Ugrás a fő tartalomra

PARTICIPÉCS: egy városfejlesztő játék tervezése

A ParticiPécs egy városfejlesztő társasjáték, amit pécsi fiatalokkal és szakemberekkel közösen hozunk létre. Havonta szervezünk játékfejlesztő workshopokat, amelyek során elmélyülünk a játéktervezés és a városfejlesztés kérdéseiben, és a tanulási folyamat során létrehozzuk a ParticiPécs társasjátékot.  Az élőtársas bemutatóját 2014 márciusára tervezzük, és önkénteseink segítségével több tucat közösségi játékot szervezünk tavasszal az egész városban: iskolákban, köztereken, kulturális intézményekben. A projekt második részében a játékfejlesztő csapattal elkészítjük a ParticiPécs játék egyszerűbb online verzióját, ami még szélesebb körben teheti ismertté a játékot és annak fő üzenetét: VEGYÉL RÉSZT A KÖRNYEZETED ALAKÍTÁSÁBAN!

A JÁTÉK
Az oktatójáték célja, hogy a fiatalok játékos módon sajátítsanak el olyan cselekvési mintákat, amelyek hozzásegítik őket, hogy konstruktív és proaktív módon alakítsák saját környezetüket. A játék során tanulhatnak a lakókörnyezetükről, Pécsről, a városi terekről és a beavatkozási lehetőségekről, és olyan problémákon gondolkodhatnak közösen, amik befolyásolják hétköznapi életüket. A 25 m² alapterületű játéktáblán a résztvevők kedvük szerint alakíthatják a várost. 




A FEJLESZTŐ CSAPAT
A játékot egy gimnazistákból, egyetemistákból és fiatal önkéntesekből álló csapat fejleszti és dolgozza ki. A fejlesztőcsapat tagjai különböző pécsi általános és középiskolákból érkeztek: Nagy Csilla, Divéki Lili, Németh Réka, Schillinger Laura, Ignácz Dávid és Orcsik Dávid. A fejlesztő csapat önkéntesei: Garamvölgyi Róbert (informatikus), Gyergyák János (várostervező, építész), Herner Ákos (ifjúsági munkás), Plutzer Anikó (építész), Bencze Zoltán (építész) és Szolga Zsófi (grafikus). A projektvezető Tóth Eszter, aki a gyerekek és fiatalok részvételéről, illetve a részvételi társasjátékokról írja doktori disszertációját a Hamburgi HafenCity Egyetemen. A tanulási és tervezési folyamatot facilitáló coach Katona Réka, aki az ELTE PPK neveléselmélet programjában doktorizik, a grafikus pedig Sirály Dóri, aki a Pop-up Pest játék vizuális kialakítását készítette. 



JÁTÉKTERVEZŐ WORKSHOPOK
Havonta egyszer tartunk kétnapos ParticiPécs workshopot a Pécs Normandia Lions Klub közösségi helységében. A foglalkozásokon a játéktervezés mellett kiemelt szerepet kapnak a városfejlesztéshez kapcsolódó tartalmak is, mint az az épített környezetre vonatkozó alapismeretek (fizikai és társadalmi környezet ismerete és elemzése)  és az állampolgári részvétel (pozitív szemléletmód, a másokkal szembeni viselkedés, tolerancia, kommunikáció). A legfontosabb szerepet természetesen a játék és a játszás kapja, illetve a játékokon, és játékos feladatokon keresztül a környezetünk, és a környezetünkben jelenlévő viszonyrendszerek és cselekvési kompetenciáik megismerése. 



FOLYTATÁS
Az egyesületünk blogján nyomon követhetitek a ParticiPécs tervezési folyamatát, hamarosan jönnek a beszámolók az egyes workshopokról!

A projektet az Európai Unió Fiatalok lendületben Programja támogatja. 

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...