Ugrás a fő tartalomra

Az ovi, ahova beíratnám a gyerekemet (vagy beköltöznék)

Ha a körülvevő tér kvalitásait észlelő, értő és igénylő majdani felnőtteket szeretnénk nevelni, akkor azt hiszem ehhez hasonló oviba kellene járniuk:



Helyszín: Ternitz, Ausztria
Tervezőiroda: AllesWirdGut Architektur 
(Már a nevük is nagyon tetszik. Magyarul MindenRendbenLesz Építészet lehetne. Érdemes a honlapjukat átbogarászni, én egy órát töltöttem vele.)


























Egy kicsit erőltetett szójátékot is használva a tervezők eszközkészletként tekintenek az óvoda épületére, amely lehetővé teszi a játékot és a tanulást, illetve egyszerűen örömet okoz:

KI(ndergarten) T(ernitz) = KIT (magyarul: ternitzi óvoda)
tool KIT = eszközkészlet (angol)

A teret mindenesetre keretként értelmezik, egy folyamatosan alakuló helyszínként, amelyet a gyerekek újraértelmezhetnek és átalakíthatnak.



















Az alacsony épülettömb egy belső udvar köré szerveződik. Az itt található körfolyosóról, kerengőről nyílnak a termek. Nagyvonalú méretei miatt, viszont nem folyosóként, hanem a belső terek kiterjesztéseként értelmezhető, egy közösségi térként, amely az összes oktatási és játéktér kiterjesztéseként alkalmas a közös játékra. 

Ebben a nyitott térben játszhatnak együtt a különböző csoportok, de persze bizonyos szabályokat is be kell tartani. A roller és tricikli forgalomra a jobbkéz-szabály érvényes. :)



















A termek között igénynek és hangulatnak megfelelően van világos és sötét, magas belmagasságú és alacsony, meredek és lapos.



A termek és a külső kert kapcsolatát hatalmas panorámaablakok teremtik meg. Az anyagok természetesek, a domináns színek a földszínek.

















És itt jön az egyik kedvencem, a gyermeki léptékű mosdó:


















És a tornaterem:


















Az adatok + képek forrása a tervező iroda honlapja. (Itt további képeket, alaprajzot, látványterveket is találtok.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...

Így látjuk mi - épített környezeti nevelés mindenkinek

  A  projekt céljaként az épített környezet és ember kapcsolatának megismerését,  ehhez kapcsolódóan pedig az épített környezeti nevelés fogalomkörének beemelését tűzte ki célul, kiemelve hazai jó gyakorlatokat, projekteket, módszertanokat, abból a célból, hogy gyakorlati példákon keresztül nyerjenek betekintést különböző szakterületen egyetemista fiatalok a témakörbe. Ennek keretein belül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói (művészetmenedzsment, építész, vizuális tanár) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- ás Óvóképző Karának hallgatói is bele láthattak az épített környezeti nevelés mibenlétébe különböző mélységben és keretek között. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építészhallgatóinak korábban bemutatott projektje egy napos június eleji napon zárult, ahol felhelyezésre került a közösségi térre a ponyva is, amely enyhe árnyékot ad az erősen benapozott teraszon. Ez az a nap egy salátázós, limonádézós alkalommal egybekötött esemény volt, ahol a gyerekek bi...