Webináriumsorozatunk első alkalmán olyan térképezési gyakorlatokkal ismerkedtünk meg, amelyeket nemzetközi és hazai előadóink sikeresen alkalmaznak munkájuk során. Ebbe adunk most egy kis betekintést. Ha lemaradtál volna róla, de érdekel hogyan lehet gyerekekkel közösen tervezni, akkor az első lépéshez nyújtunk segítséget előadóink inspirálása mentén. Az angol webinárium előadásait pedig (magyar felirattal) megtekintheted Youtube-on:
Karsten – Fedezz fel
játékkal! //
Eszter – Idézz fel
élményeket!
MARA
TIPPEK:
Mara tanácsa, hogy építs
a saját tapasztalatokra és megélt élményekre! Így könnyebben előhívhatók
preferenciák egy adott környezet jellemzőivel kapcsolatban. Hiszen a számunkra
kedves emlékek legtöbbször számunkra kedves környezetben zajlanak, vagy az adott
környezet egy jó emlék, élmény miatt válik kedvessé. Tehát az élményszínezet és
környezet közötti kapcsolat kölcsönös.
Gyerekek esetében
hangsúlyozottan fontos az indirekt „irányítás”, direkt kérdésekre nem fogunk
tőlük érdemben választ kapni. Így próbálj meg előhívni átélt érzéseket,
emlékeket, élményeket, melyek érzelmi töltettel bírnak, ez hassa át a
módszered.
PRAKTIKÁK:
Legyen egyszerűen
megvalósítható.
Kevés kellékkel könnyebb alkalmazhatóságot és adaptációt érsz el.
Vezesse sikerélményhez a
résztvevőket.
Kellemes élmény és pozitív megerősítés fog kapcsolódni egy-egy módszer közben
végrehajtott tevékenységhez. Ez segíti a későbbi elköteleződést és bevonódást a
környezetalakításába.
Fontos emellett szem
előtt tartani az online megvalósíthatóság kérdéskörét.
MÓDSZER:
Rajzold le a kedvenc helyedet a természetben!
●
Gondolkozz el, miért
szereted, mit szoktál ott csinálni?
●
Ezután rajzold meg és
írj mellé címszavakat!
●
Végül mutasd be és
meséld el mi látható a rajzon!
Eszközök: papír, ceruza/ toll/ zsírkréta
Előnye: Egyszerű, kevés kellékkel megvalósítható; élményszerű és gyorsan
megvalósítható továbbá online körülmények között is működőképes; élményt adó
tevékenység; kommunikációs képességeket s önkifejezést (szóban és írásban)
fejleszti
KARSTEN
TIPPEK:
Karsten tippje, hogy vezesd be őket egy fantáziavilágba,
egy valós fantáziavilágba, ami mindennap körülvesz bennünket csak figyelni
kell. Fontos a tudatosság, a minket körülvevő épített és természeti környezet
megfigyelése.
Igazán
izgalmas dolgokat láthatsz meg magad körül, ha körbenézel egy olyan helyen,
ahol minden nap sok időt töltesz. Gondolj bele például, ha jól megfigyeled az
iskoládat…Milyen lény lenne, hány szeme van, sőt otthonodat is láthatod egy
álmos manónak. Fontos, hogy ehhez neked is el kell engedni magad és máshogy
látni a környzeted!
PRAKTIKÁK:
Sétáljatok, járjatok körbe különböző tereken, ahol egyébként
is sok időt töltötök…Gondolkozz el saját magad is,
ne csak a gyerekek:
●
Mit látsz egy-egy
repedésben, horpadásban, milyen csodálatos lény bújt meg egy betonfelület
repedésében, a falon megült mohában?
●
Kik azok a lények,
akikkel együtt vagyunk a környezetünkben?
●
Vigyetek rajzlapot, skicceljetek,
jegyzeteljetek…mutassátok meg egymásnak mit találtatok!
MÓDSZER:
A: Gyerekek
kapnak egy térképet:
●
bejelölik az utat amin
elmennek a pontból b-be
●
az út során mindenféle
kérdésre kell válaszolniuk (ami az adott környezettel
kapcsolatos és segíti a tudatos megfigyelést)
B: Egy
adott környék felfedezése:
●
képek a környéken
található terekről, épületekről
●
meg kell találni hol van
az adott hely
C: Mit
látunk bele pici dolgokba?
●
Figyeltesd meg az
épületek „hibáit”, részleteit (repedés, vakolat omlás, festés pontatlansága)
●
Mit látsz benne a
„hibán” kívül? Ki az az arc/ alak? Mi az a kép amit megmutat neked?
Eszközök: térképek, ceruza/ esetleg post it/ cetlik; képek házakról/
épületekről/ szobrokról egy adott környéken; „varázsszemüveg” amit használsz az
utad során
Előnye: kreativitást fejlesztő; aktív tevékenységeken és tapasztaláson
alapul; fejleszti a térérzékelést és észlelést, tájékozódást
ESZTER
TIPPEK: Eszter tippje szintén megélt élmények és emlékek felidézésére
irányul. A gyermekeket irányító kérdések, instrukciók mentén segíti hozzá
gondolataik kifejezéséhez. Mire emlékeznek egy-egy térrel kapcsolatban? Amennyiben
így indulunk neki egy feltérképezésnek viszonylag könnyen feltárhatóvá válnak
azok a motívumok, amelyek minden gyerekben valamiért megmaradtak. Fiatalabb
korosztály esetében nagy valószínűsége van tárgydominancia megjelenésének. Egy
térben lévő kedvelt tárgyaikat, (játék)eszközeiket előszeretettel
ábrázolják vagy éppen egy jellegzetes, karakterisztikus elemét a térnek.
Figyeljünk oda, hogy úgy tegyük fel a kérdést, hogy az általunk megismerni
kívánt kérdésre kapjunk választ belőle, illetve vegyük figyelembe a
korosztályok gondolkodásmódbeli sajátosságait.
PRAKTIKÁK:
A kérdésfeltevés ne legyen direkt, hanem indirekt módon próbálja megragadni azt
a tényezőt, amire kíváncsiak vagyunk. Fontos figyelembe venni milyen
korosztállyal végezzük a vizsgálódást, hiszen nagy eltérések lehetnek abban,
hogy a gyermekek éppen melyik fejlődési fázisban vannak, mi az ami meghatározza
aktuális gondolkodásmódjukat, észlelésüket, érzékelésüket. Például:
●
Milyen emlékeid vannak
az iskolaudvarról a karantén előtti időből?
●
Kérlek rajzold le magad
a kedvenc tevékenységed közben, amit az udvaron szoktál csinálni!
●
Mit csinálnál szívesen
egy adott helyen (pl. udvar)?
MÓDSZER:
Rajzolás különböző instrukciók kérdések mentén, amelyet mindenki
az adott kontextusnak megfelelően alakíthat (tanterem, folyosó, udvar) át.
Eszközök: színes ceruza, papír, lehet: zsírkréta, festék egyéb
nyomhagyásra alkalmas eszközök
Előnye: Egyszerű, kevés kellékkel megvalósítható; Online is adaptálható;
Élményszerű
Megjegyzések
Megjegyzés küldése