Ugrás a fő tartalomra

Köztér - Játszótér

Volt már olyan, hogy megpróbáltad visszaidézni a naplementét a kedvenc nyaralásodról, megpróbáltad elmesélni, hogy milyen klassz helyen jártál aznap, de egyszerűen nem tudtad felidézni a részleteket? Következő módszertani feladatunk a részletek megfigyelésére ösztönöz minket.


Mikroszkóp


Téma: egy kiválasztott játszótér részleteinek a pontos megfigyelése és lerajzolása emlékezetből

A témával kapcsolatos tartalmak: a játszóterek minőségét meghatározó tényezők (tér, színek, anyagok, formák, játékok, köztéri bútorok) ismerete

Kompetenciák
  • megfigyelőképesség 
  • részletek iránti fogékonyság 
  • a környezet egyes részleteinek felidézése és lerajzolása emlékezetből 
Módszerek: megfigyelés, rajzolás emlékezetből

Feladat: A gyerekek járják körbe a játszóteret és alaposan figyeljék meg annak részleteit. Mi az, ami rögtön feltűnik nekik? Mit találnak a legizgalmasabbnak a helyszínen? Mindenki válasszon magának egy részletet (lehet a játékok, a növényzet, a térburkolat vagy az utcabútorok egy részlete). Ezután a gyerekek alkossanak párokat. A párok egyik tagja hajtogasson magának egy papírlapból látcsövet, majd kösse be a szemét. A társa vezesse el a térnek arra a részére, ahonnan az általa (vagyis a nem bekötött szemű gyerek által) kiválasztott játszótér-részletet a legjobban lehet látni. A pár bekötött szemű tagja vegye le a szeméről a kendőt és a látcsövön keresztül rövid ideig figyelje meg a térrészletet. Ezután cseréljenek, és fordítva is végezzék el a megfigyelést. Miután mindenki megnézte a látcsövön át a társa által választott térrészletet, emlékezetből rajzolják le a látottakat, majd párokban beszéljék meg a rajzokat. Miért éppen ezeket a részleteket választották? Mit tartottak bennük különösen érdekesnek/szépnek/taszítónak? Mennyire pontosan sikerült a pár egyik tagjának lerajzolni a másik által választott térrészleteket? Észrevette-e benne azt, ami a másik figyelmét megragadta?


Megjegyzés: A játékot különböző szempontok (pl. szép, ronda, unalmas, izgalmas, titokzatos, félelmetes, biztonságot nyújtó stb. részletek) és helyszínek (utca, utcabútorok, zöldfelületek, iskolaudvar, stb.) kiemelésével lehet színesíteni. 

Életkor: 6 éves kortól
Időtartam: 30 perc
Anyagszükséglet: kendő (szembekötésre), papír (hengerszerű látcsőnek), rajzlap, színes ceruza

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...