Volt már olyan, hogy megpróbáltad visszaidézni a naplementét a kedvenc nyaralásodról, megpróbáltad elmesélni, hogy milyen klassz helyen jártál aznap, de egyszerűen nem tudtad felidézni a részleteket? Következő módszertani feladatunk a részletek megfigyelésére ösztönöz minket.
Mikroszkóp
Téma: egy kiválasztott játszótér részleteinek a pontos megfigyelése és lerajzolása emlékezetből
A témával kapcsolatos tartalmak: a játszóterek minőségét meghatározó tényezők (tér, színek, anyagok, formák, játékok, köztéri bútorok) ismerete
Kompetenciák:
- megfigyelőképesség
- részletek iránti fogékonyság
- a környezet egyes részleteinek felidézése és lerajzolása emlékezetből
Módszerek: megfigyelés, rajzolás emlékezetből
Feladat: A gyerekek járják körbe a játszóteret és alaposan figyeljék meg annak részleteit. Mi az, ami rögtön feltűnik nekik? Mit találnak a legizgalmasabbnak a helyszínen? Mindenki válasszon magának egy részletet (lehet a játékok, a növényzet, a térburkolat vagy az utcabútorok egy részlete). Ezután a gyerekek alkossanak párokat. A párok egyik tagja hajtogasson magának egy papírlapból látcsövet, majd kösse be a szemét. A társa vezesse el a térnek arra a részére, ahonnan az általa (vagyis a nem bekötött szemű gyerek által) kiválasztott játszótér-részletet a legjobban lehet látni. A pár bekötött szemű tagja vegye le a szeméről a kendőt és a látcsövön keresztül rövid ideig figyelje meg a térrészletet. Ezután cseréljenek, és fordítva is végezzék el a megfigyelést. Miután mindenki megnézte a látcsövön át a társa által választott térrészletet, emlékezetből rajzolják le a látottakat, majd párokban beszéljék meg a rajzokat. Miért éppen ezeket a részleteket választották? Mit tartottak bennük különösen érdekesnek/szépnek/taszítónak? Mennyire pontosan sikerült a pár egyik tagjának lerajzolni a másik által választott térrészleteket? Észrevette-e benne azt, ami a másik figyelmét megragadta?
Megjegyzés: A játékot különböző szempontok (pl. szép, ronda, unalmas, izgalmas, titokzatos, félelmetes, biztonságot nyújtó stb. részletek) és helyszínek (utca, utcabútorok, zöldfelületek, iskolaudvar, stb.) kiemelésével lehet színesíteni.
Életkor: 6 éves kortól
Időtartam: 30 perc
Anyagszükséglet: kendő (szembekötésre), papír (hengerszerű látcsőnek), rajzlap, színes ceruza
Megjegyzések
Megjegyzés küldése