Ugrás a fő tartalomra

Vándorló építési terület a Király utcában

Ha Budapesten sétálunk, a város számos pontján botlunk építési területekbe. Az idei PLACCC Fesztiválon egy cseh és egy szlovák művész egy szürreálisan üresen kongó, újépítésű passzázsban kezd meghökkentő munkálatokba a Király utcában. Rámutatnak, milyen gyakran használjuk „vakon“ a várost anélkül, hogy észrevennénk a körülöttünk rohamosan átalakuló környezet változásait. 


A fővárosban élők az elmúlt években immunissá váltak az építkezések, felújítások látványára. Hatalmas gödrök, óriási földkupacok, munkagépek. Közösségi terek helyett diszfunkcionális átjárók születettek: nincsenek ülőfelületek, amelyek megállásra késztetnék az embereket, a gyalogosok csak levágják az utat és továbbrohannak. Kevesen veszik a fáradságot, hogy egy pillanatra megálljanak és körbenézzenek, vajon hogyan alakul át a környezetük az orruk előtt.

Két fiatal képzőművész, a cseh Tomáš Moravec és a szlovák Matěj Al-Ali az idei PLACCC Fesztiválon bebizonyítja, mennyire „vakon“ használjuk a várost. Az alkotók egy fals szituációt kreálnak a belvárosban, a Király utcai Central Passage udvarán. A művészek a valódiakra emlékeztető építési területet alakítanak ki. A passzázson áthaladókban valószínűleg felmerül a kérdés, mi készül az udvar közepén. A választ azonban csak azok kapják meg, akik közelről is bekukkantanak a fémkerítés mögé, mert itt semmi sem az, aminek látszik. 

A False Grounds / Alaptalanul című projekt másik különlegessége, hogy az installáció szeptember 23. és október 2. között folyamatosan változtatja a helyét. Előfordulhat, hogy az állandóan rohanó környékbelieknek csak napokkal később tűnik fel, hogy valami nem stimmel a szokásos útvonalukon.  


Tomáš Moravec és Matěj Al-Ali diákként találkozott a Pilseni Egyetemen, és azóta számos közös kiállítást, projektet valósított meg. A fiatal alkotók az elhagyatott, diszfunkcionális városi tereket művészeti élmények segítségével alakítják újra életteli, közösségi terekké. Tomáš Moravec 2011-ben a Fiatal Képzőművészek Stúdiója ösztöndíjasaként dolgozott Budapesten.

Tomáš Moravec - Matěj Al-Ali: False Grounds / Alaptalanul
Helyszín: Central Passage, Budapest, 1061, Király u. 8.
Az installáció a PLACCC 2011 Fesztivál alatt ingyenesen megtekinthető.



A szöveg és a képek forrása: PLACCC Fesztivál

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan