Ugrás a fő tartalomra

MINDEN TÉRBEN GYEREKEKKEL 2.0 – Fején találni a szöget!


A Minden térben gyerekekkel webinárium sorozat második alkalmának a
priorizálás, közösségi vízióalkotás és célok megfogalmazása állt a középpontjában. Előadóink abba adtak betekintést saját tapasztalataikon és gyakorlatukon keresztül, hogy hogyan lehet mindezt fiatalokkal megvalósítani, milyen lehetőségeink vannak erre. 

Három előadónk: HÚSZNEGYVEN Egyesület - Virt Ágnes és Gerzsenyi Judit (Budaörs), Barbara Feller (Architekturstiftung Österreich - Bécs), Marta Brković Dodig (ARQubator - Belgrád / Berlin)


HÚSZNEGYVEN egyesület– Beszélj “gyermeknyelven”!

Barbara– Bújj bele egy szerepbe!

Marta– Gondolkozz játékban!

A webinárium megtekinthető Youtube-on.




HÚSZNEGYVEN egyesület// Beszélj gyereknyelven!

TIPPEK:

Ágnes és Judit tippje a priorizálás esetében a gyermeki nyelvezet, gondolkodás szem előtt tartása. Úgy próbáld felderíteni mi a legfontosabb a gyermekek számára, hogy lefordítod az ő nyelvükre azt, amire kíváncsi vagy és ennek mentén méred fel egy tér, helyszín gyengeségeit, erősségeit, a benne rejlő lehetőségeket és esetleges veszélyeket.

PRAKTIKÁK: Ne kérdezz rá direkt, mert nem fogsz használható választ kapni. Igyekezz úgy kérdéseket formálni, hogy indirekt irányítsd a gondolatokat egy helyszínnel kapcsolatos gyengeségek, erősségek, lehetőségek és veszélyek megtalálására. Alakítsd át a kérdésfeltevés módját!

MÓDSZER

SWOT analízis - erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek megfogalmazása

Gondold át és formáld meg alaposan a kérdéseid a 4 kategória mentén:

  • Mit mutatnál meg mindenképpen a legjobb barátodnak az udvaron/ iskolában/ osztályteremben?

  • Melyik az a hely, amit nem szívesen mutatnál meg?

  • Mit hiányolsz az udvarról?

  • Ha lenne egy varázspálcád….mi az, amit az udvarra varázsolnál/ mi az amit megváltoztatnál?

Használhatsz óriás térképet, amelyen érzelmet kifejező emojikkal jelölhetik a gyerekek a helyekkel kapcsolatos érzéseiket, vagy akár elképzeléseiket, különféle képkártyákkal. Így indirekt megjelenítik a SWOT analízis 4 fő kérdéskörét. Itt lehetsz kreatív és kitalálhatsz egyéb jelölő lehetőségeket annak függvényében mit szeretnél feltárni.

Eszközök: óriás térkép, jelölők: emoji matricák, színes öntapadós kártyák (különböző dolgokat fejezhetnek ki: ezt a foglalkozás tervezője találja ki), eszközökről, növényekről képek/ matricák; kérdéskártyák (amennyiben nem szóban kérdezel)

Előnye: indirekt módszer, szemléletes: vizuálisan megjeleníti az adott hellyel kapcsolatos gondolatokat, érzéseket; aktív tevékenység és elgondolkoztat; fejleszti a térészlelést és érzékelést; képzeletet, kreativitást megmozgató; online felületen (pl. mural, mentimeter, miro board, google jamboard) is alkalmazhatod



Barbara // Bújj bele egy szerepbe!

TIPPEK:

Teremts egy olyan szituációt, ahol a gyerekek beleélhetik magukat valamilyen szerepbe, és a szerepjáték segítségével a célotok: új funkciót adni egy térnek/ épületnek/ üres helyszínnek közösen a gyerekekkel. Ehhez használható szerepkártya, de a gyerekek is kitalálhatnak maguknak szerepeket.

PRAKTIKÁK: Ehhez a játékhoz fontos egy “moderátor” (felnőtt), aki irányítja, kézben tartja a folyamatot és vezeti. Ne feledkezz meg arról, hogy moderátorként is vonódj be és ne külső irányítója legyél a folyamatnak, hanem egy belső irányító, aki nem dominálja túl a játékot, de kérdéseivel, felvetésével irányítja. Legyél igazi játszó játékmester!

MÓDSZER

  1. A helyszín/ épület ismerete, megfigyelése az első lépés

  2. Utána résztvevők ismerkedjenek a szerepükkel! Gondolják végig, hogy milyen szempontok szerint használnák a teret/ épületet az adott szerepben.

  3. Attól függően mit szeretnél átalakítani, a játék résztvevőivel jelöljétek a szempontjaitokat: térképen, épület/ városrész fényképén vagy akár a valódi térben is különböző eszközök segítségével

  4. Harmadik lépésben meg kell fogalmaznotok egy konszenzust a jelölések alapján, hogy mi az az irány, amiben tovább haladtok majd.



Eszközök: szerepkártyák; jelölő eszközök papír/kép alapú megoldás esetén pl.: matrica, post it, kép // térbeli megoldás esetén: színes szalag, madzag; színes figyelemfelkeltő kartondoboz, labda, babzsák, amivel egy-egy helyet jelölni lehet, vagy az ott lévő tárgyakat

Előnye: izgalmas, fantázia világba vezet mégis valós; mozgósít; segít “távolabbra” tekinteni; online felületen is alkalmazható


Marta // Gondolkozz játékban!

TIPPEK:

Teremts egy olyan szituációt, ahol a gyerekek beleélhetik magukat valamilyen szerepbe, és a szerepjáték segítségével a célotok: új funkciót adni egy térnek/ épületnek/ üres helyszínnek közösen a gyerekekkel. Ehhez használható szerepkártya, de a gyerekek is kitalálhatnak maguknak szerepeket.

PRAKTIKÁK: Ehhez a játékhoz fontos egy “moderátor” (felnőtt), aki irányítja, kézben tartja a folyamatot és vezeti. Ne feledkezz meg arról, hogy moderátorként is vonódj be és ne külső irányítója legyél a folyamatnak, hanem egy belső irányító, aki nem dominálja túl a játékot, de kérdéseivel, felvetésével irányítja. Legyél igazi játszó játékmester!

MÓDSZER

  1. A helyszín/ épület ismerete, megfigyelése az első lépés

  2. Utána résztvevők ismerkedjenek a szerepükkel! Gondolják végig, hogy milyen szempontok szerint használnák a teret/ épületet az adott szerepben.

  3. Attól függően mit szeretnél átalakítani, a játék résztvevőivel jelöljétek a szempontjaitokat: térképen, épület/ városrész fényképén vagy akár a valódi térben is különböző eszközök segítségével.

  4. Harmadik lépésben meg kell fogalmaznotok egy konszenzust a jelölések alapján, hogy mi az az irány, amiben tovább haladtok majd.


Eszközök: szerepkártyák; jelölő eszközök papír/kép alapú megoldás esetén pl.: matrica, post it, kép // térbeli megoldás esetén: színes szalag, madzag; színes figyelemfelkeltő kartondoboz, labda, babzsák, amivel egy-egy helyet jelölni lehet, vagy az ott lévő tárgyakat

Előnye: izgalmas, fantázia világba vezet mégis valós; mozgósít; segít “távolabbra” tekinteni; online felületen is alkalmazható



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

SAFECITY 1.0 konferencia – hogyan lehet a városokat építészeti eszközökkel biztonságossá tenni?

Hogyan lehet biztonságos tereket létrehozni, és hogyan tudjuk építészeti eszközökkel növelni a városlakók biztonságérzetét? A SAFECITY 1.0 konferencia ezeket a kérdéseket járta körül számos terület – építészet és várostervezés, oktatás és gyermekvédelem, szociológia és bűnmegelőzés – felől. Részletes beszámoló következik! Képzeld el, ahogy átvágsz egy téren. Biztonságban érzed magad, ha a terület kihalt és magas sövények, fák szegélyezik? Vagy inkább olyan helyet választanál, ahol sokan mozognak, és a terület átlátható? A válasz magától értetődőnek tűnik, mégsem az – többek közt erre is kézzelfogható példákkal szolgált a konferencia, amely egy, az építészek és urbanisták számára általában ismeretlen terület, az építészeti eszközökkel történő bűnmegelőzés témakörét járta körül. Mi az építészeti bűnmegelőzés? Egyszerű, kreatív eszközök tárháza, amelyeket tudatosan alkalmazva élhetőbb városokat hozhatunk létre. A világon már sok helyen sikeresen alkalmazott módszerrel a hazai sz

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan