolhabból gombostűvel tűzve). Így lett a sziklatemplomi barlang fent-lent motívuma a szakrális témák bevezetője. Így állították fejre a budapesti panorámát a gyerekek camera obscurával a gellérthegyi csillagda látogatása után. Így alakult a budaörsi reptér műemléki épülete papír repülő csata és repüléstörténeti kvíz helyszínévé, a hangár repülői pedig térbeli papírsárkányokká (szívószál, damil, selyempapír segítségével tetraéderek). Az utolsó napi kánikulában pedig elég volt csupán az egyetemkertig eljutni, ahol kitört a számháború és a kincsvadászat (térképes tájékozódási verseny állomásain képek alapján építészeti részleteket beazonosítása).


Orsolya szerint a Műhely tartós "megalakítása" még ugyan várat magára, de a nyári építőtáborokra továbbra is számíthatunk, és vállalnak külsős felkéréseket is. Lehet őket bátran keresni! Köszönjük Orsolyának és Ágnesnek a beszámolót, a csodás képeket a bejegyzéshez, és sok sikert kívánunk a folytatáshoz!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését,  ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen egyetemista fiatalok a témakörbe. Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építészhallgatóinak korábban bemutatott projektje egy napos június eleji napon zárult, ahol felhelyezésre került a közösségi térre a ponyva is, amely enyhe árnyékot ad az erősen benapozott teraszon. Ez az a nap egy salátázós, limonádézós alkalommal egybekötött esemény volt, ahol a gyerekek bi...