Ugrás a fő tartalomra

Benjamin Budapesten - Kalauz gyerekeknek


A gyerekeknek szóló Budapest útikönyv nagyon izgalmas kezdeményezés, mert a várost úgy mutatja be, mint a gyerekek által is használható és értelmezhető entitást. A gyermekek számára készült külön térkép és a gyerekeknek válogatott helyszínekből index tovább segíti a tájékozódást a városban.
Kilép a statikus városkép közvetítésből, mert a Benjamin könyvek angol nyelvű (!) honlapján folyamatosan frissülő lista biztosítja a városokra jellemző állandó és dinamikus változást: az új játszóterek, múzeumok, uszodák, egyéb gyermekprogramokkal bővülnek a városi térben a lehetőségek. 
Kiemelendő, hogy gyermekek részvételével készült a könyv: több budapesti iskola diákjai készített a nagyon izgalmas rajzokat, illusztrációkat a kiadványhoz.
A nyomdai eljárások is izgalmassá tennék a könyvet, hiszen spirálozva van, kemény kötésű a borító, nagy arányban találhatóak rajzok, színes a könyv.


Ennek ellenére a vizuális megjelenése a könyvnek igen kusza, nehezen áttekinthető, sok benne az öncélú grafikai elem. És ami a gyerekek részvételét illeti, sok helyen a gyerekrajzokba bele vannak illesztve további igen egyszerű és igénytelen sablonos figurák, ábrák, vagy tükrözve vannak az eredeti rajzok, sok helyen sokszorozva, átrajzolva egy-egy tetszőlegesen kiválasztott elem. A hivatásos grafikus és a gyerekrajzok graféma repertoárja pedig egyáltalán nem illeszkedik egymáshoz. Benjamin figurája sterilnek hat, és fehér színű, kitöltetlen, fekete kontúrral, mintha kiszínezésre várna. (Talán nem is lenne rossz ötlet, ha a gyerekek belerajzolhatnának a könyvbe, ezzel ők a városalakítás részévé válnának.) Így mégis furcsa kontrasztot alkot a színes ceruzával, zsírkrétával rajzolt gyerekrajzokkal, melyben Benjamin figurái elvesznek, és kibillentik a gyerekrajzokat a természetes egyensúlyukból.


Nehéz eldönteni, hogy ezzel az aktussal a könyv készítői csak esztétizálni szerették volna-e a gyerekrajzokat, vagy más céljuk volt. Mindenesetre így végülis kvázi felülírják a gyerekek által képviselt és projektált városképeket, ami nem túl szimpatikus, és nem összeegyeztethető az alapkoncepcióval.

A vizuális megjelenítés és grafikai, grafémai problémák ellenére üdvözlendőnek találom a könyv koncepcióját, amely továbbgondolásra, és adaptálásra mindenképpen érdemes, sőt hiánypótló mind a koncepció, mind a kiadvány. A 217 oldalas útikalauz hasznos olvasmány a gyermekes szülők számára.

A könyv teljes ára 4000 ft, DE 690 ft-ért is megvásárolható a Könyvudvarban - bár gondolom, csak a készlet erejéig!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan