Ugrás a fő tartalomra

Benjamin Budapesten - Kalauz gyerekeknek


A gyerekeknek szóló Budapest útikönyv nagyon izgalmas kezdeményezés, mert a várost úgy mutatja be, mint a gyerekek által is használható és értelmezhető entitást. A gyermekek számára készült külön térkép és a gyerekeknek válogatott helyszínekből index tovább segíti a tájékozódást a városban.
Kilép a statikus városkép közvetítésből, mert a Benjamin könyvek angol nyelvű (!) honlapján folyamatosan frissülő lista biztosítja a városokra jellemző állandó és dinamikus változást: az új játszóterek, múzeumok, uszodák, egyéb gyermekprogramokkal bővülnek a városi térben a lehetőségek. 
Kiemelendő, hogy gyermekek részvételével készült a könyv: több budapesti iskola diákjai készített a nagyon izgalmas rajzokat, illusztrációkat a kiadványhoz.
A nyomdai eljárások is izgalmassá tennék a könyvet, hiszen spirálozva van, kemény kötésű a borító, nagy arányban találhatóak rajzok, színes a könyv.


Ennek ellenére a vizuális megjelenése a könyvnek igen kusza, nehezen áttekinthető, sok benne az öncélú grafikai elem. És ami a gyerekek részvételét illeti, sok helyen a gyerekrajzokba bele vannak illesztve további igen egyszerű és igénytelen sablonos figurák, ábrák, vagy tükrözve vannak az eredeti rajzok, sok helyen sokszorozva, átrajzolva egy-egy tetszőlegesen kiválasztott elem. A hivatásos grafikus és a gyerekrajzok graféma repertoárja pedig egyáltalán nem illeszkedik egymáshoz. Benjamin figurája sterilnek hat, és fehér színű, kitöltetlen, fekete kontúrral, mintha kiszínezésre várna. (Talán nem is lenne rossz ötlet, ha a gyerekek belerajzolhatnának a könyvbe, ezzel ők a városalakítás részévé válnának.) Így mégis furcsa kontrasztot alkot a színes ceruzával, zsírkrétával rajzolt gyerekrajzokkal, melyben Benjamin figurái elvesznek, és kibillentik a gyerekrajzokat a természetes egyensúlyukból.


Nehéz eldönteni, hogy ezzel az aktussal a könyv készítői csak esztétizálni szerették volna-e a gyerekrajzokat, vagy más céljuk volt. Mindenesetre így végülis kvázi felülírják a gyerekek által képviselt és projektált városképeket, ami nem túl szimpatikus, és nem összeegyeztethető az alapkoncepcióval.

A vizuális megjelenítés és grafikai, grafémai problémák ellenére üdvözlendőnek találom a könyv koncepcióját, amely továbbgondolásra, és adaptálásra mindenképpen érdemes, sőt hiánypótló mind a koncepció, mind a kiadvány. A 217 oldalas útikalauz hasznos olvasmány a gyermekes szülők számára.

A könyv teljes ára 4000 ft, DE 690 ft-ért is megvásárolható a Könyvudvarban - bár gondolom, csak a készlet erejéig!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremti...

Így látjuk mi! És te hogyan látod?

  Így látjuk mi - épített környezeti nevelés című projektünk lezárult.  Mégis folytatódik tovább a Ti segítségetekkel! Interaktív kiadványunkkal mindenkit meghívunk egy közös játékra, gondolkozásra, mert kíváncsiak vagyunk Ti hogyan látjátok a környezetet, amely körülvesz titeket! Kiadványunkban röviden szemezgettünk azoktól, a különböző szakterületeken tanuló az egyetemistáktól, akikkel együtt dolgoztunk a folyamat során. Az ő történeteikbe kaphattok betekintést. Mindenkinek meg van a saját története, a saját lakókörnyezetében. Mindenkinek sajátos és egyben hasonló. Számos egyszerűen megragadható érzetet tapasztalhatunk, ha megfigyeljük a minket körülvevő részleteket. Tedd próbára te is magad! Meglátod milyen egyszerűen fedezhetsz fel új dolgokat, vagy jöhetsz rá arra hogyan viselkedsz nap, mint nap ugyanazon az útvonalon, séta közben, pusztán a környezeti körülmények miatt.  Gyere és fedezz fel velünk az alábbi füzetke segítségével: Így_látjuk_mi.pdf A kiadvány nyomta...

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektben Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Absztrakt A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk b...