Ugrás a fő tartalomra

Álmodj lakótelepet! - IdőJárás Őrmezei Közösségi Fesztivál

2019. szeptember 15-én az egyesületünk is aktívan részt vett 11. kerületi Költők Parkjában megrendezett IdőJárás - Őrmezei Közösségi Fesztiválon. A szervezők (Újbuda Önkormányzata és a Kortárs Építészeti Központ – KÉK) felkérésére Böhler Nóra, Demeter-Guba Erzsébet, Szilágyi - Nagy Anna és Ádám László az „Álmodj lakótelepet!” című kreatív foglalkozással várta az érdeklődő gyerekeket. 

Standunk a fesztivál "főútvonala" mentén került felállításra, amely a lakótelep-építés és az álomlény-alkotás színes kellékeivel együtt hamar felkeltette az előttünk elhaladó kicsik és nagyok figyelmét. Ez a változó intenzitású, de folyamatos érdeklődés - mint ahogyan azt már foglalkozásainknál megszokhattuk – kissé megnehezítette, hogy minden gördülékenyen menjen, hiszen egyszerre kellett a már ott munkálkodó gyermekekkel és az újonnan érkezők tájékoztatásával is foglalkozni – de kis csapatunk ezt a feladatot is sikeresen megoldotta. 


Mi is volt tulajdonképpen az a nagy munka, amibe a gyerekek ilyen nagy lelkesedéssel vetették bele magukat? Egyrészt felépíthették saját lakótelepi épületeiket az előre kinyomtatott papír építőkocka - sablonokból. Az elemeket ki kellett vágniuk, majd hajtogatniuk, és végül a fülek mentén összeragasztaniuk. Ez viszont már csak az építkezés záróakkordját jelentette, hiszen az igazi kreatív alkotómunka még azt megelőzően zajlott, hogy a kis mesterek ollót ragadtak volna. Meg kellett tölteniük a kockák egyes oldalait tartalommal, később ugyanis ezek alkották a majdani épületeik homlokzatát. A kreatív ötletek tökéletes kibontakozásához és megvalósításához minden szükséges eszköz a rendelkezésükre állt: színes ceruzák, filctollak, zsírkréták, matricák. Sőt, a bélyegző készletünkkel a kultúrAktív Egyesület színes logóját is elkészíthették (ezért pedig hűtőmágnes volt a jutalom). Végeredményben egy dolog biztos: ezekre a lakótelepi épületekre már senki nem mondhatja, hogy szürkék és unalmasak. 



Akadt azonban még egy küldetés, ami az előzőnél is izgalmasabbnak bizonyult: az őrmezői lakótelep álomlényeinek megalkotása színes gyurmából, fapálcikákból és 3D-s mozgó szemmatricákból. A szobrászpalántáknak itt egyenesen kötelező volt szabadjára engedniük a fantáziájukat, aminek legnagyobb örömünkre maradéktalanul eleget is tettek. A szorgos kis kezek alatt egymás után öltöttek alakot a különösebbnél különösebb apró teremtmények, hogy azután a lakótelep különböző – az alkotóik által kiválasztott – helyszíneit benépesítve, rövid időre modellt álljanak egy fotó erejéig.





Összességében ezen a szép, napsütéses és jó hangulatú szeptemberi napon nem kisebb dolog történt, mint hogy Őrmező – reméljük, nem csak egy délutánra - varázshellyé változott.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...