A ParticiHét során Pécs köztereit alakítottuk át fiatalokkal – egyelőre a ParticiPécs játék terében, de azzal a céllal, hogy erősítsük a játékosok aktív részvételét a lakókörnyezetük alakításában. Egy héten keresztül minden nap más iskolában játszottunk a városfejlesztő társasjátékkal, kicsikkel és nagyokkal. Virágokat ültettünk, gerilla horgoltunk, padot festettünk, parkour versenyt szerveztünk, közösségi kertészkedtünk és rengeteg kreatív ötletet dolgoztunk ki, amikkel szebbé és élhetőbbé varázsolhatnánk a városi tereket.
De mi is az a ParticiPécs?
A ParticiPécs egy kooperatív városfejlesztő
társasjáték, amelynek alapja Pécs városa, a kerettörténete pedig a valóság… A
játék egy szombati napot mesél el, amelyen néhány fiatal összefog, hogy kis
léptékű köztéri beavatkozásokkal szebbé, érdekesebbé és élhetőbbé tegyék a
várost. Az akciókat azonban csak együttműködve tudják végrehajtani… Akárcsak a
való életben, a játékban is folyamatosan egymást figyelve, egymással
kommunikálva kell kis csoportokat alakítaniuk a fiataloknak. Találkoznak, közösen végrehajtják az
akciót, közösségi tevékenységet, majd elválnak és másokkal találkoznak, hogy
újabb tevékenységeket hajtsanak végre. A város pedig közben folyamatosan
változik… A játéknak nincs vesztese, a
nyertese pedig csak a közösség lehet: a cél, hogy minél több köztéri
beavatkozás és közösségi program valósuljon meg egyetlen nap alatt.
Miről tanít a játék?
Az oktatójáték célja,
hogy a fiatalok játékos módon sajátítsanak el olyan cselekvési mintákat,
amelyek hozzásegítik őket, hogy konstruktív és proaktív módon alakítsák saját
környezetüket. A játékosok megismerhetnek olyan akciókat, a részvételnek olyan
formáit, amelyekkel ők maguk közvetlenül is változtathatnak a városi tereken.
Konkrét civil kezdeményezéseket, helyi példákat is megismerhetnek. A játék
történetét mozgató meglepetés kártyákon olvashatnak a városfejlesztés főbb
szereplőiről, a városi terek alakulását meghatározó mechanizmusokról. Mindez
azt a célt szolgálja, hogy megérezzék: a városi környezet nem statikus
adottság, amihez alkalmazkodni kell, hanem a folyamatosan változó életterünk,
amelyet felelősen kell alakítanunk a saját igényeink szerint.
Mit tartalmaz az iskolai foglalkozás?
Először természetesen a ParticiPécs játékkal játszunk, majd a második
menetben, a ParticiPécs kreatív részében a játékosok maguk is megtervezhetnek
egy-egy konkrét köztéri beavatkozást. Kis csoportokban először kiválasztanak egy
problémás helyszínt, és megfogalmazzák, hogy miért nem szeretnek ott lenni, mi
zavarja őket (ronda, barátságtalan, hiányzik valami, gondozatlan, stb.). Ezután
a diákok meghatározzák, hogy milyen stratégiával lehetne ezen a problémán
változtatni (például felújítani, gondozni, figyelmet felkelteni, építeni
valamit, stb.). Ezekhez a döntésekhez segítő kártyákat kapnak a játékosok. Majd
végül ki kell találniuk, hogy milyen konkrét akcióval tudnának javítani a
problémán.
A kétórás foglalkozást a kultúrAktív Egyesület szakképzett kutató pedagógusaiból, építészeiből és várostervezőiből álló önkéntes csapat bonyolítja le.
Mi történt a ParticiHéten?
#Előkészület
Először tanárokkal
próbáltuk ki a játékot. Kíváncsiak voltunk a véleményükre, meglátásaikra, esetleges
módosítási javaslataikra. Februárban a Babits Mihály Gyakorló Gimnázium, a
Pollack Mihály Műszaki Szakközépiskola és a Művészeti Gimnázium tanáraival
játszottunk. Nagyon hasznos visszajelzéseket kaptunk, amiket igyekeztünk az
utolsó javításokba beépíteni.
# Babits
Március 23-án a Babits Mihály
Gyakorló Gimnáziumban játszottunk. Ez volt a főpróba. Izgultunk, nagyon
készültünk – főleg Divéki Lili, aki a ParticiPécs játékfejlesztő csapat tagja
2013 óta, és a Babits diákja, neki különösen nagy izgalom volt a saját
iskolájában bemutatni a játékot. Bár a késő délutáni órában a vártnál kevesebb
diák jött el a rendezvényre, sikerült tanárokat is meghívni a játékba és egy
rendkívül jó hangulatú, városszépítő eseményen vehettünk részt.
# Pollack
Március 25-én a Pollack
Mihály Műszaki Szakközép Iskola két 14. évfolyamos osztályának tartottunk
foglalkozást. Itt kipróbáltuk az asztali társast és a kreatív játékot is. Bár a
diákok közül az elején néhányan szkeptikusan tekintettek a társasjátékra, ahogy
elkezdtünk játszani, szinte pillanatok alatt mindenki belefeledkezve alakította
a várost. Lelkesen tervezték a közös akciókat, jókat derültek a meglepetés
kártyákon, és a végén meg is akarták vásárolni a játékot. De legalább a
szülinapi bulikra kölcsönkérni… Sajnos a játék nincs forgalomban, mi azonban
nagyon szívesen visszük bárhová a foglalkozásainkat! A Pollackos diákok aztán
ugyanilyen lelkesen álltak neki saját köztéri foglalkozásokat tervezni.
Összesen négy csoport dolgozott ki koncepciót, és mindegyik arról tanúskodott,
hogy érzékenyen járták körbe a feladatot. Érdekes helyszíneket választottak,
valós problémákkal, amelyekre rendkívül ötletes, kreatív megoldásokat
javasoltak. Ti gondoltatok már például arra, hogy vízhatlan anyagot feszítsetek
két fa ágai közé a buszmegállóban, hogy legyen hová állni, ha esik az eső?
# Művészeti
Március 26-án a
Művészeti Gimnázium 9. osztályos diákjaival játszottunk. Az osztály nagy része
bejárós diák, így nekik külön izgalmas volt, hogy a játék során magáról a
városról is nagyon sokat tanulhattak. A játék előtt ezért a város nevezetességeit,
ismert és közkedvelt köztereit beszéltük át a játéktáblán látható térkép
segítségével. Ezután ők is hamar elmerültek a játékban, és a kreatív feladat
során nagyon szellemes ötleteket dolgoztak ki. Nektek feltűnt már, hogy a
vasútállomáson sehol nem lehet látni, hogy mennyi az idő? A nap, mint nap vonattal
járó diákokat ez nagyon zavarja, így kitalálták, hogy napórát állítanak fel a
peronon. Zseniális gondolat.
# Lions Családi
Napközi
A ParticiPécs
játékot egy éven keresztül a Pécs Normandia Lions Klub székhelyén
fejlesztettük. Itt találkozott havonta egyszer a csapat, hogy a hétvégi
workshopokon kidolgozzuk a városfejlesztő társas koncepcióját. A Pécs Normandia
Lions Klub családi napközit is működtet, ahová felsős diákok járnak
délutánonként. Természetes volt, hogy nekik is bemutatjuk a játékot. Itt is
nagy sikert arattunk.
# Mezőszél Utcai
Általános Iskola
A Mezőszél Utcai Általános
Iskola tanárai is szerették volna kipróbálni a ParticiPécs játékot, és
meghívtak minket a tantestületi napra, hogy bemutassuk a foglalkozásunkat. A
tanárok lelkesen játszottak, értékelték a játék témáját, a tartalmi elemeket, és
elhívtak minket, hogy a diákoknak is tartsunk ParticiPécs napot. Májusban
visszatérünk!
Folytatás
A nagy sikerre
való tekintettel május 4 – 11. között ismét ParticiHét lesz! Addig is
olvashattok rólunk a ParticiPécs honlapon, a ParticiPécs facebook oldalunkon,
vagy írjatok az info@participecs.hu
emailcímen.
A kultúrAktív Egyesület projektje az Európai Unió Fiatalok
Lendületben Programja támogatásával valósult meg.
A ParticiHét program Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának
támogatásával, a 2014. évi “LÉPJ – Légy Pécs Jövője” pályázat keretében
valósult meg.
Fotók: Hegyi Júlia Lily
Fotók: Hegyi Júlia Lily
Megjegyzések
Megjegyzés küldése