Az októberi ParticiPécs
foglalkozáson végre belemerültünk a játéktervezés alapismereteibe. Az első
tisztázandó kérdés az volt, hogy mit is csinál egy igazi játéktervező.
Elkezdtük összegyűjteni, hogy milyen ismeretekre, kompetenciákra van szükség
egy játék megtervezéséhez. Ezután végiggondoltuk, hogy a mi csapatunk tagjai milyen
ismeretekkel és kompetenciákkal rendelkeznek. Rájöttünk, hogy a ParticiPécs
csapat rendkívül színes: van mérnök és író, van aki programozni szeret, van aki
építészetet tanul, van, aki inkább rajzban tudja elmondani a gondolatait, van,
aki versben. Minden feltétel adott ahhoz, hogy közösen játékot tervezzünk. Hogy
ezt el is higgyük magunkról, többször is elismételtük hangosan a következő
mondatot: játéktervező vagyok!
A játéktervező tulajdonképpen
élményt hoz létre, a játék maga csupán egy eszköz az a cél eléréséhez. ha jó
játékot akarunk tervezni, akkor először azt kell meghatároznunk, hogy milyen
élményt szeretnénk a játékkal előhozni. Majd végig kell gondolni, hogy mik azok
az elemek, amelyek ezt az élményt előidézhetik. Visszaemlékeztünk, hogy mik
voltak életünk során a kedvenc játékaink és ezek milyen élményt hoztak létre,
illetve megvizsgáltuk, hogy pontosan mi okozta ezeket az élményeket (például meglepetés,
szórakozás, problémamegoldás, kíváncsiság, társas interakciók, a játék belső
értékei, stb…)
Természetesen ahhoz, hogy magáról
a játékélményről elmélkedjünk, szükség volt arra is, hogy mi magunk is átéljük a
játékok nyújtotta élményt. Ezért a workshop során sokat játszottunk. Például mozgásos
játékokat, jégtörőket, mint a szamurájkard, vagy az egyiptomi piac. Folytattuk
a csapatépítő feladatokat is, például egymás kezével írtunk értékelést arról,
hogyan éreztük magunkat, úgy próbáltunk egymásra hangolódni, hogy szavak nélkül
igyekeztünk összehangolni a karjaink mozgását, és becsukott szemmel vezettük
egymást az udvaron. Majd a reggeli érzelmeinket formáltuk szoborba, és
elmutogattuk egymáson, milyen volt az előző napunk. Kipróbáltunk egy problémamegoldó
feladatot, amelyben mindenki elvesztette valamely képességét (a játékosok a tapintásukat,
látásukat, vagy a hangjukat nem használhatták, és így kellett közösen logót
készíteni a ParticiPécs játéknak). Ez nagyon nehéznek bizonyult, de rengeteget
tanultunk belőle és ennek hatására a csapat úgy döntött, hogy a testi
fogyatékkal élők szempontjait mindenképpen bele kell építeni a ParticiPécs társas
koncepciójába. A történetmesélést is kipróbáltuk a sztoridominó nevű
kártyajátékkal. Ez annyira tetszett a csapatnak, hogy a következő alkalomra
megcsináltuk a saját ParticiPécs sztoridominónkat. Mindenki gyűjtött városi
fotókat, helyszínekről, helyzetekről, emberekről a városban, ezeket pedig
kártyalapokra nyomtattuk. A kártyalapok véletlenszerű egymás mellé helyezésével
új történet áll össze minden játék alkalmával, és ez segít minket ráhangolódni
a pécsi társas tervezésére.
A workshop második napján már
konkrétan Péccsel foglalkoztunk. Elkezdtünk gondolkodni a játék témáján. Ráhangolódásképpen
természetesen játszottunk: Pécsgépet készítettünk olyan hangokból, amiket a
városban hallhatunk. Az ötleteléshez hasznos tippeket gyűjtöttünk össze,
kipróbáltunk különböző brainstorming technikákat, asszociációs láncokat,
kreatív írásos gyakorlatokat. Ennek eredeményeképpen összeírtunk rengeteg
ötletet, amik támpontot nyújthatnak a társas koncepciójának kialakításakor.
Végül pedig azt próbáltuk
meghatározni, hogy Pécs város mely részei alkossák a ParticiPécs játék alapját.
Ezért mentális térképet rajzoltunk. Mindenkinek lehetősége volt arra, hogy megrajzolja
saját, szubjektív várostérképét, bejelölve azok határait, a főbb tájékozódási
pontokat, az azokat összekötő útvonalakat és a csomópontokat. Ezután bemutattuk
egymásnak a térképeinket és összefoglaltuk, hogy mi az, ami egyezik a
térképeken, mik azok a városrészek, amiket mindenki kiemelt, mik azok, amik
egyáltalán nem szerepeltek a rajzokon. Nagyon érdekes megfigyeléseket tettünk a
nap során, és a feladatoknak köszönhetően elkezdett körvonalazódni a ParticiPécs
játék tematikája.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése