Az óvodában remek lehetőségünk adódik épített környezeti neveléssel foglalkozni, hiszen a gyerekek elemi igénye az építés. Szabad játék során építenek kockákból, legóból, kuckót párnákból, takarókból, homokból várat vagy alagutat. Tervezett tevékenységet a saját érdeklődésükre építve tudunk bevezetni. A vizuális nevelés része az építés, a külső világ tevékeny megismerésén belül a lakókörnyezet és az óvoda környezetének megismerése.
A legtöbb óvodában témahetek alapján folyik a nevelői munka, egy téma
mentén fűzzük föl a heti foglalkozásokat a énekléstől elkezdve a versen
és mesén keresztül a mozgásig, tehát nagyon komplex módon körbejárjuk és
és sok irányból közelítjük meg az adott témát. Ez lehet például az óvoda épülete és környezete; de lehet az állatok lakóhelyével vagy egy város épületeivel is foglalkozni.
Most nosztalgiázunk egy picit és elővesszük a “fényképalbumainkat”, amik elmesélik két foglalkozás történetét:
Demeter - Guba Erzsébet - Építés természetes anyagokkal
Óvodapedagógus hallgatóként a budapesti Palánta Alapítványi Óvodát
választottam több féléven keresztül gyakorlati óvodaként. Itt valósult
meg két épített környezeti nevelés témához kapcsolódó tervezett
tevékenységem is. Mese témahéten az óvodásokkal természetes anyagok
felhasználásával az óvoda udvarán minden gyermek elkészíthette a saját
manó házát, voltak, akik együtt építkeztek. Az építés előtt közösen
kijelöltük a területét az épülő manó házaknak, majd megterveztük, hogy
kié hova kerüljön. Ezután sokáig játszottak velük a gyerekek az udvari
szabadjáték során, fokozatosan bővítve őket, a belsőépítészetre,
berendezésre is hangsúlyt fektetve, egészen addig, míg újra a természet
részévé váltak az épületek. Külön élményt jelentett és az
összehasonlításra adott lehetőséget, hogy az óvodával szomszédos telken
épp egy társasházat építettek.
Állatok lakóhelye-Fészeképítés
Állatok lakóhelye-Fészeképítés
A témahéten az óvodások megismerkedtek különböző állatokkal és azok lakóhelyeivel. Kiemelten foglalkoztak a madarakkal, így ehhez kapcsolódóan egy összefüggő három napon át zajló alkotó tevékenység során az óvoda udvarán egy óriás méretű fészket építettünk. A folyamat során vályogot készítettünk, fűzfa alapra fűztünk ágakat és szalmával béleltük ki az óriási madárfészkünket. A tevékenység során a természetes építőanyagokkal ismerkedhettek meg a gyerekek.
1. Meghívtunk egy építészt, aki mesélt a munkájáról, megmutatta, hogy
hogyan néznek ki a tervrajzok, látványtervek. A gyerekeknek nagyon
érdekesek ezek a rajzok, szívesen nézegetik őket. Kitaláltunk hozzájuk
kapcsolódó játékokat (megtanulhatjuk alapszinten értelmezni ezeket a
rajzokat, ők is készíthetnek hasonlót, történeteket mesélhetünk hozzájuk
kapcsolódóan). Beszélgettünk arról, hogy milyen fajta épületeket
tervez, milyen fajta épületeket ismernek a gyerekek és mik találhatók
egy városban.
2. A következő lépésben a gyerekek váltak építésszé: elkészítették a saját
maguk által elképzelt épületet. Papírdobozokból és különféle
hulladékokból maketteztek. Vágtak, ragasztottak, a végén pedig színes
papírokkal és rajzolással díszítették a munkájukat.
3. Az elkészült épületeket egy nagy alapra helyeztük, és felépítettünk egy
közös várost. A város továbbfejleszthető: felfesthetnek további
közlekedési útvonalakat, “ültethetnek” növényzetet, és adhatnak hozzá
utcabútorokat.
4. Volt, aki egy különleges csúszdapályát épített, rögtön ki is próbáltuk egy golyóval. Ezt az építményt egy olyan kisfiú készítette, akinek kevés önbizalma volt a kézműves tevékenységekkel kapcsolatban (“Én ezt nem tudom megcsinálni”), de az építő játékban mégis szárnyalt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése