Időpont: 2017. november 2-3.
Helyszín: PTE Műszaki és Informatikai Kar |
Pécs | Boszorkány út 2.
Az
elmúlt években országszerte egyre több kezdeményezés jött létre, melyekben
építészek vállalnak oktatási feladatokat, és vezetnek iskolai és iskolán kívüli
pedagógiai programokat. A környező országokban pedig több helyütt alakultak ki
olyan rendszerek, amelyek az építészek pedagógiai munkáját hosszabb távon is
biztosítják. A konferencia ezért azt járta körül változatos gyakorlati példákon
keresztül, hogy az építészek miként kapcsolódhatnak a pedagógiai
tevékenységekbe, illetve hogy miért fontos a társadalom és az építész szakma
számára, hogy szerepet vállaljanak az épített környezeti nevelésben.
Az épített környezeti nevelés
az a speciális oktatási terület, amely az épített környezettel kapcsolatos
tudás átadásának elméletével és gyakorlatával, valamint az emberek és az
épített környezet kapcsolatának erősítésével, a környezeti kompetenciák
fejlesztésével foglalkozik. Gyakorlata arra irányul, hogy tudatosítsa a
személyes igényeket, térhasználati szokásokat, és az épített környezetet
meghatározó bonyolult összefüggéseket és viszonyrendszereket, és olyan
eszközöket adjon a gyerekek és fiatalok kezébe, amelyek segítségével
környezetük tudatos használói és alakítói lehetnek.
Bár előremutató pedagógiai
irányzatok már a 20. század elején hirdették ennek jelentőségét, az intézményes oktatásban a mai napig alig jut szerephez. A térnek és az
épített környezetnek az oktatásból való mellőzöttsége az elmúlt évtizedekben
kezd megváltozni a környezetpszichológiai kutatások, az urbanizációs
folyamatok, a gyermekek jogainak kibővítése, és az építészek megváltozott
szerepének hatására.
Az Építészek az Iskolában konferencia ezekhez a törekvésekhez kapcsolódva
kívánta egyfelől feltérképezni a hazai gyakorlatot, bemutatva azon építészek
pedagógiai tevékenységét, akik a közoktatásban, illetve a nem formális oktatás
területén tevékenykednek. Másfelől szakmai műhelyekkel és külföldi példák
bemutatásával kívánt hozzájárulni az épített környezeti nevelés
népszerűsítéséhez. A konferencia a 13. Nemzetközi Iványi Miklós PhD & DLA
Szimpóziummal párhuzamosan került megrendezésre, ahol fiatal építész kutatók
mutatják be doktori kutatásaik eredményeit.
Építészek az iskolában – különböző
perspektívákból:
A
konferencia első blokkja átfogó előadásokkal vezette be a konferencia témáját. Dr.
Markó Balázs az építészek, míg Saly Erika az oktatás szemszögéből beszélt az
építészet és az építészek szerepéről az oktatásban, Tatai Mária pedig történeti
áttekintést ad arról, hogy Magyarországon mi történt az elmúlt évtizedekben
ezen a területen.
Dr. Markó Balázs DLA, a SZIE Ybl Miklós Építőművészeti Kar dékánja
előadásában kiemelte, hogy a globális társadalmi és urbanizációs folyamatok
hatása az építészetben és az oktatásban egyaránt megmutatkozik. Szükséges újraértelmezni
a tervezést és a tanulást, az építészetet és a közoktatást. Mindkét területen
holisztikus szemléletre és eszközhasználatra van szükség, amely segít az egyre
komplexebbé és dinamikusabbá váló világunk problémáinak feltérképezésében,
megértésében és megoldásában. Az építészet már nem objekttervezés, nem csupán
egyfajta vizuális rendszer, hanem környezettervezés, amely figyelembe veszi a
tér kulturális és társadalmi jelentésrétegeit. Az ehhez szükséges kritikai
gondolkodás, elemző és komplex szemlélet kell, hogy alapját képezze a
közoktatás célrendszerének is. A tantárgyakra bontott, lexikális tudásra
fókuszáló tudásátadás helyett az egységben való, analitikus gondolkodást kell
előtérbe helyezni. Hogyan tudja ezt az építész támogatni? Az alkotó cselekvéssel
az építész képes felszabadítani az oktatás rigorózus rendszerét, utat nyit a
szabad, alkotó kifejezésnek, és előmozdít egy közös tanulási folyamatot,
amelyben összeér a tanulás és a tanítás.
Saly Erika, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézetének ökoiskola témavezetője aktuális nemzetközi oktatási
irányelvek alapján beszélt arról, hogy milyen többletet jelenthet az építészet,
az épített környezet a tanulás szempontjából. Az ENSZ tagállamai által 2015-ben
jóváhagyott Fenntartható Fejlődési Célok között szerepel a fenntartható városok
és közösségek és a minőségi oktatás. A fenntarthatóságra nevelés – amely magába
foglalja a természeti, az épített és társadalmi környezetet –, és az
egészintézményes megközelítés a jövő iskoláinak alapvető feladata.
Magyarországon mintegy ezer iskola ökoiskola, vagyis a diákok negyede tanul
ökoiskolában, a tankönyvből való tanítás, a tantárgyak által szétszabdalt
ismeretek, és a környezettel kapcsolatos témák mellőzöttsége azonban ma is
meglévő problémák. Az építészek oktatói tevékenységükkel ezeknek a problémáknak
az áthidalásához tudnak hozzájárulni: az épített környezethez, a valósághoz
kötött tanulás és a komplex pedagógiai és alkotótevékenységek által.
Végezetül Tatai
Mária, a Magyar Építész Kamarától, rövid történeti áttekintést nyújtott az
építészek közoktatásban vállalt szerepéről. Előadásában ismertette a 70’-es
évek első, egyedi kezdeményezéseit, melyek Gaul Emil, Szrogh György, Hőnich
Henrik és Makovecz Imre nevéhez fűződnek, majd a 80’-as évek tudatos
törekvéseit, amelyek a Magyar Építőművészek Szövetsége által meghirdetett
tanulmánypályázathoz kapcsolódtak, és amelyek közül a „Kerekegyházi
kísérletként” ismertté vált, nyolc éven át tartó iskolai program emelkedett ki.
Bár a program hivatalos engedélyt kapott, mint oktatható alternatíva, az
Iparművészeti Egyetem tanárképzésében pedig megjelent a környezetkultúra
tantárgy, és a tárgy-, és környezetkultúra a vizuális nevelés műveltségterület
hangsúlyos részévé vált a 1996-os Nemzeti Alaptantervben, ennek ellenére a
kezdeményezések elszigeteltek maradtak, az épített környezeti nevelés pedig nem
tudott elterjedni hazánkban. Egy hosszabb szünet után, a 2010-es évek elején
jelentek meg az újabb törekvések, immár egy új generáció kezdeményezésére. Kérdés,
hogy miképp lehet az új szervezetek és programok fenntartható működését
biztosítani, és az eredményeiket a formális oktatásba becsatornázni.
Építészek az Iskolában – a hazai gyakorlat:
A
konferencia második szekciójában hazai gyakorlatok kerültek bemutatásra. Mészáros Zsuzska, a Budapesti Fazekas
Mihály Gimnázium tanára és az MTA - ELTE Vizuális kultúra szakmódszertani
kutatócsoport tagja, a középiskolásokkal végzett munkáját, design oktatási
programját és saját fejlesztésű feladatait mutatta be. Csernyus
Lőrinc az Óbudai Waldorf Iskolában oktat építészettörténetet. A tanagyag
része a stílustörténeten túl a szerkezet-, és településtörténet, célja pedig a
komplex fejlesztés, integrálva a mozgásos, alkotó- és kognitív feladatokat. Gerzsenyi Judit és Dobos Botond a 2040 Fiatal Budaörsi Építészek Egyesületének
képviseletében helyi programjaikat ismertették. Az építészetet tágabban
értelmezve céljuk a szemléletformálás és a generációkon átívelő közösségépítés,
amit kulturális, építészeti témájú projekteken keresztül valósítanak meg. Tótpál
Judit DLA, a biatorbágyi Értéktár Bizottság vezetője a biatorbágyi iskolai
helyismereti programokat bemutatva az önkormányzat szerepvállalásából és az
Értéktár Bizottságok rendszeréből fakadó lehetőségeket emelte ki, amelyekre
alapozva teret kaphat az értékvédelem és a helyi identitás erősítése a
közoktatásban. Végezetül Prof. dr.
habil. Gaul Emil, az MTA - ELTE Vizuális kultúra szakmódszertani kutatócsoport
tagja, visszautalva Tatai Mária történeti előadására megjegyezte, hogy a jogi
keretrendszer kialakítása nem elegendő az épített környezeti nevelés
kanonizálásához, ez önmagában nem jelent biztosítékot. A Nemzeti Alaptanterv
hazánkban, ahogy más Európai országokban – még ha különböző mértékben is –
lehetőséget nyújt az épített környezettel kapcsolatos tartalmak beépítésére.
Ahhoz azonban, hogy ez a gyakorlatban is megvalósuljon, a társadalom széles
körében szükséges a szemléletváltás.
Kutatói impulzusok - a
PhD és DLA Szimpózium és az Építészek az Iskolában Konferencia közös
szekciója:
A
PTE Műszaki és Informatikai Karán megrendezésre kerülő Iványi Miklós Nemzetközi
PhD és DLA Szimpózium immár 13 éve nyújt lehetőséget fiatal építész kutatóknak,
hogy nemzetközi közönség előtt mutassák be legújabb eredményeiket. Idén egy, a
konferenciával közös szekcióban kerültek bemutatásra az épített környezeti
neveléshez kapcsolódó doktori kutatások. Berta-Szénási
Panna az épített környezet tanító hatását, illetve az építő tevékenységek
közben létrejövő tanulási folyamatokat vizsgálja. Rowell Ray Shih két közösségi tervezési esettanulmányt mutatott be
a Fülöp-szigetekről, amelyek során építészek diákokkal közösen tervezték meg az
iskolák multifunkcionális, evakuálás során átalakítható bútorzatát. Szösz Klaudia a Budapesten folytatott,
óvodai tereket vizsgáló kutatását mutatta be.
Építészek az iskolában – külföldi kitekintés:
Az
utolsó szekcióban a nemzetközi kitekintés került előtérbe, amely során a
környező országok épített környezeti nevelési gyakorlata és intézményrendszere
került bemutatásra. Elsőként Mina Sava,
a bukaresti De-a Arhitectura elnöke, ismertette a szervezetet, amely olyan
romániai építészeket tömörít, akik elkötelezett pedagógiai munkát folytatnak.
Saját programjaik mellett képzéseket szerveznek tanárok és építészek számára,
amelynek célja, hogy felkészítsék őket hosszú távú, iskolai, építészeti témájú
projektek lebonyolítására. Stephanie
Reiterer, a Regensburgi Egyetem Művészeti Nevelés Intézet tudományos asszisztense,
és az Architektur und Schule szervezet alelnöke, hasonló jellegű, a
pedagógusokat és építészeket célzó képzéseiket mutatta be. Előadásában nagy
hangsúlyt kaptak a 2018-as Európai Kulturális Örökség Éve alkalmából szervezett
programjaik, illetve az „ÉpítészIskolaBusz”, amellyel - a műhelymunkához
szükséges eszközökkel és önkéntes építészekkel – járják a bajorországi
iskolákat, építészeti programokat kínálva. Niina
Hummelin, a finn Arkki School for School of Architecture for Children and
Youth vezető tanára az Arkki iskola munkáját és szellemiségét mutatta be, amely
világszerte az első, kifejezetten építészeti iskolája. Az immár több helyszínen
működő intézmény a hazai zeneiskolákhoz hasonlóan iskolán kívüli szakköröket
kínálnak felmenő rendszerben, óvodás kortól az egyetemig. Dr. Barbara Feller, a bink – Initiative Baukulturvermittlung für
junge Menschen elnöke pedig az osztrák épített környezeti nevelők
ernyőszervezeteként működő bink munkáját ismertette. Saját programjaik közül
kiemelte az online ingyenesen letölthető építészeti témájú módszereket tartalmazó
füzeteket, illetve a get involved c. szimpóziumsorozatot, amelyet a Velencei
Építészeti Biennálé keretében szerveznek 2012 óta rendszeresen, azzal a céllal,
hogy az épített környezeti nevelés az építészeti diskurzus részévé váljon.
A külföldi példák hasznos impulzusokkal
szolgáltak a hazai intézmények és szakmai szervezetek számára, amelyek
segíthetnek a terület hosszú távú és széles körű fejlesztésében.
Építészek az iskolában –
tapasztalatcsere:
A
szekciók között interaktív workshopok és pódiumbeszélgetések keretében nyílt
lehetőség a résztvevők közötti tapasztalatcserére. A rendezvény célja volt – a jó gyakorlatok
megismerésén túl – a tapasztalatcsere és kapcsolatépítés lehetőségének
megteremtése, amely megalapozza a jövőbeni együttműködéseket. A beszélgetések
során előtérbe került a problémák és lehetőségek közös feltérképezése, a
tapasztalatok megvitatása és a különböző szemlélet-, és munkamódok megismerése,
és a közös projektek, együttműködések megtervezése.
Eredmények és kitekintés:
A
konferencián elhangzott előadások a közoktatás különböző szintjein, valamint a
nem formális oktatás területén folyó épített környezeti nevelési gyakorlatot
mutatták be. Bár a terület alapvetően interdiszciplináris, és ahogy gyakran
elhangzott, a pedagógusok és építészek együttműködését feltételezi, a mostani
eseményen az építészek szerepe volt a középpontban. Hazánkban egyelőre csak
elvétve végeznek építészek pedagógiai tevékenységet, a számuk azonban
folyamatosan nő. Mind az építész, mind a pedagógus szakma kezdi felismerni az
építészek oktatásba való bevonásának előnyeit. A környezetünk – ami egyre
inkább városi környezetet jelent – aktív, tevékeny megismerése a
személyiségfejlődés szempontjából kiemelkedően fontos, és az épített környezet
kiválóan alkalmas a tananyag tantárgyakon átívelő, komplex feldolgozására.
Ugyanakkor az épített környezet minősége szempontjából is elengedhetetlen, hogy
a társadalom tudatosan, értékeit is minőségét el-, és felismerve használja és
alakítsa azt. Jelen rendezvény teret adott – a gyakorlati példák megismerésén
és az elméleti kitekintésen keresztül, a pedagógusok és építészek közös
gondolkodáshoz, további lépések kidolgozásához, amelyek az épített környezeti
nevelés terjesztéséhez és fejlesztéséhez járulnak hozzá.
A téma relevanciáját bizonyította a nagy
szakmai érdeklődés, amely konferenciát övezte. Több, mint 50 résztvevő volt
jelen az ország különböző részeiről, jelentős szakmai, felsőoktatási,
közoktatási és közművelődési intézményeket képviselve. A konferencia előadásai
online elérhető konferenciafüzetben jelennek meg, szélesebb közönséget is
megszólítva, a fotókat pedig itt lehet megtekinteni.
Tóth Eszter
A
kultúrAktív Egyesület 2017/18-ban Építészet
és Pedagógia címmel konferenciasorozatot szervez, amelynek célja, hogy az
épített környezeti nevelés legújabb irányait és eredményeit tárja fel a szakmai
közönségnek.
A konferenciasorozat következő rendezvénye:
I. ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Időpont: 2017. május 11.
Helyszín: Budapest, SZIE Ybl Miklós
Építéstudományi Kar
III. ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS KISGYEMEKKORBAN
Időpont: 2018. április 5.
Helyszín: Budapest, ELTE Tanító- és Óvóképző
Kar
Szervező:
kultúrAktív Egyesület
Partnerek:
Magyar Építész Kamara, PTE Műszaki és Informatikai Kar
Támogatók:
Nemzeti Kulturális Alap | Dél-Dunántúli Építész Kamara | FinnAgora | Osztrák
Kulturális Fórum | Román Kulturális Intézet
Megjegyzések
Megjegyzés küldése