Ugrás a fő tartalomra

Közelebb hoz

A Ferencváros Gyerekeknek című könyvünk szerzője, Izápy-Tóth Nikoletta már nem csak könyvön keresztül, de élőben is megalkotta a ferencvárosi sétát, amit azóta is szeretettel alkalmazunk itt-ott módosítva rajta a célnak megfelelően.


A séta alapvetően irodalmi jellegű: végigkalauzol minket nem csak Belső-Ferencváros korabeli épületein, de valaha volt író és költő lakokon is. Még utcákat is át kell neveznünk a megoldáshoz! A kezünkbe adott borítékok mind olyan ötletes feladványokat rejtenek, amelyek egymásba kapcsolódnak. Ha megfejtem az egyik titkot, az kulcs a következőhöz. Szükség van hozzájuk ugyan némi ragasztóra, kreativitásra és kis irodalmi alaptudásra, de általános iskolásoknál eddig úgy tapasztaltuk, hogy ez nem jelent problémát, inkább csak mi, felnőttek felejtünk sokat :( :D A séta célja nem csak a műveltség "játszva megszerzése", sokkal inkább a már meglévő közelebb hozása. Hiszen felemelő élmény látni azokat a házakat, megtapasztalni azt a közeget, ahol az irodalomnak olyan nagy alakjai éltek és alkottak, mint Lázár Ervin, Mikszáth Kálmán, Arany János, vagy Kosztolányi Dezső.

A Kontúr Közhasznú Egyesület jóvoltából a Hős utcai gyerekek is részesülhettek ebben az élményben. A sétán két tagunk is segédkezett: Böhler Nóra és ferencvárosi séta ötletgazdája és megvalósítója, Izápy - Tóth Nikoletta: 

"Két családdal és két kiskamasz lánnyal indultunk neki, és a képeken is láthatjátok, hogy nagyon lelkesen fejtegették a rejtvényeket, keresték a nyomokat a házakon. A szülők ritkán szoktak csatlakozni a programokhoz, ezért külön öröm, hogy végig velünk maradtak, és bekapcsolódtak a beszélgetésekbe. Volt pár nagyon erős pillanat is, amikor megtapasztalhatták, hogy mennyire ügyesek a gyerekeik, és látszott, hogy nagyon büszkék rájuk."








A képekért köszönet Tábori Tamarának!

Megjegyzések

  1. Gratulálok ehhez a munkához és remélem "Közelebb hoz"-za az illetékeseket tevőleges segítség és támogatás nyújtásához ennek és más hasonló egyesületnek. Izápy - Tóth Nikolettának, Böhler Nórának és Tábori Tamarának köszönöm a gyerekeknek nyújtott élményt: Pekár József - környékbeli lakos

    VálaszTörlés
  2. Nagyszerű látni, miként gondolkoztok, éreztek, terveztek, s hogyan vonjátok be azt a közösséget, akikkel kapcsolatba kerültök! Gratulálok!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan