A kollégiumi nevelés programjában a bűnmegelőzés fontos témakörként jelenik
meg. A biztonságos környezet egy jó kollégiumi közeghez elengedhetetlen. Az
építészeti bűnmegelőzés ennek ellenére még olyan módszer, amely nem került be a
középiskolai nevelés eszköztárába Magyarországon. A Safecity programközépiskolai mintaprojektje ennek kezdeményezésére tesz kísérletet.
A Vécsey János Középiskolai Leánykollégiummal való együttműködés
eredményeképpen 10 alkalommal, 10 különböző módszerrel dolgoztunk a kollégium
diákjaival és a nevelőtestülettel közösen azért, hogy biztonságosabb és
élhetőbb tereket hozzunk létre. A kollégium építészetileg, illetve az
építészeti bűnmegelőzés szempontjait tekintve is különleges intézmény.
Egyszerre iskola, a nevelés színtere és élettér, lakóhely a diákok számára. A
publikus, közösségi terekről a legintimebb funkciókig minden megtalálható
benne. Kifejezetten izgalmas téma a tulajdonviszony kérdése a kollégiumban,
főként a többágyas szobákban, ahol privát szférájukban is osztoznak - például a
közös asztalon - a lányok. A közösségben való létezés a kollégiumi nevelés
talán legfontosabb tanítanivalója. A nevelőtanárok valahol a szülő és a tanár
között félúton helyezkednek el. Éppen ezért az identitás, a hovatartozás, a
közösségfejlesztés és a felelősségvállalás kérdése kiemelt figyelmet kapott a
Safecity programjaiban is. A kemény iskolai terhelés után a kollégiumok
kizárólag az élménypedagógia eszközeit használhatják sikeresen. Persze vannak
itt is kötelező programok, de főkent kiscsoportos, műhely jellegű foglalkozások
segítségével tágítják a nevelők a gyerekek érdeklődését, egyengetik útjukat. A
Safecity csapata a nevelőkkel és a diákönkormányzattal közösen állította össze
a programokat és törekedett arra, hogy a lehető legjobban szolgálja a fenti
szempontokat. Emellett fontos cél volt az is, hogy a mintaprojekt utat mutasson
és az innovatív foglalkozások bármilyen más nevelő, illetve oktatóintézmény
számára könnyen átvehetők és alkalmazhatók legyenek Magyarországon.
A foglalkozások során az építészeti bűnmegelőzéshez kapcsolódó témákat jártuk körül különböző élménypedagógiai módszerek, akciók, játékok alkalmazásán keresztül. A kultúrAktív Egyesület hármas szempontrendszerét a foglalkozássorozat felépítésekor, kidolgozásakor is szem előtt tartottuk: megismerés, megértés, részvétel. Így a Safecity középiskolai mintaprojektje során kidolgozott és megvalósított foglalkozások, akciók, játékok is e három tematikai csoportba sorolhatók.
A foglalkozások során az építészeti bűnmegelőzéshez kapcsolódó témákat jártuk körül különböző élménypedagógiai módszerek, akciók, játékok alkalmazásán keresztül. A kultúrAktív Egyesület hármas szempontrendszerét a foglalkozássorozat felépítésekor, kidolgozásakor is szem előtt tartottuk: megismerés, megértés, részvétel. Így a Safecity középiskolai mintaprojektje során kidolgozott és megvalósított foglalkozások, akciók, játékok is e három tematikai csoportba sorolhatók.
Megismerés
Az első csoportba a
térérzékeléssel, észleléssel kapcsolatos foglalkozások tartoznak. A játék
nagyszerű módszer arra, hogy új dolgokat próbáljunk ki, ismeretlen szituációkba
kerüljünk, kimozduljunk a komfort zónánkból. A játék erejét felhasználva izgalmas,
újszerű helyzetekbe kerülnek a gyerekek, illetve rákényszerülnek a környezetük
alaposabb megfigyelésére. Persze valódi kényszerről legkevésbé sem
beszélhetünk, hiszen a játék öröme és élménye mozgatja a diákokat. Izgalom,
szokatlanság és megfigyelés a három kulcsszó. Ide kapcsolódó foglalkozások:
Fantom Terek, Szalag-teszt, Városi szuperhős.
Megértés
Megértés
A második csoportba
tartoznak azok a foglalkozások, melyek hatására a gyerekek elkezdenek
kritikusan gondolkodni olyan dolgokról, mint a szubjektív biztonságérzetük, a
közösség identitása vagy akár a nők elleni erőszak és a tér kapcsolata. Ezeknél
a foglalkozásoknál kiemelten figyelmet kap az utóélet, vagyis nagyon fontos,
hogy legyen lehetőség tovább beszélgetni a témáról a nevelőkkel, tanárokkal az
intézményben. Jellemző, hogy drámás és alkotóművészeti eszközöket alkalmaztunk,
hiszen itt az a cél, hogy kizökkentsük a diákokat, illetve elérjük, hogy
megnyíljanak egy-egy témában. Új nézőpontokat keressünk közösen, az egyén, az érzelmek és az alkotás van fókuszban. Ide
kapcsolódó foglalkozások: „Neked mit jelent a Vécsey?” című pályázat, Minden út
a Vécsey-be vezet 1 és 2, Vitaszínház, Storytelling.
Részvétel
Részvétel
A harmadik csoport a
közösségben való gondolkodásról és a részvételről szól. A foglalkozások célja a
valódi fizikai átalakítás, a tényleges környezetalakítás. Hangsúlyos a
demokratikus döntéshozatal (hogy mindenkinek van joga és lehetősége
beleszólni), hiszen csak úgy fogják a gyerekek magukénak érezni az új
környezetet, ha tevékeny részesei a változás folyamatának. Közösség,
kommunikáció, változás a foglalkozások kulcsszavai. Ide kapcsolódó
foglalkozások: Koli-fórum, Brainstorming, Átalakítások.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése