Három előadónk: HÚSZNEGYVEN Egyesület - Virt Ágnes és Gerzsenyi Judit (Budaörs), Barbara Feller (Architekturstiftung Österreich - Bécs), Marta Brković Dodig (ARQubator - Belgrád / Berlin)
HÚSZNEGYVEN egyesület– Beszélj “gyermeknyelven”!
Barbara– Bújj bele egy szerepbe!
Marta– Gondolkozz játékban!
A webinárium megtekinthető Youtube-on.
HÚSZNEGYVEN egyesület// Beszélj gyereknyelven!
TIPPEK:
Ágnes és Judit tippje a priorizálás esetében a gyermeki nyelvezet, gondolkodás szem előtt tartása. Úgy próbáld felderíteni mi a legfontosabb a gyermekek számára, hogy lefordítod az ő nyelvükre azt, amire kíváncsi vagy és ennek mentén méred fel egy tér, helyszín gyengeségeit, erősségeit, a benne rejlő lehetőségeket és esetleges veszélyeket.
PRAKTIKÁK: Ne kérdezz rá direkt, mert nem fogsz használható választ kapni. Igyekezz úgy kérdéseket formálni, hogy indirekt irányítsd a gondolatokat egy helyszínnel kapcsolatos gyengeségek, erősségek, lehetőségek és veszélyek megtalálására. Alakítsd át a kérdésfeltevés módját!
MÓDSZER:
SWOT analízis - erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek megfogalmazása
Gondold át és formáld meg alaposan a kérdéseid a 4 kategória mentén:
Mit mutatnál meg mindenképpen a legjobb barátodnak az udvaron/ iskolában/ osztályteremben?
Melyik az a hely, amit nem szívesen mutatnál meg?
Mit hiányolsz az udvarról?
Ha lenne egy varázspálcád….mi az, amit az udvarra varázsolnál/ mi az amit megváltoztatnál?
Használhatsz óriás térképet, amelyen érzelmet kifejező emojikkal jelölhetik a gyerekek a helyekkel kapcsolatos érzéseiket, vagy akár elképzeléseiket, különféle képkártyákkal. Így indirekt megjelenítik a SWOT analízis 4 fő kérdéskörét. Itt lehetsz kreatív és kitalálhatsz egyéb jelölő lehetőségeket annak függvényében mit szeretnél feltárni.
Eszközök: óriás térkép, jelölők: emoji matricák, színes öntapadós kártyák (különböző dolgokat fejezhetnek ki: ezt a foglalkozás tervezője találja ki), eszközökről, növényekről képek/ matricák; kérdéskártyák (amennyiben nem szóban kérdezel)
Előnye: indirekt módszer, szemléletes: vizuálisan megjeleníti az adott hellyel kapcsolatos gondolatokat, érzéseket; aktív tevékenység és elgondolkoztat; fejleszti a térészlelést és érzékelést; képzeletet, kreativitást megmozgató; online felületen (pl. mural, mentimeter, miro board, google jamboard) is alkalmazhatod
Barbara // Bújj bele egy szerepbe!
TIPPEK:
Teremts egy olyan szituációt, ahol a gyerekek beleélhetik magukat valamilyen szerepbe, és a szerepjáték segítségével a célotok: új funkciót adni egy térnek/ épületnek/ üres helyszínnek közösen a gyerekekkel. Ehhez használható szerepkártya, de a gyerekek is kitalálhatnak maguknak szerepeket.
PRAKTIKÁK: Ehhez a játékhoz fontos egy “moderátor” (felnőtt), aki irányítja, kézben tartja a folyamatot és vezeti. Ne feledkezz meg arról, hogy moderátorként is vonódj be és ne külső irányítója legyél a folyamatnak, hanem egy belső irányító, aki nem dominálja túl a játékot, de kérdéseivel, felvetésével irányítja. Legyél igazi játszó játékmester!
MÓDSZER:
A helyszín/ épület ismerete, megfigyelése az első lépés
Utána résztvevők ismerkedjenek a szerepükkel! Gondolják végig, hogy milyen szempontok szerint használnák a teret/ épületet az adott szerepben.
Attól függően mit szeretnél átalakítani, a játék résztvevőivel jelöljétek a szempontjaitokat: térképen, épület/ városrész fényképén vagy akár a valódi térben is különböző eszközök segítségével
Harmadik lépésben meg kell fogalmaznotok egy konszenzust a jelölések alapján, hogy mi az az irány, amiben tovább haladtok majd.
Eszközök: szerepkártyák; jelölő eszközök papír/kép alapú megoldás esetén pl.: matrica, post it, kép // térbeli megoldás esetén: színes szalag, madzag; színes figyelemfelkeltő kartondoboz, labda, babzsák, amivel egy-egy helyet jelölni lehet, vagy az ott lévő tárgyakat
Előnye: izgalmas, fantázia világba vezet mégis valós; mozgósít; segít “távolabbra” tekinteni; online felületen is alkalmazható
Marta // Gondolkozz játékban!
TIPPEK:
Teremts egy olyan szituációt, ahol a gyerekek beleélhetik magukat valamilyen szerepbe, és a szerepjáték segítségével a célotok: új funkciót adni egy térnek/ épületnek/ üres helyszínnek közösen a gyerekekkel. Ehhez használható szerepkártya, de a gyerekek is kitalálhatnak maguknak szerepeket.
PRAKTIKÁK: Ehhez a játékhoz fontos egy “moderátor” (felnőtt), aki irányítja, kézben tartja a folyamatot és vezeti. Ne feledkezz meg arról, hogy moderátorként is vonódj be és ne külső irányítója legyél a folyamatnak, hanem egy belső irányító, aki nem dominálja túl a játékot, de kérdéseivel, felvetésével irányítja. Legyél igazi játszó játékmester!
MÓDSZER:
A helyszín/ épület ismerete, megfigyelése az első lépés
Utána résztvevők ismerkedjenek a szerepükkel! Gondolják végig, hogy milyen szempontok szerint használnák a teret/ épületet az adott szerepben.
Attól függően mit szeretnél átalakítani, a játék résztvevőivel jelöljétek a szempontjaitokat: térképen, épület/ városrész fényképén vagy akár a valódi térben is különböző eszközök segítségével.
Harmadik lépésben meg kell fogalmaznotok egy konszenzust a jelölések alapján, hogy mi az az irány, amiben tovább haladtok majd.
Eszközök: szerepkártyák; jelölő eszközök papír/kép alapú megoldás esetén pl.: matrica, post it, kép // térbeli megoldás esetén: színes szalag, madzag; színes figyelemfelkeltő kartondoboz, labda, babzsák, amivel egy-egy helyet jelölni lehet, vagy az ott lévő tárgyakat
Előnye: izgalmas, fantázia világba vezet mégis valós; mozgósít; segít “távolabbra” tekinteni; online felületen is alkalmazható
Megjegyzések
Megjegyzés küldése